Epic Games toont Unreal Engine 5.5, bevestigt komst Unreal Engine 6
Volgens de CEO van Epic ligt de toekomst van gaming in de metaverse
Gisteren ging Unreal Fest van start, waar Epic Games tijdens een openingspresentatie Unreal Engine 5.5 debuteerde, het bestaan van Unreal Engine 6 bevestigde en meer vertelde over de toekomst van het bedrijf en de game-industrie in zijn geheel.
Onderdeel van Unreal Engine 5.5 is 'MegaLights', waarmee ontwikkelaars veel meer gedetailleerde lichteffecten in hun games en films kunnen gebruiken. Daarbij kan volumetrische mist ook worden belicht. Er werd onder andere een techdemo genaamd 'Lumen in the Land of Nanite' getoond om deze technologie uit te lichten. De demo draaide tijdens de presentatie live op een PlayStation 5.
Er werden nog meer beelden van Unreal Engine 5.5 getoond, zoals hieronder te zien valt.
Verder werden Deadpool- en Love, Death + Robots-regisseur Tim Miller en Maze Runner- en aankomende The Legend of Zelda-filmregisseur Wes Ball op het podium gebracht om te praten over hoe zij Unreal Engine inzetten voor hun films en series. Miller liet daarbij weten dat hij Unreal Engine gebruikt voor de aankomende Amazon-serie Secret Level, waarbij elke aflevering gebaseerd is op een andere gamefranchise. Er werd ook een nieuwe trailer voor de serie getoond, die hieronder bekeken kan worden.
Miller haalde ook het feit aan dat een van de afleveringen van Secret Level gebaseerd is op de inmiddels offline gehaalde PlayStation 5- en pc-game Concord. "Ik hoop dat mensen die dit gaan zien wellicht weer wat interesse (in de IP) krijgen, want het ontwikkelteam was heel fijn om mee samen te werken en we hebben het erg leuk met ze gehad."
Een andere grote aankondiging was het feit dat de vergoedingen die ontwikkelaars aan Epic moeten betalen voor het gebruik van Unreal Engine van 5 naar 3,5 procent gaan wanneer de game op dezelfde tijd of daarvoor op Epic Games Store verschijnt als in andere digitale winkels. Dit initiatief wordt 'Launch Everywhere with Epic' genoemd en gaat op 1 januari 2025 van start.
Tim Sweeney, de CEO van Epic Games, praatte ook over de toekomst van gaming. Hij reflecteerde op de huidige staat van de industrie en zijn toekomstbeeld. "We zien dat veel games met hoge budgetten ontwikkeld worden en lang niet zo goed als verwacht verkopen", zo opperde hij. Een van de recentere voorbeelden is Star Wars Outlaws. "Maar sommige games doen het juist enorm goed. We zien een echte trend waarbij spelers aangetrokken worden door erg grote games waarin ze met veel van hun vrienden kunnen spelen."
Natuurlijk refereert Sweeney hier deels naar het immens populaire Fortnite, dat van Epic Games is. "De waargenomen waarde van je game groeit in proportie met hoeveel vrienden je contact kunt krijgen. Sommigen noemen het de metaverse, en we zijn het er niet allemaal over eens wat dit betekent. Sommigen denken dat het te maken heeft wat Facebook doet met vr en ar. Anderen gebruiken de term om alles wat ze niet leuk vinden aan het huidige Fortnite-seizoen te omschrijven."
Sweeney erkende ook de ontslagronde van vorig jaar, toen er 830 werknemers werden ontslagen bij Epic Games. Volgens de CEO is het bedrijf nu financieel stabiel, en worden er binnen Fortnite en Epic Games Store nieuwe record verbroken. Zo waren er afgelopen feestdagen 110 miljoen gelijktijdige Fortnite-spelers - een nieuw record voor de game.
Tot slot werd in een grafiek tijdens de presentatie bevestigd dat de API's die Epic Games in december uitbrengt, de fundering zullen leggen voor Unreal Engine 6. Daarmee heeft Epic het bestaan van de zesde iteratie van de populaire engine dus bevestigd. De volledige presentatie kan hieronder worden bekeken. Een overzicht van de belangrijkste aankondigingen tijdens Unreal Fest kan hier gevonden worden.