ESA waarschuwt voor gevolgen van Amerikaanse importtarieven op game-industrie
Gamer.nl
Nieuws

ESA waarschuwt voor gevolgen van Amerikaanse importtarieven op game-industrie

De brancevereniging hoopt dat de Amerikaanse regering advies inwint via de privésector

De Entertainment Software Association (ESA), een branchevereniging van de Amerikaanse game-industrie, heeft zijn zorgen geuit over de negatieve impact die de door president Trump ingevoerde importtarieven op de game-industrie en Amerikaanse economie kan hebben.

Sinds Donald Trump is aangesteld als president van de VS, laat hij weten dat hij importtarieven voor buitenlandse producten die in de Verenigde Staten worden verkocht in wil voeren. Trump zou vanaf vandaag een handelstarief voor producten uit Canada en Mexico en een verhoogd tarief voor Chinese producten willen invoeren, om zo Amerikaanse bedrijven voorop te stellen bij consumenten. Wel zijn de tarieven voor Mexico gisteren een maand uitgesteld omdat de president een deal heeft gesloten om de invoer van illegale drugs over de grens tussen de landen tegen te gaan. De nieuwe importtarieven voor de andere hierboven genoemde landen gaan waarschijnlijk wel door. Verder heeft Trump ook gedreigd met importtarieven voor Europese producten.

ESA heeft in een statement aan Kotaku (via X) laten weten dat de tarieven verregaande gevolgen kunnen hebben voor de game-industrie, en hoopt dat de regering contact wil leggen met instanties en bedrijven uit de industrie om advies in te winnen. "Tarieven op videogameapparaten en gerelateerde producten hebben impact op Amerikanen van alle leeftijden. We dringen aan dat de regering via een transparant proces in de privésector advies wint om geen schade aan te richten bij Amerikanen en een van de snelst groeiende entertainmentsectoren van de VS."

In een statement aan VGC laat ESA iets soortgelijks weten: "Videogames behoren tot de populairste en meest geliefde vormen van entertainment voor Amerikanen van alle leeftijden. Importtarieven op gameapparaten en gerelateerde producten zouden een negatieve impact hebben op honderden miljoenen Amerikanen en zouden de significante bijdrage van de industrie aan de Amerikaanse economie schaden. We kijken er naar uit om met de regering en het congres samen te werken om manieren te vinden de economische groei binnen onze sector vast te houden."

De afgelopen weken is al duidelijk geworden dat de importtarieven die ingaan een negatieve invloed op niet alleen de Amerikaanse, maar ook de wereldwijde game-industrie kunnen hebben. Zo worden veel fysieke games die in de VS te koop zijn in Mexico samengesteld, wat de prijzen van deze producten in het land kan beïnvloeden. Zoals gezegd is het importtarief voor Mexicaanse producten op het laatste moment wel met een maand uitgesteld.

Daarnaast wordt het grootste gedeelte van de chips in spelcomputers (maar ook in bijvoorbeeld smartphones, computers en auto's) op dit moment in China gemaakt. Dit zou al deze producten ook duurder kunnen maken - niet alleen in de VS, maar ook wereldwijd in het geval dat bedrijven de verminderde winst die ze in de VS verdienen elders willen compenseren.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-baas Phil Spencer: 'Switch 2 is belangrijk voor onze toekomst'

De Microsoft-topman wil zoveel mogelijk mensen bereiken

Phil Spencer, de baas van de gamedivisie van Microsoft, heeft benadrukt dat Nintendo een belangrijke partner is en dat er Xbox-games op Nintendo Switch 2 uit zullen komen.

Dat meldde hij in een interview met Variety. "We hebben de eerste Switch ondersteund en willen dat ook voor Switch 2 doen", zo vertelde hij. "Nintendo is een geweldige partner. (Games uitbrengen op Nintendo-consoles) is een unieke manier voor ons om mensen te bereiken die niet op pc of Xbox spelen. Op die wijze kunnen we onze gemeenschap van mensen die om onze franchises geven laten groeien. Dat is erg belangrijk voor ons, omdat we zo in onze games kunnen blijven investeren."

Spencer vervolgde: "Ik geloof erg in wat Nintendo betekent voor onze industrie en dat we ze blijven ondersteunen. En wij krijgen ook ondersteuning van hen voor onze franchises, dat is een belangrijk onderdeel van onze toekomst."

Ondanks dat de Nintendo Switch 2 eerder deze maand volledig uit de doeken werd gedaan en een releasedatum van 5 juni kreeg, werden er geen grote Microsoft-titels voor de console onthuld. Er gaan al wel geruime tijd geruchten dat spellen als Halo: The Master Chief Collection en Microsoft Flight Simulator naar de console komen. Daarbij heeft het bedrijf tijdens de rechtszaak met de Federal Trade Commission al akkoord gegeven de Call of Duty-franchise naar Nintendo-platforms te brengen. Sowieso heeft Spencer begin dit jaar al bevestigd dat er Xbox-games naar Switch 2 zullen komen.

Microsoft gaf eerder al aan dat het bedrijf aan een Xbox-handheld werkt. Spencer werd in het interview met Variety dan ook gevraagd of hij niet denkt dat dit botst met de doelgroep van de Switch-consoles. "Verschillende creators en andere platformhouders inspireren mij. Maar ik geloof in de plannen die we hebben. We zijn overduidelijk aan het veranderen wat Xbox betekent en we ontmoeten spelers op veel verschillende plekken. Er zijn drie miljard mensen op aarde die games spelen en ik word elke dag wakker met de gedachte over hoe Xbox relevanter kan zijn voor die drie miljard mensen."

Hij had het antwoord op die kwestie ook al paraat: "Door een leider te zijn in hoe onze games en onze platformfeatures op zoveel mogelijk plekken beschikbaar zijn, of dat nou op de cloud is, of op pc, of mensen die op console spelen. Ons doel is om onze franchises te laten groeien en ons platform belangrijk te laten zijn voor een zo groot mogelijk gedeelte van die drie miljard gamers."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige Pokémon Go-maker ontslaat 68 werknemers

De gamedivisie van Niantic is eerder al gekocht door Scopely

Niantic, het bedrijf waar Pokémon Go tot voor kort werd ontwikkeld, ontslaat 68 werknemers.

Dat blijkt uit documentatie gevonden door Game Developer. Het gaat daarbij specifiek om Niantic Spatial, de nieuwe naam van het bedrijf nadat diens gamedivisie werd overgenomen door Scopely. De ontslagen worden pas op 20 mei doorgevoerd en het is dan ook niet bekend binnen welke afdelingen deze ontslagen vallen.

Eerder dit jaar werd aangekondigd dat Scopely 3,5 miljard dollar betaalde voor de gamedivise van Niantic. Daarmee heeft Scopely games als Pokémon Go, Monster Hunter Now en Pikmin Bloom in handen gekregen. Toen werd gemeld dat alle werknemers van de gamedivisie van Niantic over zouden gaan naar Scopely.

De hierboven gemelde ontslagronde vindt dus niet plaats binnen de gamedivisie, dat nu onderdeel uitmaakt van Scopely. In plaats daarvan vallen de ontslagen bij Niantic, dat geen games meer ontwikkelt maar zich richt op AI.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!