Onderzoek: 'Bijna één op de vijf gamers is lgbtq'
Drie jaar geleden ging het nog om tien procent
Uit een onderzoek blijkt dat één op de vijf gamers onderdeel uitmaakt van de lgbtq-gemeenschap.
Het onderzoek is uitgevoerd door GLAAD Gaming Report en Nielson en gebaseerd op data van 1452 gamers uit de Verenigde Staten. Uit een eerder onderzoek van Nielson van drie jaar geleden kwam naar voren dat 10 procent van gamers onder lgbtq viel, maar dat is nu gestegen naar 17 procent.
"De studie toont aan dat het voor lgbtq-gamers belangrijk is dat er een veilige en inclusieve omgeving wordt geboden om games te kunnen spelen", zo meldt het onderzoek. Bijna zeventig procent van de ondervraagden geven aan dat de kans kleiner wordt dat ze een game spelen wanneer een studio in het verleden lgbtq-werknemers slecht heeft behandeld.
Het onderzoek merkt ook op dat minder dan 2 procent van alle games die op Xbox-, PlayStation- en Nintendo-consoles uitkomen lgbtq-personages en -verhaallijnen hebben. Op Steam gaat het om iets minder dan 2,5 procent, al daalt dat percentage naar 1,7 procent wanneer games die puur voor volwassenen zijn gemaakt niet worden meegerekend. Deze data is echter verkregen door op de lgbtq-tag in de digitale winkels van de platforms te zoeken, dus mogelijk schetst dit geen compleet beeld.
Uit andere statistieken binnen het onderzoek blijkt dat 72 procent van lgbtq-spelers het idee heeft dat ze personages die hun seksuele oriëntatie matchen kunnen besturen, al zou 68 procent graag meer verhaallijnen zien die aspecten van lgbtq gebruiken. 51 procent van lgbtq-spelers zouden graag zien dat games meer mogelijkheden geven om hun identiteit te uiten, en 52 procent van lgbtq-spelers geeft aan dat ze tijdens online gamen lastig worden gevallen, ten opzichte van 38 procent van mensen die niet onder lgbtq vallen.
Volgens Blair Durkee, associate director van gaming bij GLAAD, toont het onderzoek aan dat een representatie van lgbtq in games en bij ontwikkelstudio's voordelen kan hebben, omdat het een aanzienlijk gedeelte van de doelgroep aanspreekt. "Ondanks de significante progressie die we hebben geboekt, blijven games jammerlijk achterlopen op andere vormen van media op het gebied van representatie."