Kamiya bevestigt vertrek van diverse PlatinumGames-kopstukken
'Games worden gemaakt door mensen'
Hideki Kamiya, de bedenker van Bayonetta en voormalige vicepresident van PlatinumGames, heeft laten weten dat er meerdere belangrijke werknemers bij de Japanse studio zijn vertrokken.
Er wordt al enkele maanden gespeculeerd over het vertrek van meerdere topontwikkelaars bij het bedrijf achter Bayonetta, Nier: Automata, Astral Chain en het aankomende Ninja Gaiden 4. Zo liet Abebe Tinari, de regisseur van Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon, eind vorig jaar weten dat hij niet meer in Osaka, maar Helsinki werkzaam was. Begin dit jaar bleek dat hij de overstap had gemaakt naar Returnal-ontwikkelaar Housemarque.
Ook Takahisa Taura (Astral Chain), Kenji Saito (Metal Gear Rising: Revengeance) en Makasi Yamanaka (Anarchy Reigns) hebben eind vorig jaar alle verwijzingen naar PlatinumGames uit hun bio's op social media gehaald, wat deed vermoeden dat ze bij de ontwikkelaar waren vertrokken.
Kamiya, die zelf al geruime tijd weg is bij Platinum en een nieuwe studio is begonnen genaamd Clovers Studio waarmee hij aan een vervolg op culthit Okami werkt, plaatste recentelijk een nieuwe YouTube-video. In een segment aan het einde van de video is een feestje te zien waarin hij met "voormalige PlatinumGames-regisseurs" aanwezig is. Naast Kamiya zelf zijn inderdaad de hierboven genoemde Tinari, Taura, Saito en Yamanaka te zien. Ook Bayonetta 3-regisseur Yusuke Miyata was van de partij. Mocht wat Kamiya in de video zegt kloppen, zou dit bevestigen dat zij allemaal zijn vertrokken bij PlatinumGames.
"Games worden gemaakt door mensen", stelt Kamiya in de video. "Waar ze ook heen gaan, ze zullen dingen creëren die alleen zij kunnen maken... kijk alsjeblieft uit naar hun werk." Het is niet duidelijk waar de hierboven genoemde heren nu gaan werken - behalve dus Tinari, waarvan we weten dat hij bij Housemarque aan de slag is gegaan.
Ondanks de negatieve berichtgeving rondom PlatinumGames, liet het bedrijf eerder deze maand weten positief naar de toekomst te kijken: "We blijven nieuwe uitdagingen aangaan om games te creëren die mensen verrassen en vreugde brengen. We kijken uit naar jullie blijvende ondersteuning van Bayonetta en PlatinumGames!" Als snel voegde het bedrijf daad bij woord toen Ninja Gaiden 4 werd onthuld, dat Platinum samen met Team Ninja ontwikkelt.
Toch ontstond eerder deze week weer controverse rondom de ontwikkelaar nadat er verschillende verschenen en aankomende games van de officiële website van de studio verdwenen, waaronder Mad World, Sol Cresta, Babylon's Fall en het nog niet uitgekomen Project GG.