Epic Games toont Unreal Engine 5.5, bevestigt komst Unreal Engine 6
Gamer.nl
Nieuws

Epic Games toont Unreal Engine 5.5, bevestigt komst Unreal Engine 6

Volgens de CEO van Epic ligt de toekomst van gaming in de metaverse

Gisteren ging Unreal Fest van start, waar Epic Games tijdens een openingspresentatie Unreal Engine 5.5 debuteerde, het bestaan van Unreal Engine 6 bevestigde en meer vertelde over de toekomst van het bedrijf en de game-industrie in zijn geheel.

Onderdeel van Unreal Engine 5.5 is 'MegaLights', waarmee ontwikkelaars veel meer gedetailleerde lichteffecten in hun games en films kunnen gebruiken. Daarbij kan volumetrische mist ook worden belicht. Er werd onder andere een techdemo genaamd 'Lumen in the Land of Nanite' getoond om deze technologie uit te lichten. De demo draaide tijdens de presentatie live op een PlayStation 5.

Watch on YouTube

Er werden nog meer beelden van Unreal Engine 5.5 getoond, zoals hieronder te zien valt.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Verder werden Deadpool- en Love, Death + Robots-regisseur Tim Miller en Maze Runner- en aankomende The Legend of Zelda-filmregisseur Wes Ball op het podium gebracht om te praten over hoe zij Unreal Engine inzetten voor hun films en series. Miller liet daarbij weten dat hij Unreal Engine gebruikt voor de aankomende Amazon-serie Secret Level, waarbij elke aflevering gebaseerd is op een andere gamefranchise. Er werd ook een nieuwe trailer voor de serie getoond, die hieronder bekeken kan worden.

Miller haalde ook het feit aan dat een van de afleveringen van Secret Level gebaseerd is op de inmiddels offline gehaalde PlayStation 5- en pc-game Concord. "Ik hoop dat mensen die dit gaan zien wellicht weer wat interesse (in de IP) krijgen, want het ontwikkelteam was heel fijn om mee samen te werken en we hebben het erg leuk met ze gehad."

Watch on YouTube

Een andere grote aankondiging was het feit dat de vergoedingen die ontwikkelaars aan Epic moeten betalen voor het gebruik van Unreal Engine van 5 naar 3,5 procent gaan wanneer de game op dezelfde tijd of daarvoor op Epic Games Store verschijnt als in andere digitale winkels. Dit initiatief wordt 'Launch Everywhere with Epic' genoemd en gaat op 1 januari 2025 van start.

Tim Sweeney, de CEO van Epic Games, praatte ook over de toekomst van gaming. Hij reflecteerde op de huidige staat van de industrie en zijn toekomstbeeld. "We zien dat veel games met hoge budgetten ontwikkeld worden en lang niet zo goed als verwacht verkopen", zo opperde hij. Een van de recentere voorbeelden is Star Wars Outlaws. "Maar sommige games doen het juist enorm goed. We zien een echte trend waarbij spelers aangetrokken worden door erg grote games waarin ze met veel van hun vrienden kunnen spelen."

Natuurlijk refereert Sweeney hier deels naar het immens populaire Fortnite, dat van Epic Games is. "De waargenomen waarde van je game groeit in proportie met hoeveel vrienden je contact kunt krijgen. Sommigen noemen het de metaverse, en we zijn het er niet allemaal over eens wat dit betekent. Sommigen denken dat het te maken heeft wat Facebook doet met vr en ar. Anderen gebruiken de term om alles wat ze niet leuk vinden aan het huidige Fortnite-seizoen te omschrijven."

Sweeney erkende ook de ontslagronde van vorig jaar, toen er 830 werknemers werden ontslagen bij Epic Games. Volgens de CEO is het bedrijf nu financieel stabiel, en worden er binnen Fortnite en Epic Games Store nieuwe record verbroken. Zo waren er afgelopen feestdagen 110 miljoen gelijktijdige Fortnite-spelers - een nieuw record voor de game.

Tot slot werd in een grafiek tijdens de presentatie bevestigd dat de API's die Epic Games in december uitbrengt, de fundering zullen leggen voor Unreal Engine 6. Daarmee heeft Epic het bestaan van de zesde iteratie van de populaire engine dus bevestigd. De volledige presentatie kan hieronder worden bekeken. Een overzicht van de belangrijkste aankondigingen tijdens Unreal Fest kan hier gevonden worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!