Prominente PlatinumGames-ontwikkelaars mogelijk vertrokken bij bedrijf
Nieuws

Prominente PlatinumGames-ontwikkelaars mogelijk vertrokken bij bedrijf

De theorie is dat sommigen aan de slag gaan bij de studio die aan het Okami-vervolg werkt

Diverse prominente ontwikkelaars van de Japanse Bayonetta-ontwikkelaar PlatinumGames lijken te zijn vertrokken bij het bedrijf.

Abebe Tinari, de regisseur van Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon, laat op Bluesky bijvoorbeeld weten dat hij niet meer in Osaka, maar Helsinki werkzaam is. Opvallend genoeg hebben ook producenten Takahisa Taura (Astral Chain), Kenji Saito (Metal Gear Rising: Revengeance) en Makasi Yamanaka (Anarchy Reigns) alle verwijzingen naar PlatinumGames uit hun bio's op social media gehaald, wat suggereert dat ze er ook niet meer werken.

Het is niet bekend wat er precies binnen de studio gaande is, maar in een recentelijk gepubliceerd interview (via ResetEra) met de vorig jaar vertrokken Bayonetta-bedenker Hideki Kamiya uit hij zich in ieder geval niet positief over de ontwikkelaar. Kamiya geeft in het interview aan dat er creatieve verschillen tussen hem en de baas van het bedrijf, Atsushi Inaba, waren. Hij zou het gevoel hebben gehad dat hij bij PlatinumGames niet meer zijn creativiteit kwijt kon, en dat zijn "artistieke geest zou sterven" als hij daar zou blijven werken. Hij zou ook niet tevreden zijn geweest met de gekozen richting voor het eerder aangekondigde, maar nog altijd niet uitgekomen Project G.G.

Fans van PlatinumGames speculeren dat een gedeelte van de mogelijke leegloop van cultontwikkelaar gerelateerd is aan de nieuwe studio van Kamiya, Clovers Studio, en het vervolg op Okami dat daar ontwikkeld wordt en vorige week werd onthuld. Mogelijk maken voormalige PlatinumGames-werknemers de overstap naar Kamiya's nieuwe studio. Ook wordt er gespeculeerd dat een eerdere investering in PlatinumGames van Tencent er voor zorgt dat de ontwikkelaar minder vrijheid heeft in de projecten die het oppakt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Unpacking-maker bekritiseert Nintendo voor copycats op de Switch eShop
Nieuws

Unpacking-maker bekritiseert Nintendo voor copycats op de Switch eShop

Wren Brier, de regisseur van de goed ontvangen indiegame Unpacking, heeft kritiek geuit op het feit dat Nintendo vooralsnog te weinig doen om games die het concept van Unpacking direct kopiëren van de Switch eShop te weren.

Enkele weken geleden meldde Brier op socialmediaplatform Bluesky dat een game met nagenoeg dezelfde naam als zijn spel aan de Switch eShop was toegevoegd. De gameplay zou daarbij ook erg lijken op Briers game, waarin spelers verhuizen en dozen uitpakken. Het zou specifiek gaan om het door CGI Lab uitgebrachte Unpacking Universe Dreams en diverse dlc-pakketten.

Inmiddels heeft Brier op Bluesky laten weten dat hij diverse meldingen richting Nintendo heeft gemaakt, maar dat hij nog geen reactie heeft gekregen. "We zijn al meer dan twee weken verder en de games staan nog altijd op de eShop. Nintendo heeft op geen van onze meldingen over deze ongehoorde zwendel gereageerd. Ze gebruiken onze gamenaam die met een handelsmerk is vastgelegd en verleiden Nintendo-klanten expres tot het kopen van goedkope vervalsingen."

In 2022 dook op iOS en de Google Play Store al een kopie van Unpacking op. Die game werd uiteindelijk wel verwijderd, al stond het spel eerst een tijdlang in de toplijst met meest gedownloade games.

De situatie is extra prangend omdat Nintendo en The Pokémon Company zelf gameontwikkelaar Pocketpair aanklagen, omdat hun spel Palworld veel weg zou hebben van Pokémon. Nintendo vindt het zelf logischerwijs niet fijn wanneer een ander bedrijf games lijkend op hun IP maakt, maar doet - in ieder geval wat Brier betreft - op dit moment te weinig om andere ontwikkelaars voor soortgelijke praktijken te beschermen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe gameplay van Slay the Spire 2 getoond
Nieuws

Nieuwe gameplay van Slay the Spire 2 getoond

Game komt in 2025 uit via Steam Early Access

Tijdens The Game Awards eind vorige week werd er nieuwe gameplay van het aankomende Slay the Spire 2 uitgezonden.

Het vervolg op de populaire indiegame draait op een nieuwe game-engine en bevat allerlei moderne features, verbeterde graphics en meer opties voor het toevoegen van mods. "De Spire is niet meer wat het is geweest", zo leest de officiële beschrijving. "Kom nieuwe vijanden, gebeurtenissen en schatten tegen terwijl de ruimtes en items die je ontdekt elke keer dat je speelt veranderen. Probeer een riskante build uit of speel op veilig terwijl je ontelbare strategieën verkent, jezelf in specifieke scenarios bevindt en de bazen van elke Act uitdaagt."

De eerste Slay the Spire is een digitale kaartgame waarin spelers met één leven zo hoog mogelijk in een toren moeten zien te komen. Elke keer wanneer de speler sterft, moet een kaartendek opnieuw worden opgebouwd. Elk spel begint met tien basiskaarten en na elk gevecht komen daar nieuwe kaarten bij. De game wordt gezien als een indiehit en verscheen op pc, consoles en smartphones.

Slay the Spire 2 verschijnt in de loop van 2025 op Steam Early Access. Een precieze releasedatum is op moment van schrijven nog niet bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!