Epic Games klaagt Google en Samsung aan vanwege 'Auto Blocker'
Nieuws

Epic Games klaagt Google en Samsung aan vanwege 'Auto Blocker'

De functie zou gebruikers demotiveren om de Epic Games Store te gebruiken

Epic Games klaagt Google wederom aan - en ditmaal ook Samsung - vanwege de zogeheten 'Auto Blocker' die Android-smartphonegebruikers zou demotiveren om games via de Epic Games Store te kopen.

Hoewel Epic dankzij verschillende rechtszaken en recentelijk ingevoerde wetten zijn eigen Epic Games Store op Apple- (in Europa) en Android-apparaten mag aanbieden, heeft Google volgens Epic een nieuwe manier gevonden om eerlijke concurrentie op Android-smartphones tegen te gaan.

Epic heeft dan ook een nieuwe aanklacht ingediend richting Google en Samsung (via The Verge). Laatstgenoemde bedrijf heeft de zogeheten 'Auto Blocker' standaard geactiveerd op nieuwere Android-telefoons. Dit zorgt er voor dat gebruikers extra stappen moeten ondernemen en waarschuwingen krijgen wanneer ze via een andere digitale winkel iets willen downloaden - bijvoorbeeld via de Epic Games Store. Alleen Googles en Samsungs app-winkels zijn "geautoriseerd" volgens Auto Blocker.

Hoewel Samsung claimt dat deze functie gebruikers extra bescherming biedt, meent Epic dat het bedrijf met Google samenspant om gebruikers te demotiveren in winkels buiten de Google Play Store en de digitale winkel van Samsung aankopen te doen. Volgens Epic beschermt Auto Blocker "allereerst Google's illegale monopolypositie". Epic claimt dat het nu 21 stappen kost om een app-winkel van een andere partij op een Android-telefoon te zetten.

Tim Sweeney, de CEO van Epic Games, heeft tijdens een conferentie toegegeven dat hij geen concreet bewijs heeft over Google's en Samsungs werkelijke plannen voor de Auto Blocker. Wel wijst hij naar het feit dat de jury in een eerdere rechtszaak besloten dat de bedrijven hadden samengewerkt in het onderdrukken van app-winkels die concurrentie boden aan de Google Play Store.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error