Sleutelfiguur Mass Effect-reeks vertrok bij Bioware om kleinschaliger te werken
Hij runt nu de studio Worlds Untold onder NetEase Games
Mac Walters, een sleutelfiguur binnen de ontwikkeling van de Mass Effect-reeks die begin dit jaar bij Bioware vertrok, heeft aangegeven dat hij de studio heeft verlaten omdat hij op kleinere schaal games wilde ontwikkelen.
Begin dit jaar gaf Walters aan na negentien jaar te vertrekken bij de ontwikkelaar. In een nieuw interview met MinnMax - dat hieronder bekeken kan worden - doet Walters nu een boekje open over de reden achter zijn vertrek.
Zo legt hij uit dat hij een positieve ervaring had tijdens het ontwikkelen van Mass Effect: Legendary Edition. Deze nieuwe versie van de geprezen actie-rpg was relatief gezien "ongepland" binnen Bioware. Een unicum, omdat de meeste games van de studio gigantische rpg's met een groot budget betreffen die eerst moeten worden goedgekeurd door uitgever Electronic Arts.
Walters legt uit dat deze manier van werken hem deed denken aan oude tijden, toen hij flexibeler te werk kon gaan tijdens game-ontwikkeling. "Het herinnerde mij enorm aan de vroege dagen van Bioware, waar we nog een klein team waren en mensen meerdere functies hadden."
Walters kreeg daardoor de drang om weer met een klein team te werken en aan een nieuwe IP te beginnen. Hij kreeg het gevoel dat de mogelijkheden binnen Bioware daarvoor niet toereikend waren - vandaar zijn beslissing om weg te gaan. Daarbij werd Mass Effect: Legendary Edition goed ontvangen door fans, en dat leek Walters een uitgelezen moment om er mee te stoppen. "Ik wil hierna geen Mass Effect meer maken. Waarom zou ik het lot tarten?"
Inmiddels is duidelijk dat Walters onder NetEase Games de nieuwe studio Worlds Untold heeft geopend. Het eerste spel moet een actie-adventuregame worden die zich in de nabije toekomst afspeelt. Daarbij moet er een "adembenemende spelwereld vol met mysterie en verkenning" in zitten, maar meer details zijn er nog niet.