Sluiting van Free Radical Design bevestigd
Nieuws

Sluiting van Free Radical Design bevestigd

Meer dan tachtig werknemers zijn ontslagen

Het is officieel: ontwikkelaar Free Radical Design heeft zijn deuren gesloten.

Afgelopen maand gingen er al geruchten dat eigenaar Embracer Group de studio zou sluiten, maar dit is nu bevestigd. Op de officiële website staat nu het bericht '404 Company Not Found :-(".

Daarbij hebben diverse werknemers op social media laten weten dat alle werknemers van de ontwikkelaar zijn ontslagen. Zo claimt de voormalige IT-manager: "Vandaag was de laatste dag van Free Radical Design. Een hele studio (iets meer dan tachtig mensen) heeft geen werk meer. Het was een genot om met iedereen samen te werken."

Een QA-designer voegt toe: "Free Radical Design was het middelpunt van creativiteit, maar helaas maken we onderdeel uit van een groeiende lijst aan slachtoffers in een gebroken industrie waarin complete studio's worden behandeld als vervangbare tandwielen in een zielloze machine die zich alleen op de koers van aandelen richt."

Free Radical Design werd in 1999 opgericht en bestond uit diverse mensen die eerder bij Rare aan games als GoldenEye 007 hebben gewerkt. De studio leverde onder andere de Timesplitters-shooters en Second Sight af. Na het tegenvallende Haze en een geannuleerde Star Wars-shooter ging de studio in 2008 failliet, en wat overbleef werd overgenomen door Crytek. In 2014 werd de studio weer overgenomen, ditmaal door Deep Silver, en hernoemd naar Dambuster Studios. Zij brachten Homefront: The Revolution en Dead Island 2 uit. In 2021 kondigde Embracer aan dat ze een nieuwe team hadden samengesteld onder de naam Free Radical Design, geleid door Steve Ellis en David Doak - de oorspronkelijke oprichters van Free Radical - en dat er gewerkt werd aan een nieuwe Timesplitters-game.

Er vallen dit jaar opvallend veel ontslagen binnen de game-industrie, bij een grote verscheidenheid aan bedrijven. Binnen Embracer vallen er sinds een investering in het water viel veel klappen. Eerder sloot het bedrijf ook al Saints Row-ontwikkelaar Volition.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error