Grand Theft Auto: Vice City oorspronkelijk bedoeld als 'missiepakket' voor GTA3
Er zat maar een jaar tussen de release van de twee games
Grand Theft Auto: Vice City was in eerste instantie bedoeld als "missiepakket" voor Grand Theft Auto 3.
Dat heeft Obbe Vermeij, de voormalige technical director van Rockstar North, laten weten op zijn blog. "Het moest eigenlijk een missiepakket worden voor GTA3." Volgens hem werd na zes maanden ontwikkeling besloten er een losstaande game van te maken.
Grand Theft Auto 3 kwam in oktober 2001 uit, en Vice City verscheen een jaar later. Die korte ontwikkeltijd was mogelijk omdat veel van de code uit GTA3 opnieuw gebruikt werd voor Vice City, zo legt Vermeij uit. "We gebruiken een tijdlang de basiscode (uit GTA3) totdat de programmeurs veranderingen konden aanbrengen in de code."
Vermeij vertelt ook dat het succes van Grand Theft Auto 3 er voor zorgde dat de ontwikkeling van Vice City stressvoller was - er was immers meer druk om hetzelfde niveau te behalen. Daarnaast was de deadline van een jaar ook stressvoller, en moest er datzelfde jaar ook een pc-versie van Grand Theft Auto 3 gemaakt worden.
Het succes zorgde er echter ook voor dat ontwikkelaars alles op alles zetten om een kwaliteitsproduct af te leveren. "Iedereen draaide puur op adrenaline, maar het werd duidelijk dat we meer tijd nodig hadden voor de volgende game." Grand Theft Auto: San Andreas kwam dan ook twee jaar later uit, in oktober 2004.