Grand Theft Auto: Vice City oorspronkelijk bedoeld als 'missiepakket' voor GTA3
Nieuws

Grand Theft Auto: Vice City oorspronkelijk bedoeld als 'missiepakket' voor GTA3

Er zat maar een jaar tussen de release van de twee games

Grand Theft Auto: Vice City was in eerste instantie bedoeld als "missiepakket" voor Grand Theft Auto 3.

Dat heeft Obbe Vermeij, de voormalige technical director van Rockstar North, laten weten op zijn blog. "Het moest eigenlijk een missiepakket worden voor GTA3." Volgens hem werd na zes maanden ontwikkeling besloten er een losstaande game van te maken.

Grand Theft Auto 3 kwam in oktober 2001 uit, en Vice City verscheen een jaar later. Die korte ontwikkeltijd was mogelijk omdat veel van de code uit GTA3 opnieuw gebruikt werd voor Vice City, zo legt Vermeij uit. "We gebruiken een tijdlang de basiscode (uit GTA3) totdat de programmeurs veranderingen konden aanbrengen in de code."

Vermeij vertelt ook dat het succes van Grand Theft Auto 3 er voor zorgde dat de ontwikkeling van Vice City stressvoller was - er was immers meer druk om hetzelfde niveau te behalen. Daarnaast was de deadline van een jaar ook stressvoller, en moest er datzelfde jaar ook een pc-versie van Grand Theft Auto 3 gemaakt worden.

Het succes zorgde er echter ook voor dat ontwikkelaars alles op alles zetten om een kwaliteitsproduct af te leveren. "Iedereen draaide puur op adrenaline, maar het werd duidelijk dat we meer tijd nodig hadden voor de volgende game." Grand Theft Auto: San Andreas kwam dan ook twee jaar later uit, in oktober 2004.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo
Nieuws

Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo

Op Steam, Epic Games Store, PS5, PS4 en Xbox Series

Er is een demo uitgekomen van horrorgame Slitterhead, het nieuwste wapenfeit van Silent Hill-maker Keiichiro Toyama.

De demo is beschikbaar op Steam, Epic Games Store, PlayStation 5, PlayStation 4 en Xbox Series X en S. Geboekte progressie kan meegenomen worden naar de volledige game. Daarbij kan de pc-versie van de game tijdelijk met 30 procent korting worden aangeschaft.

Het eerder dit najaar uitgekomen Slitterhead is een psychologische horrorgame en speelt zich af op de straten van Kowlong, waarin spelers als de Hyoki - een entiteit die geen herinneringen of fysieke vorm heeft - monsterlijke wezens genaamd Slitterheads moet vernietigen. Deze Slitterheads vermommen zichzelf als mensen.

Slitterhead is ontwikkeld door Bokeh Game Studio, dat werd opgericht door Keiichiro Toyama, de maker van franchises als Silent Hill, en Junya Okura, de maker van Gravity Rush. Hieronder kan een eerder verschenen trailer van de game worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Dungeons and Dragons: Dark Alliance-servers gaan offline
Nieuws

Dungeons and Dragons: Dark Alliance-servers gaan offline

De game wordt in februari 2025 ook uit de verkoop gehaald

De servers van Dungeons and Dragons: Dark Alliance gaan in februari 2025 voorgoed offline en de game wordt uit de verkoop gehaald.

Dat werd via Steam aangekondigd. "We sluiten de Dark Alliance-servers op 24 februari 2025. Vanaf die dag kan de game niet meer gekocht worden. De singleplayermodus van de game en alle dlc kan nog wel offline gespeeld worden door iedereen die het heeft gekocht.

Dungeons and Dragons: Dark Alliance is een in 2021 op pc en consoles verschenen actie-rpg. De game speelt zich af in het universum van Dungeons and Dragons en biedt spelers de keuze uit vier speelbare helden. De game kan nu nog volledig in online co-op worden doorlopen, maar die optie verdwijnt volgend jaar dus.

Dungeons and Dragons: Dark Alliance is een spirituele opvolger van Baldur's Gate: Dark Alliance, dat in 2001 voor PlayStation 2 en Xbox verscheen. Dark Alliance werd vervolgens overgezet naar GameCube en Game Boy Advance.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!