Vakbond sluit deal rondom gebruik van AI, stemacteurs uiten bezorgdheid
Nieuws

Vakbond sluit deal rondom gebruik van AI, stemacteurs uiten bezorgdheid

SAG-AFTRA claimt dat leden de deal hebben goedgekeurd

Stemacteurs binnen de game-industrie uiten hun bezorgdheid nadat acteursvakbond SAG-AFTRA een deal heeft gesloten waarmee stemacteurs "veilig nieuwe werkzaamheden voor digitale replica's van stemmen kunnen verkennen".

Vakbond SAG-AFTRA, dat vorig jaar nog hintte naar een staking binnen de game-industrie in navolging van Hollywood - onder andere vanwege het gebruik van AI om echte acteurs mee te vervangen - sloot deze week een deal met het AI-technologiebedrijf Replica Studios. Daardoor kunnen gamestudio's met dit bedrijf samenwerking om via een "eerlijke, en ethische overeenkomst digitale replica's van stemmen te creëren".

Het persbericht van de vakbond heeft een positieve insteek en meldt dat leden van de vakbond toestemming hebben gegeven voor deze deal. Daarbij wordt benadrukt dat acteurs hun toestemming moeten geven voor het gebruik van digitale replica's van hun stem en dat ze bedrijven kunnen verbieden deze replica's in de toekomst te gebruiken. Met dat in het achterhoofd claimt SAG-AFTRA dat de nieuwe overeenkomst acteurs in bescherming neemt.

Diverse stemacteurs hebben op social media echter kritiek geuit op het nieuws. "Goedgekeurd... door wie precies??", aldus Erika Ishii, bekend van haar werk in Apex Legends. "Was iemand die deze deal goedkeurde een werkende stemacteur?"

"Niemand in onze gemeenschap heeft dit volgens mij goedgekeurd", aldus stemacteur Steve Blum, die onder andere in Mortal Kombat 1, Diablo 4 en The Last of Us: Part 2 te horen is. "Games omvatten een groot deel van mijn werk en dat is al jaren zo. Over wie hebben ze het?"

Thomas Mitchells, die in Baldur's Gate 3 te horen is als Klaus, tweette het volgende: "De afspraak die SAG-AFTRA heeft gemaakt rondom AI is teleurstellend. Studio's zullen voor gemak in plaats van creativiteit gaan en dit zal een nadelig effect op acteurs hebben. Ik was voorheen niet zo bezorgd, maar het is zorgelijk dat de meest invloedrijke vakbond dit accepteert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!