Epic Games toont Unreal Engine 5.5, bevestigt komst Unreal Engine 6
Nieuws

Epic Games toont Unreal Engine 5.5, bevestigt komst Unreal Engine 6

Volgens de CEO van Epic ligt de toekomst van gaming in de metaverse

Gisteren ging Unreal Fest van start, waar Epic Games tijdens een openingspresentatie Unreal Engine 5.5 debuteerde, het bestaan van Unreal Engine 6 bevestigde en meer vertelde over de toekomst van het bedrijf en de game-industrie in zijn geheel.

Onderdeel van Unreal Engine 5.5 is 'MegaLights', waarmee ontwikkelaars veel meer gedetailleerde lichteffecten in hun games en films kunnen gebruiken. Daarbij kan volumetrische mist ook worden belicht. Er werd onder andere een techdemo genaamd 'Lumen in the Land of Nanite' getoond om deze technologie uit te lichten. De demo draaide tijdens de presentatie live op een PlayStation 5.

Watch on YouTube

Er werden nog meer beelden van Unreal Engine 5.5 getoond, zoals hieronder te zien valt.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Verder werden Deadpool- en Love, Death + Robots-regisseur Tim Miller en Maze Runner- en aankomende The Legend of Zelda-filmregisseur Wes Ball op het podium gebracht om te praten over hoe zij Unreal Engine inzetten voor hun films en series. Miller liet daarbij weten dat hij Unreal Engine gebruikt voor de aankomende Amazon-serie Secret Level, waarbij elke aflevering gebaseerd is op een andere gamefranchise. Er werd ook een nieuwe trailer voor de serie getoond, die hieronder bekeken kan worden.

Miller haalde ook het feit aan dat een van de afleveringen van Secret Level gebaseerd is op de inmiddels offline gehaalde PlayStation 5- en pc-game Concord. "Ik hoop dat mensen die dit gaan zien wellicht weer wat interesse (in de IP) krijgen, want het ontwikkelteam was heel fijn om mee samen te werken en we hebben het erg leuk met ze gehad."

Watch on YouTube

Een andere grote aankondiging was het feit dat de vergoedingen die ontwikkelaars aan Epic moeten betalen voor het gebruik van Unreal Engine van 5 naar 3,5 procent gaan wanneer de game op dezelfde tijd of daarvoor op Epic Games Store verschijnt als in andere digitale winkels. Dit initiatief wordt 'Launch Everywhere with Epic' genoemd en gaat op 1 januari 2025 van start.

Tim Sweeney, de CEO van Epic Games, praatte ook over de toekomst van gaming. Hij reflecteerde op de huidige staat van de industrie en zijn toekomstbeeld. "We zien dat veel games met hoge budgetten ontwikkeld worden en lang niet zo goed als verwacht verkopen", zo opperde hij. Een van de recentere voorbeelden is Star Wars Outlaws. "Maar sommige games doen het juist enorm goed. We zien een echte trend waarbij spelers aangetrokken worden door erg grote games waarin ze met veel van hun vrienden kunnen spelen."

Natuurlijk refereert Sweeney hier deels naar het immens populaire Fortnite, dat van Epic Games is. "De waargenomen waarde van je game groeit in proportie met hoeveel vrienden je contact kunt krijgen. Sommigen noemen het de metaverse, en we zijn het er niet allemaal over eens wat dit betekent. Sommigen denken dat het te maken heeft wat Facebook doet met vr en ar. Anderen gebruiken de term om alles wat ze niet leuk vinden aan het huidige Fortnite-seizoen te omschrijven."

Sweeney erkende ook de ontslagronde van vorig jaar, toen er 830 werknemers werden ontslagen bij Epic Games. Volgens de CEO is het bedrijf nu financieel stabiel, en worden er binnen Fortnite en Epic Games Store nieuwe record verbroken. Zo waren er afgelopen feestdagen 110 miljoen gelijktijdige Fortnite-spelers - een nieuw record voor de game.

Tot slot werd in een grafiek tijdens de presentatie bevestigd dat de API's die Epic Games in december uitbrengt, de fundering zullen leggen voor Unreal Engine 6. Daarmee heeft Epic het bestaan van de zesde iteratie van de populaire engine dus bevestigd. De volledige presentatie kan hieronder worden bekeken. Een overzicht van de belangrijkste aankondigingen tijdens Unreal Fest kan hier gevonden worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Star Citizen-studio voert tijdelijke verplichte werkweek van zeven dagen in'
Nieuws

'Star Citizen-studio voert tijdelijke verplichte werkweek van zeven dagen in'

Dit om deadlines voor Citizencon later deze maand te halen

Cloud Imperium Games, de ontwikkelaar van Star Citizen, zou werknemers op dit moment verplichten zeven dagen per week te werken om deadlines voor de Citizencon-beurs op 19 oktober te halen.

Insider Gaming meldt een interne e-mail onder ogen te hebben gekregen waarin dit wordt gemeld dat werknemers de komende achttien dagen hun beste beentje voor moeten zetten om "er zeker van te zijn dat we wederom een geweldige ervaring voor onze fans neerzetten".

Patch 3.24.2 zou voor die tijd af moeten zijn, alsmede een demo van singleplayercampagne Squadron 42. "Dat betekent dat mensen die aan Citizencon moeten werken verplicht worden om de komende twee weekenden extra te werken."

Daarbij moeten alle werknemers op vrijdag 4 en 11 oktober (normaliter een thuiswerkdag bij het bedrijf), op zaterdag 5 en 12 oktober en op zondag 6 en 13 oktober op kantoor aanwezig zijn. Het bedrijf zou ontbijt en lunch voor de werknemers verzorgen, en werknemers zouden de extra werkdagen op een later moment kunnen inhalen met extra vrije tijd. Daarbij zouden mensen op 21 oktober, de maandag na Citizencon, een vrije dag krijgen.

Insider Gaming noemt deze verplichting "de meest recente in een reeks aan belachelijke vereisten richting de ontwikkelaars vanwege mismanagement, waardoor sommige werknemers het bedrijf hebben verlaten". Eerder bleek uit een interne e-mail al dat werknemers twaalf uur per dag moesten werken om deadlines voor Citizencon te behalen, waarbij de vrije uren die in ruil daarvoor worden uitgedeeld alleen ingewisseld zouden mogen worden wanneer Squadron 42 uitgekomen is. Cloud Imperium Games heeft niet publiekelijk gereageerd op het artikel.

Star Citizen wordt al jaren gecrowdfund en is nog altijd niet af, wat de makers de nodige kritiek oplevert. Veel mensen claimen dat het geheel - ondanks dat de multiplayermodus speelbaar is - als een zwendel aanvoelt, bijvoorbeeld omdat er al meer dan 700 miljoen dollar via de crowdfunding is opgehaald en vanwege peperdure bundels met in-game schepen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo beperkt verkoop van bepaalde items in zijn museumwinkel
Nieuws

Nintendo beperkt verkoop van bepaalde items in zijn museumwinkel

Een paar dagen na de opening staat het internet al vol met tweedehands producten

Bezoekers van het pas geopende Nintendo Museum in Japan mogen vanaf nu maar één exemplaar van bepaalde producten in de bijbehorende cadeauwinkel aanschaffen.

Dat heeft Nintendo via social media bekendgemaakt. Het Nintendo Museum opende eerder deze week officieel zijn deuren, maar nu al worden bepaalde producten uit de cadeauwinkel veelvuldig aangeboden in online doorverkoopwinkels.

Om scalpers zoveel mogelijk tegen te gaan, zullen er van bepaalde producten dan ook maar één exemplaar per bezoeker mogen worden verkocht. Dit geldt onder andere voor sleutelhangers gebaseerd op het ontwerp van Nintendo-consoles en grote kussens in de vorm van Nintendo-controllers.

De cadeauwinkel in het Nintendo Museum, genaamd Bonus Stage, kwam afgelopen weken al onder de aandacht bij fans nadat uitgenodigde journalisten en fans er foto's van plaatsten op internet. De winkel bevat allerlei merchandise die voor zover bekend voor het eerst verkocht wordt door het bedrijf.

Het Nintendo Museum is gebouwd in een oude fabriek van het bedrijf, de Ogura Plant in Uji, een stadje nabij Kyoto. Deze is in 1969 gebouwd en werd vooral gebruikt voor het produceren van Hanafuda-kaarten en als klantenservice om kapotte producten te maken.

Het museum vertoont de producten die Nintendo heeft gemaakt, waaronder games en consoles. Logischerwijs komen ook de Mario- en Zelda-franchises uitgebreid voorbij. Ook is er divers speelgoed te zien dat Nintendo vooral in de jaren tachtig maakte. Op de eerste verdieping is zelfs een gigantisch scherm in de vloer gebouwd. Met een apparaat kunnen bezoekers vervolgens een traditioneel kaartspel spelen. Het museum bevat sowieso meerdere interactieve elementen. Bezoekers krijgen een pasje met digitale munten om deze elementen te ervaren. Hieronder kan een eerder getoonde rondleiding van het museum worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Japanse pc-gamesmarkt is in vier jaar tijd bijna verdrievoudigd
Nieuws

Japanse pc-gamesmarkt is in vier jaar tijd bijna verdrievoudigd

Marktaandeel van consoles is nagenoeg gelijk gebleven

De hoeveelheid Japanse pc-gamers is tussen 2019 en 2023 bijna verdrievoudigd.

Dat meldt de Japanse gameadviseur Dr. Serkan Toto op zijn website. Hij baseert dit op data van de Japanse Computer Entertainment Supplier's Association (CESA).

Het afgelopen jaar ging er 1,6 miljard dollar in de Japanse pc-gamesmarkt om. Daarbij besloeg pc-gamen ongeveer 13 procent van de totale Japanse gamemarkt, ten opzichte van 5 procent in 2019.

De toename in populariteit van pc-gamen is overigens een wereldwijd fenomeen: ook in westerse landen lijken steeds meer gamers hun spellen op een pc te spelen. Logischerwijs spelen uitgevers hier op in. Microsoft brengt al zijn games tegelijk op Xbox en pc uit, terwijl Sony steeds meer PlayStation-games naar pc brengt.

Uit de data die Toto ter beschikking had, blijkt ook dat het marktaandeel van consoles in Japan sinds 2019 gelijk is gebleven - rond 20 procent. Dat dit niet is gekrompen, is volgens Toto vooral te danken aan het succes van de Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!