Staking onder acteurs in game-industrie duurt voort
De vakbond en gamebedrijven komen er niet uit op het gebied van AI-gebruik
De staking onder acteurs in de Amerikaanse game-industrie wordt doorgezet nadat onderhandelingen tussen acteursvakbond SAG-AFTRA en gamebedrijven nog altijd niet rond zijn.
Afgelopen juli zette SAG-AFTRA, in navolging van de staking onder acteurs en scriptschrijvers uit Hollywood van vorig jaar, ook een staking van acteurs binnen de game-industrie in. De vakbond wilde verbeterde voorwaarden bewerkstelligen voor acteurs, waaronder betere arbeidsvoorwaarden. In de tussentijd wordt er met enige regelmaat om tafel gezeten met uitgevers en ontwikkelaars als Activision, Electronic Arts, Insomniac Games, Take-Two en Warner Bros. Games.
In het bijzonder zijn de vakbond en de gamebedrijven het niet eens over de regelgeving rondom het gebruik van AI om gamepersonages van animaties te voorzien, waarbij normaliter bewegingen van acteurs vast worden gelegd en in games worden gebruikt. Onderhandelingen over deze kwestie hebben vooralsnog niet het gewenste resultaat opgeleverd, zo valt op Variety te lezen, waardoor de stakingen worden voortgezet. Nieuwe onderhandelingen moeten op een later, nog onbekend moment plaatsvinden.
Kort nadat de staking afgelopen afgelopen zomer inging, kwamen er details over de staking naar buiten waaruit bleek dat acteurs aangesloten bij de vakbond gewoon nog werk mogen leveren voor games waarvan de ontwikkeling voor 25 augustus 2023 is begonnen. De staking heeft dus voornamelijk invloed op games waarvan de ontwikkeling daarna is begonnen. De precieze invloed die de staking op gamereleases heeft wordt dus vooral in de toekomst duidelijk.