Ubisoft sluit DJ Hero-ontwikkelaar en ontslaat 185 werknemers
Nieuws

Ubisoft sluit DJ Hero-ontwikkelaar en ontslaat 185 werknemers

Diverse Europese studio's van Ubisoft gaan op de schop

Ubisoft heeft aangekondigd 185 Europese werknemers te ontslaan en Ubisoft Leamington te sluiten, dat verantwoordelijk was voor de DJ Hero-spellen.

Het sluiten van de studio en de ontslagen werknemers maken volgens het Franse bedrijf onderdeel uit van een herstructurering binnen het bedrijf (via Eurogamer) Naast het sluiten van Ubisoft Leamington gaan Ubisoft Stockholm, Ubisoft Düsseldorf en Ubisoft Reflections op de schop, wat onder de streep resulteert in de 185 ontslagen werknemers.

Ubisoft Leamington stond voorheen bekend als FreeStyleGames en was voor de overname door Ubisoft in 2017 onderdeel van Activision. Het bedrijf ontwikkelde de DJ Hero-games en hielp bij Ubisoft mee aan de ontwikkeling van spellen als Star Wars Outlaws en Far Cry 5.

Afgelopen jaar werd er gepraat over een mogelijke overname van Ubisoft door Tencent nadat de waarde van aandelen van het eerstgenoemde bedrijf was gedaald door het uitstel van Assassin's Creed Shadows en de tegenvallende verkoop van Star Wars Outlaws. Kort daarna liet Ubisoft weten allerlei verschillende opties te verkennen, en begin dit jaar werd gemeld dat het bedrijf adviseurs aangesteld die deze opties onderzoeken. Volgens CEO Yves Guillemot zijn er  "meerdere potentiële wegen" om te bewandelen.

Volgens recente geruchten zou de Guillemot-familie samen met Tencent overwegen een nieuw bedrijf op te richten en daar een aantal van de belangrijkste Ubisoft-IP in onder te willen brengen. Waar Ubisoft een beursgenoteerd bedrijf is, zou de nieuwe onderneming - die mede dankzij investeringen van Tencent mogelijk gemaakt zou worden - privé zijn en zouden er dus geen zorgen zijn over de waarde van aandelen.

Het zou daarnaast het Chinese Tencent meer eigendom geven over het nieuwe bedrijf en de IP's die daar onder vallen. Hoewel er geen namen van games worden genoemd, zou het logisch zijn dat IP's zoals Assassin's Creed, The Division en Far Cry mee zouden gaan. Wat dit voor de toekomst van het huidige Ubisoft - inclusief diens werknemers - zou betekenen, is onduidelijk, maar een van de opties zou zijn om de IP's die eigendom zijn van de nieuwe onderneming te licenseren aan het bestaande Ubisoft. Hoe dan ook zijn op moment van schrijven zover bekend nog geen definitieve knopen doorgehakt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft was in december de grootste game-uitgever ter wereld
Nieuws

Microsoft was in december de grootste game-uitgever ter wereld

Er werd 465 miljoen dollar aan games van het bedrijf uitgegeven

Microsoft was afgelopen december de grootste game-uitgever ter wereld: er werd maar liefst 465 miljoen dollar - omgerekend meer dan 447 miljoen euro - aan games van het bedrijf uitgegeven.

Dat blijkt uit informatie van databedrijf Ampere (via VGC). Het succes is mede te danken aan het op Xbox en pc uitgekomen Indiana Jones and the Great Circle, maar werd bovenal behaald dankzij het afgelopen najaar uitgekomen Call of Duty: Black Ops 6. Die game, en andere spellen in de reeks die via Call of Duty HQ beschikbaar zijn, trokken in november 38 miljoen maandelijkse gebruikers aan, waardoor de franchise ook in december nog mateloos populair was.

Saillant detail is dat 64 procent van al het geld dat consumenten in december aan Microsoft-games uitgaven, dat op PlayStation-consoles deden. Als gevolg was Microsoft zoals gezegd de grootste game-uitgever ter wereld in die maand, met een flinke voorsprong op Electronic Arts, dat in dezelfde periode 366 miljoen dollar genereerde - onder andere dankzij EA Sports FC 25. Call of Duty: Black Ops 6 is eigendom van Activision Blizzard, dat inmiddels onderdeel uitmaakt van Microsoft.

Uit andere data bleek onder andere dat Marvel Rivals 29 miljoen actieve spelers had in december, en dat Path of Exile 2 wereldwijd 148 miljoen dollar genereerde. Daarbij werden er dertig miljoen uren in Fortnite besteed op Eerste Kerstdag - wat betekent dat de gemiddelde Fortnite-speler op die dag 2,3 uur aan de game spendeerde.

De PlayStation 5 verkoopt wereldwijd beter dan de Xbox Series X en S, maar de stappen die Microsoft heeft gemaakt op het gebied van overnames van grote uitgevers en het uitbrengen van games op consoles buiten Xbox zorgen er dus wel voor dat spelers massaal geld uitgeven aan games van het bedrijf. Het is dan ook niet gek dat Xbox-baas Phil Spencer afgelopen weekend aangaf dat het bedrijf steeds meer Xbox-games naar andere systemen blijft brengen, al zien hij hardware nog altijd als essentieel onderdeel van Microsofts strategie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worlds Part 2-update voegt nog meer variatie aan No Man's Sky toe
Nieuws

Worlds Part 2-update voegt nog meer variatie aan No Man's Sky toe

Hello Games blijft de in 2016 uitgekomen game maar verbeteren

Hello Games heeft de Worlds Part 2-update voor No Man's Sky uitgebracht, waardoor er nog meer variatie te vinden is op de talloze planeten in de game.

In een uitvoerige blogpost vertelt de ontwikkelaar dat "het algoritme van het universum is geëvolueerd, waardoor er prachtige nieuwe bergen, diepe valleien en uitgestrekte vlaktes" op planeten te vinden zijn.

Daarnaast zijn er nieuwe omgevingen voor in de diepste oceanen toegevoegd, vol met "buitenaardse landschappen en geheimzinnige aquatische levensvormen". Er zijn zelfs nieuwe 'paarse' zonnestelsels van toegevoegd die "ontelbare nieuwe werelden" bevatten, en een compleet nieuwe verhaallijn.

De update zorgt er verder voor dat spelers hun inventaris met één druk op de knop kunnen organiseren, en kunnen er een reeks aan helmen gebaseerd op aquaria worden vrijgespeeld door mijlpalen omtrent vissen te behalen. Via een nieuwe Abandoned-modus kan men er voor kiezen om alle levensvormen uit de game te halen.

Volgens Hello Games kunnen spelers ook snellere laadtijden verwachten, ziet het wateroppervlakte er nu beter uit, werken mods nu beter en hebben modders meer controle over hun creaties, zijn er ruïnes van oude samenlevingen op planeten te vinden, is het lichtgebruik in de game verbeterd en zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd in de game en user interface die de speelervaring moeten verbeteren.

Vorige zomer kwam de eerste Worlds-update voor No Man's Sky al uit waarmee meer variatie en verbeteringen werden doorgevoerd. Hello Games voorziet No Man's Sky daarnaast al jaren van nieuwe content middels gratis updates.

Daarnaast werkt de ontwikkelaar aan een nieuwe game genaamd Light No Fire. Spelers bezoeken daarin een gigantische, procedureel gegenereerde fantasiewereld die qua grootte vergelijkbaar met de echte aarde is.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!