Gamer.nl wordt gearchiveerd door Beeld en Geluid
Gamer.nl
Nieuws

Gamer.nl wordt gearchiveerd door Beeld en Geluid

Voor altijd vastgelegd

Afgelopen week brachten we het nieuws dat Gamer.nl fuseert met PU.nl. Hoewel de artikelen nog in hun huidige staat bereikbaar blijven, neemt het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid het zekere voor het onzekere: de website wordt gearchiveerd.

Mocht je de plannen en achterliggende redenen voor deze gang van zaken hebben gemist, dan kun je hier terecht. Verdere updates over de tijdlijn en meer praktische informatie over hoe de toekomst van onze content eruit gaat zien volgt op een ander moment, maar tot die tijd is de archivering van Gamer.nl voor de toekomst in ieder geval een lichtpuntje.

Wat betekent ‘archiveren’?

Willem Hilhorst (Media Manager Games en Online) en Amy Welten (Media Manager) hebben ons alvast verteld hoe het preserveren van de website er ongeveer uit gaat zien. “Het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid in Hilversum archiveert al bijna tien jaar websites van Nederlandse media,” stuurt het paar naar ons.

“Het doel van ons webarchief is niet alleen om toekomstige onderzoekers en gebruikers een kijkje te geven in wat er op deze websites werd geplaatst, maar ook om de groei en veranderingen van websites door de jaren te laten zien.”

Het is volgens Willem en Amy namelijk een mythe dat alles op het internet altijd wordt bewaard. “Dat is meer afhankelijk van mens dan machine.” De bedoeling is dat de website in zijn interactieve, ofwel klikbare, vorm wordt gearchiveerd. Dat gebeurt ook al meerdere jaren, waardoor artikelen, columns en dergelijke stukken in de oorspronkelijke context weergegeven kunnen worden, zo vertellen ze.

“Precies dat gaat verloren wanneer websites offline worden gehaald: de manier waarop artikelen waren vormgegeven, de nieuwsberichten die inspireerden tot het schrijven van columns, het colofon met de namen van redacteurs en de mensen achter de schermen — stuk voor stuk essentieel voor het functioneren en onderhouden van een website.”

©GMRimport

Wordt alles meegenomen?

Dat is helaas geen garantie dat echt alles wordt opgeslagen, ook niet zoals je het herinnert. “Immers is een website die dagelijks geüpdatet wordt met nieuws een stuk complexer en omvangrijker dan een website die wekelijks of ieder kwartaal wordt bijgewerkt,” vertellen de twee. Ze benoemen ook limitaties van hun tools, bijvoorbeeld. “Zo valt het bewaren van embeds, invoegingen van YouTube-videos of sociale media posts buiten onze scope tijdens het archiveren van websites.”

Edoch, met inmiddels een terabyte aan data durft Beeld en Geluid wel te stellen dat een groot gedeelte van de Gamer.nl-geschiedenis gepreserveerd is voor de toekomst. Daar houdt het volgens Willem en Amy ook niet op: “Voor de zekerheid hebben we na het nieuws van vorige week de tools opnieuw aangezet om te zorgen dat we niet te laat achter de feiten aanlopen.”

Nu vraag je je misschien af hoe je toegang krijgt tot het archief van Beeld en Geluid komt. Dat kan, op locatie, in de mediatheek van Beeld en Geluid in Hilversum. Op die manier voldoet het instituut aan de beperkingen van websites archiveren, en de rechthebbenden van de platforms. “We hopen dan ook dat onderzoekers en gebruikers in de toekomst gebruik zullen gaan maken van ons archief, zodat de Nederlandse gamescultuur dankzij websites, artikelen, podcasts, recensies en natuurlijk de games zelf beter geduid en onderzocht kan worden.”

Nog een boodschap

Ten slotte willen Willem en Amy het volgende nog meegeven:

“Ten slotte willen we graag de redacteuren en bijdragers van Gamer.nl bedanken voor hun werk. Het feit dat de website publiekelijk hun vertrek aankondigt betekent dat wij kunnen voorsorteren op het bewaren van de website. Games Geschiedenis in Nederland is nog altijd voornamelijk afhankelijk van orale vertellingen, dus websites als Gamer speelden een essentiële rol in het medialandschap.

Ben je zelf een speler, gamer of lezer en wil je bijdragen aan game-geschiedenis? Documenteer je ervaringen, de gesprekken binnen gemeenschappen en wees niet afhankelijk van sociale media. Op die manier veranderen we samen games van ‘cultuur’ naar cultureel erfgoed; zodat we de beleving van ons favoriete medium kunnen doorgeven aan de volgende generatie.”

We danken Beeld & Geluid voor het preserveren van Gamer.nl in zijn originele staat, alsmede het preserveren van andere media-inhoud die bijdraagt aan onze cultuur.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered komt aanstaande maandag uit
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered komt aanstaande maandag uit

De game komt

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered lijkt aanstaande maandag 21 april uit te komen.

Hoewel de game nog altijd niet officieel is aangekondigd, zijn de naam en eerste screenshots gisteren gelekt. Er gingen al geruchten dat het spel ergens gedurende de komende week meteen aangekondigd zou worden en uit zou komen, maar nu lijkt zelfs de precieze releasedatum uitgelekt.

X-gebruiker Ser_Raven18 (via Insider Gaming) heeft een foto geplaatst van een gesprek die hij met Xbox Support had. Hij vroeg wanneer The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered verschijnt, waarop geantwoord werd dat de game op 21 april 2025 uitkomt. Daarbij werd gemeld dat het spel meteen op de dag zelf op Xbox Game Pass komt te staan en ook via cloudgaming beschikbaar komt.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of NPC's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt. Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series-consoles, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Speelbaar Elden Ring Nightreign-personage Raider onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Speelbaar Elden Ring Nightreign-personage Raider onthuld

Het personage lijkt geschikt voor mensen die een strength-build willen maken

FromSoftware heeft in een nieuwe Elden Ring Nightreign-video een van de speelbare personages onthuld, genaamd Raider.

Alles wijst er op dat Raider een wat tragere, maar wel enorm sterke barbaar is die flink wat schade aan kan richten. Hij heeft een gigantische bijl om mee aan te vallen en heeft imponerende hoorns op zijn helm. Ook kan hij een stenen pilaar uit de grond laten komen. Daar kunnen hij en metgezellen op klimmen.

Elden Ring Nightreign bevat in totaal acht verschillende Nightfarers - oftewel speelbare personages. In de netwerktest waren Wylder, Guardian, Recluse en Duchess speelbaar. Eerder deze maand werd Ironeye onthuld en nu dus Raider.

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen. Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!