Prominente PlatinumGames-ontwikkelaars mogelijk vertrokken bij bedrijf
De theorie is dat sommigen aan de slag gaan bij de studio die aan het Okami-vervolg werkt
Diverse prominente ontwikkelaars van de Japanse Bayonetta-ontwikkelaar PlatinumGames lijken te zijn vertrokken bij het bedrijf.
Abebe Tinari, de regisseur van Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon, laat op Bluesky bijvoorbeeld weten dat hij niet meer in Osaka, maar Helsinki werkzaam is. Opvallend genoeg hebben ook producenten Takahisa Taura (Astral Chain), Kenji Saito (Metal Gear Rising: Revengeance) en Makasi Yamanaka (Anarchy Reigns) alle verwijzingen naar PlatinumGames uit hun bio's op social media gehaald, wat suggereert dat ze er ook niet meer werken.
Het is niet bekend wat er precies binnen de studio gaande is, maar in een recentelijk gepubliceerd interview (via ResetEra) met de vorig jaar vertrokken Bayonetta-bedenker Hideki Kamiya uit hij zich in ieder geval niet positief over de ontwikkelaar. Kamiya geeft in het interview aan dat er creatieve verschillen tussen hem en de baas van het bedrijf, Atsushi Inaba, waren. Hij zou het gevoel hebben gehad dat hij bij PlatinumGames niet meer zijn creativiteit kwijt kon, en dat zijn "artistieke geest zou sterven" als hij daar zou blijven werken. Hij zou ook niet tevreden zijn geweest met de gekozen richting voor het eerder aangekondigde, maar nog altijd niet uitgekomen Project G.G.
Fans van PlatinumGames speculeren dat een gedeelte van de mogelijke leegloop van cultontwikkelaar gerelateerd is aan de nieuwe studio van Kamiya, Clovers Studio, en het vervolg op Okami dat daar ontwikkeld wordt en vorige week werd onthuld. Mogelijk maken voormalige PlatinumGames-werknemers de overstap naar Kamiya's nieuwe studio. Ook wordt er gespeculeerd dat een eerdere investering in PlatinumGames van Tencent er voor zorgt dat de ontwikkelaar minder vrijheid heeft in de projecten die het oppakt.