Nabestaanden slachtoffers schietpartij op basisschool klagen Call of Duty-uitgever aan
Nieuws

Nabestaanden slachtoffers schietpartij op basisschool klagen Call of Duty-uitgever aan

De dader zou het geweer dat hij gebruikte in Call of Duty-games hebben gezien

De nabestaanden van de slachtoffers van een schietpartij op een basisschool in de Amerikaanse stad Uvalde klagen Call of Duty-uitgever Activision aan.

Dat meldt The New York Times. Er zijn twee aanklachten ingediend, waarin wordt geclaimd dat dader Salvador Ramos, die negentien kinderen en twee leraren heeft gedood, op zijn achttiende verjaardag een geweer kocht nadat hij dit geweer in de Call of Duty-games had gezien.

In de aanklachten wordt geclaimd dat vanwege het feit dat echt bestaande wapens in Call of Duty-games werden weergegeven, het bedrijf "de meest effectieve marketeer van aanvalswapens is in de Verenigde Staten". Daarbij zouden de Call of Duty-games de dader hebben getraind voor zijn uiteindelijke acties.

Overigens worden in de aanklachten ook Meta's Instagram en wapenfabrikant Daniel Defense gehekeld. Zonder games en social media zou de tiener niet in aanraking zijn gekomen met de wapens.

Activision laat weten de grootste medeleven met de slachtoffers en de nabestaanden te hebben, maar dat "miljoenen mensen overal ter wereld van games genieten zonder verschrikkelijke acties te ondernemen". De Entertainment Software Association, de Amerikaanse organisatie die leeftijdsclassificaties geeft aan games in het land, claimt daarnaast dat de aanklachten ongegrond zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error