Unity heeft de vorig jaar ingevoerde 'Unity Runtime Fee' geschrapt. Tegelijkertijd worden de abonnementsprijzen verhoogd.
Het bedrijf achter de gelijknamige game-engine kondigde vorig jaar nieuwe regels aan voor ontwikkelaars die gebruikmaakten van de engine. In eerste instantie was het de bedoeling dat ontwikkelaar telkens als hun op Unity draaiende game geïnstalleerd werd door een gebruiker, 20 dollarcent naar het bedrijf moesten overmaken. Daarna veranderde het bedrijf dit naar een tarief voor alleen de eerste installatie van een gebruiker.
De controversiële nieuwe regelgeving schoot bij veel ontwikkelaars in het verkeerde keelgat. Kort daarna werd dan ook aangekondigd dat gebruikers van Unity Personal en Unity Plus geen bedrag meer hoefden te betalen voor installaties - het gold alleen nog maar voor Unity Pro en Unity Enterprise. Daarbij golden de installatietarieven niet meer voor bestaande games - alleen voor spellen die in 2024 uitkomen. Ontwikkelaars hoefden daarbij alleen nog maar bedragen voor installaties te betalen wanneer games een miljoen dollar aan omzet zouden draaien en een miljoen keer waren geïnstalleerd.
Nu heeft Unity dus het gehele Runtime Fee geschrapt. CEO Matt Bromberg: "Na uitvoerige gesprekken met onze gemeenschap, klanten en partners, hebben we besloten de Runtime Fee per direct te annuleren." Volgens Bromberg wil Unity graag het vertrouwen van hun klanten en partners behouden en terugwinnen.
Als gevolg van het verdwijnen van de Runtime Fee, ziet het bedrijf echter wel noodzaak om de prijzen van bestaande abonnementen te verhogen. "Dit is noodzakelijk zodat we kunnen investeren in het verleggen van grenzen binnen gaming."
Unity is een populaire game-engine en wordt voornamelijk ingezet bij indiegames en mobiele games. Enkele van de populairste games die op de engine draaien zijn Among Us, Pokémon Go, Hollow Knight, Fall Guys en Beat Saber.