Kamiya bevestigt vertrek van diverse PlatinumGames-kopstukken
Gamer.nl
Nieuws

Kamiya bevestigt vertrek van diverse PlatinumGames-kopstukken

'Games worden gemaakt door mensen'

Hideki Kamiya, de bedenker van Bayonetta en voormalige vicepresident van PlatinumGames, heeft laten weten dat er meerdere belangrijke werknemers bij de Japanse studio zijn vertrokken.

Er wordt al enkele maanden gespeculeerd over het vertrek van meerdere topontwikkelaars bij het bedrijf achter Bayonetta, Nier: Automata, Astral Chain en het aankomende Ninja Gaiden 4. Zo liet Abebe Tinari, de regisseur van Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon, eind vorig jaar weten dat hij niet meer in Osaka, maar Helsinki werkzaam was. Begin dit jaar bleek dat hij de overstap had gemaakt naar Returnal-ontwikkelaar Housemarque.

Ook Takahisa Taura (Astral Chain), Kenji Saito (Metal Gear Rising: Revengeance) en Makasi Yamanaka (Anarchy Reigns) hebben eind vorig jaar alle verwijzingen naar PlatinumGames uit hun bio's op social media gehaald, wat deed vermoeden dat ze bij de ontwikkelaar waren vertrokken.

Kamiya, die zelf al geruime tijd weg is bij Platinum en een nieuwe studio is begonnen genaamd Clovers Studio waarmee hij aan een vervolg op culthit Okami werkt, plaatste recentelijk een nieuwe YouTube-video. In een segment aan het einde van de video is een feestje te zien waarin hij met "voormalige PlatinumGames-regisseurs" aanwezig is. Naast Kamiya zelf zijn inderdaad de hierboven genoemde Tinari, Taura, Saito en Yamanaka te zien. Ook Bayonetta 3-regisseur Yusuke Miyata was van de partij. Mocht wat Kamiya in de video zegt kloppen, zou dit bevestigen dat zij allemaal zijn vertrokken bij PlatinumGames.

"Games worden gemaakt door mensen", stelt Kamiya in de video. "Waar ze ook heen gaan, ze zullen dingen creëren die alleen zij kunnen maken... kijk alsjeblieft uit naar hun werk." Het is niet duidelijk waar de hierboven genoemde heren nu gaan werken - behalve dus Tinari, waarvan we weten dat hij bij Housemarque aan de slag is gegaan.

Ondanks de negatieve berichtgeving rondom PlatinumGames, liet het bedrijf eerder deze maand weten positief naar de toekomst te kijken: "We blijven nieuwe uitdagingen aangaan om games te creëren die mensen verrassen en vreugde brengen. We kijken uit naar jullie blijvende ondersteuning van Bayonetta en PlatinumGames!" Als snel voegde het bedrijf daad bij woord toen Ninja Gaiden 4 werd onthuld, dat Platinum samen met Team Ninja ontwikkelt.

Toch ontstond eerder deze week weer controverse rondom de ontwikkelaar nadat er verschillende verschenen en aankomende games van de officiële website van de studio verdwenen, waaronder Mad World, Sol Cresta, Babylon's Fall en het nog niet uitgekomen Project GG.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'

De Microsoft-topman wil zoveel mogelijk mensen bereiken

Phil Spencer, de baas van de gamedivisie van Microsoft, heeft benadrukt dat Nintendo een belangrijke partner is en dat er Xbox-games op Nintendo Switch 2 uit zullen komen.

Dat meldde hij in een interview met Variety. "We hebben de eerste Switch ondersteund en willen dat ook voor Switch 2 doen", zo vertelde hij. "Nintendo is een geweldige partner. (Games uitbrengen op Nintendo-consoles) is een unieke manier voor ons om mensen te bereiken die niet op pc of Xbox spelen. Op die wijze kunnen we onze gemeenschap van mensen die om onze franchises geven laten groeien. Dat is erg belangrijk voor ons, omdat we zo in onze games kunnen blijven investeren."

Spencer vervolgde: "Ik geloof erg in wat Nintendo betekent voor onze industrie en dat we ze blijven ondersteunen. En wij krijgen ook ondersteuning van hen voor onze franchises, dat is een belangrijk onderdeel van onze toekomst."

Ondanks dat de Nintendo Switch 2 eerder deze maand volledig uit de doeken werd gedaan en een releasedatum van 5 juni kreeg, werden er geen grote Microsoft-titels voor de console onthuld. Er gaan al wel geruime tijd geruchten dat spellen als Halo: The Master Chief Collection en Microsoft Flight Simulator naar de console komen. Daarbij heeft het bedrijf tijdens de rechtszaak met de Federal Trade Commission al akkoord gegeven de Call of Duty-franchise naar Nintendo-platforms te brengen. Sowieso heeft Spencer begin dit jaar al bevestigd dat er Xbox-games naar Switch 2 zullen komen.

Microsoft gaf eerder al aan dat het bedrijf aan een Xbox-handheld werkt. Spencer werd in het interview met Variety dan ook gevraagd of hij niet denkt dat dit botst met de doelgroep van de Switch-consoles. "Verschillende creators en andere platformhouders inspireren mij. Maar ik geloof in de plannen die we hebben. We zijn overduidelijk aan het veranderen wat Xbox betekent en we ontmoeten spelers op veel verschillende plekken. Er zijn drie miljard mensen op aarde die games spelen en ik word elke dag wakker met de gedachte over hoe Xbox relevanter kan zijn voor die drie miljard mensen."

Hij had het antwoord op die kwestie ook al paraat: "Door een leider te zijn in hoe onze games en onze platformfeatures op zoveel mogelijk plekken beschikbaar zijn, of dat nou op de cloud is, of op pc, of mensen die op console spelen. Ons doel is om onze franchises te laten groeien en ons platform belangrijk te laten zijn voor een zo groot mogelijk gedeelte van die drie miljard gamers."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers

De gamedivisie van Niantic is eerder al gekocht door Scopely

Niantic, het bedrijf waar Pokémon Go tot voor kort werd ontwikkeld, ontslaat 68 werknemers.

Dat blijkt uit documentatie gevonden door Game Developer. Het gaat daarbij specifiek om Niantic Spatial, de nieuwe naam van het bedrijf nadat diens gamedivisie werd overgenomen door Scopely. De ontslagen worden pas op 20 mei doorgevoerd en het is dan ook niet bekend binnen welke afdelingen deze ontslagen vallen.

Eerder dit jaar werd aangekondigd dat Scopely 3,5 miljard dollar betaalde voor de gamedivise van Niantic. Daarmee heeft Scopely games als Pokémon Go, Monster Hunter Now en Pikmin Bloom in handen gekregen. Toen werd gemeld dat alle werknemers van de gamedivisie van Niantic over zouden gaan naar Scopely.

De hierboven gemelde ontslagronde vindt dus niet plaats binnen de gamedivisie, dat nu onderdeel uitmaakt van Scopely. In plaats daarvan vallen de ontslagen bij Niantic, dat geen games meer ontwikkelt maar zich richt op AI.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!