Onderzoek: 'Bijna één op de vijf gamers is lgbtq'
Nieuws

Onderzoek: 'Bijna één op de vijf gamers is lgbtq'

Drie jaar geleden ging het nog om tien procent

Uit een onderzoek blijkt dat één op de vijf gamers onderdeel uitmaakt van de lgbtq-gemeenschap.

Het onderzoek is uitgevoerd door GLAAD Gaming Report en Nielson en gebaseerd op data van 1452 gamers uit de Verenigde Staten. Uit een eerder onderzoek van Nielson van drie jaar geleden kwam naar voren dat 10 procent van gamers onder lgbtq viel, maar dat is nu gestegen naar 17 procent.

"De studie toont aan dat het voor lgbtq-gamers belangrijk is dat er een veilige en inclusieve omgeving wordt geboden om games te kunnen spelen", zo meldt het onderzoek. Bijna zeventig procent van de ondervraagden geven aan dat de kans kleiner wordt dat ze een game spelen wanneer een studio in het verleden lgbtq-werknemers slecht heeft behandeld.

Het onderzoek merkt ook op dat minder dan 2 procent van alle games die op Xbox-, PlayStation- en Nintendo-consoles uitkomen lgbtq-personages en -verhaallijnen hebben. Op Steam gaat het om iets minder dan 2,5 procent, al daalt dat percentage naar 1,7 procent wanneer games die puur voor volwassenen zijn gemaakt niet worden meegerekend. Deze data is echter verkregen door op de lgbtq-tag in de digitale winkels van de platforms te zoeken, dus mogelijk schetst dit geen compleet beeld.

Uit andere statistieken binnen het onderzoek blijkt dat 72 procent van lgbtq-spelers het idee heeft dat ze personages die hun seksuele oriëntatie matchen kunnen besturen, al zou 68 procent graag meer verhaallijnen zien die aspecten van lgbtq gebruiken. 51 procent van lgbtq-spelers zouden graag zien dat games meer mogelijkheden geven om hun identiteit te uiten, en 52 procent van lgbtq-spelers geeft aan dat ze tijdens online gamen lastig worden gevallen, ten opzichte van 38 procent van mensen die niet onder lgbtq vallen.

Volgens Blair Durkee, associate director van gaming bij GLAAD, toont het onderzoek aan dat een representatie van lgbtq in games en bij ontwikkelstudio's voordelen kan hebben, omdat het een aanzienlijk gedeelte van de doelgroep aanspreekt. "Ondanks de significante progressie die we hebben geboekt, blijven games jammerlijk achterlopen op andere vormen van media op het gebied van representatie."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!