Gameplatform Itch.io tijdelijk offline na door ai gecreëerde klacht van Funko
Nieuws

Gameplatform Itch.io tijdelijk offline na door ai gecreëerde klacht van Funko

De gebruikte ai in merkrechtensoftware Brandshield lijkt de boosdoener

Het via browsers bereikbare gameplatform Itch.io was gisteren tijdelijk offline. Volgens de eigenaar van het platform gebeurde dit nadat Funko een klacht indiende bij domeinnaamhouder Iwantmyname.

Itch.io schreef gisteren dat Funko, het Amerikaanse bedrijf achter de kunststof figuurtjes, een foutieve melding deed middels merkrechtensoftware Brandshield. Deze door ai aangedreven software zou een webpagina van Itch.io als phishing hebben bestempeld en dit hebben gemeld bij Iwantmyname, de domeinnaamhouder van Itch.io. Vervolgens werd Itch.io, zonder dat de eigenaar van de website kon reageren op de klacht, offline gehaald.

Inmiddels is de site weer bereikbaar. Funko en Brandshield hebben via social media op de situatie gereageerd en ontkennen dat de schuld bij hen ligt. Funko claimt veel respect te hebben voor Itch.io en legt de bal bij Brandshield, terwijl laatstgenoemde bedrijf weer claimt dat er een takedown werd opgevraagd voor de specifieke webpagina waar het mogelijke phising was te vinden, niet de complete website. Volgens Brandshield lag de keuze om de complete website offline te halen dus bij Iwantmyname.

Hoewel de situatie inmiddels lijkt opgelost, heeft Itch.io-eigenaar Leaf Corcoran zich negatief uitgelaten over het gebruik van artificiële intelligentie in software zoals Brandshield. Volgens hem heeft iemand een fanpagina voor een bestaande Funko Pop-game (Funko Fusion) aangemaakt met links naar de officiële website en screenshots van de game. "De Brandshield-software is waarschijnlijk zo ingesteld dat het al het 'ongeautoriseerd' gebruik van een handelsmerk aanpakt, dus zijn er rapportages naar onze domeinnaamhouder gestuurd om te melden dat er fraude plaatsvond. Dat heeft de situatie geëscaleerd in plaats van dat er een gebruikelijke eis om de pagina offline te halen werd verstuurd. Ik vind dat Brandshield hier fout zit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede nieuwe Astro Bot-level nu beschikbaar
Nieuws

Tweede nieuwe Astro Bot-level nu beschikbaar

'Thrust or Bust' bevat wederom een nieuwe speciale Bot

Het tweede nieuwe leven van de geplande vijf nieuwe levels voor Astro Bot is nu beschikbaar.

Het level heet 'Thrust or Bust' en is net zoals het level dat vorige week uitkwam gericht op een relatief hoge moeilijkheidsgraad. Spelers die het einde van het level bereiken worden wederom beloond met een nieuwe speciale Bot gebaseerd op een bekende gamefranchise. In onderstaande tweet zijn beelden van het nieuwe level te zien.

Een week geleden werd aangekondigd dat er nog eens vijf gratis dlc-levels naar Astro Bot zouden komen. Vorige week verscheen 'Tick-Tock Shock' meteen met de aankondiging. 'Cock-A-Doodle-Doom' volgt op 27 februari, 'Hard to Bear' op 6 maart en tot slot 'Armored Hardcore' op 13 maart.

Daarnaast werd er vorige week een PlayStation 5 Pro-update voor de game uitgebracht. De update zorgt er voor dat de game in een constante hoogst mogelijke resolutie en 60 frames per seconde draait.

Lars Cornelis gaf een 8 aan de vorig jaar uitgekomen PlayStation 5-game: "Astro Bot is bijzonder creatief vormgegeven, met enkele speciale PlayStation-werelden als absoluut hoogtepunt. Op platformgebied doet de game echter weinig bijzonders."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Team Fortress 2-broncode vrijgegeven
Nieuws

Team Fortress 2-broncode vrijgegeven

Modders kunnen hun projecten via Steam gratis beschikbaar stellen

Valve heeft de broncode van Fortress 2 voor iedereen beschikbaar gesteld.

Het Source SDK 2013-pakket stelde al een aanzienlijk deel van de broncode van de Source-engine beschikbaar voor het publiek, maar daar is nu ook de broncode van Team Fortress 2 bijgekomen.

"Dit geeft modders de mogelijkheid om Team Fortress 2 te veranderen, uit te breiden of te herschrijven", zo meldt Valve. "Daardoor behoren kleine aanpassingen tot complete conversies tot de mogelijkheden." Alle mods die hiermee worden gemaakt kunnen via de Steam Store gratis worden aangeboden. Er geld voor vragen is niet toegestaan. "Na publicatie verschijnen ze als nieuwe games in de Steam-lijst."

Een grote update aan Source SDK 2013 voegt nog meer toe. Zo ondersteunen diverse games, waaronder Team Fortress 2, Counter-Strike: Source en Half-Life 2: Deathmatch nu 64-bit binary en is de gebruikersinterface nu schaalbaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!