Epic Games toont Unreal Engine 5.5, bevestigt komst Unreal Engine 6
Nieuws

Epic Games toont Unreal Engine 5.5, bevestigt komst Unreal Engine 6

Volgens de CEO van Epic ligt de toekomst van gaming in de metaverse

Gisteren ging Unreal Fest van start, waar Epic Games tijdens een openingspresentatie Unreal Engine 5.5 debuteerde, het bestaan van Unreal Engine 6 bevestigde en meer vertelde over de toekomst van het bedrijf en de game-industrie in zijn geheel.

Onderdeel van Unreal Engine 5.5 is 'MegaLights', waarmee ontwikkelaars veel meer gedetailleerde lichteffecten in hun games en films kunnen gebruiken. Daarbij kan volumetrische mist ook worden belicht. Er werd onder andere een techdemo genaamd 'Lumen in the Land of Nanite' getoond om deze technologie uit te lichten. De demo draaide tijdens de presentatie live op een PlayStation 5.

Watch on YouTube

Er werden nog meer beelden van Unreal Engine 5.5 getoond, zoals hieronder te zien valt.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Verder werden Deadpool- en Love, Death + Robots-regisseur Tim Miller en Maze Runner- en aankomende The Legend of Zelda-filmregisseur Wes Ball op het podium gebracht om te praten over hoe zij Unreal Engine inzetten voor hun films en series. Miller liet daarbij weten dat hij Unreal Engine gebruikt voor de aankomende Amazon-serie Secret Level, waarbij elke aflevering gebaseerd is op een andere gamefranchise. Er werd ook een nieuwe trailer voor de serie getoond, die hieronder bekeken kan worden.

Miller haalde ook het feit aan dat een van de afleveringen van Secret Level gebaseerd is op de inmiddels offline gehaalde PlayStation 5- en pc-game Concord. "Ik hoop dat mensen die dit gaan zien wellicht weer wat interesse (in de IP) krijgen, want het ontwikkelteam was heel fijn om mee samen te werken en we hebben het erg leuk met ze gehad."

Watch on YouTube

Een andere grote aankondiging was het feit dat de vergoedingen die ontwikkelaars aan Epic moeten betalen voor het gebruik van Unreal Engine van 5 naar 3,5 procent gaan wanneer de game op dezelfde tijd of daarvoor op Epic Games Store verschijnt als in andere digitale winkels. Dit initiatief wordt 'Launch Everywhere with Epic' genoemd en gaat op 1 januari 2025 van start.

Tim Sweeney, de CEO van Epic Games, praatte ook over de toekomst van gaming. Hij reflecteerde op de huidige staat van de industrie en zijn toekomstbeeld. "We zien dat veel games met hoge budgetten ontwikkeld worden en lang niet zo goed als verwacht verkopen", zo opperde hij. Een van de recentere voorbeelden is Star Wars Outlaws. "Maar sommige games doen het juist enorm goed. We zien een echte trend waarbij spelers aangetrokken worden door erg grote games waarin ze met veel van hun vrienden kunnen spelen."

Natuurlijk refereert Sweeney hier deels naar het immens populaire Fortnite, dat van Epic Games is. "De waargenomen waarde van je game groeit in proportie met hoeveel vrienden je contact kunt krijgen. Sommigen noemen het de metaverse, en we zijn het er niet allemaal over eens wat dit betekent. Sommigen denken dat het te maken heeft wat Facebook doet met vr en ar. Anderen gebruiken de term om alles wat ze niet leuk vinden aan het huidige Fortnite-seizoen te omschrijven."

Sweeney erkende ook de ontslagronde van vorig jaar, toen er 830 werknemers werden ontslagen bij Epic Games. Volgens de CEO is het bedrijf nu financieel stabiel, en worden er binnen Fortnite en Epic Games Store nieuwe record verbroken. Zo waren er afgelopen feestdagen 110 miljoen gelijktijdige Fortnite-spelers - een nieuw record voor de game.

Tot slot werd in een grafiek tijdens de presentatie bevestigd dat de API's die Epic Games in december uitbrengt, de fundering zullen leggen voor Unreal Engine 6. Daarmee heeft Epic het bestaan van de zesde iteratie van de populaire engine dus bevestigd. De volledige presentatie kan hieronder worden bekeken. Een overzicht van de belangrijkste aankondigingen tijdens Unreal Fest kan hier gevonden worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!