EA ziet veel potentie in gebruik van AI bij game-ontwikkeling
Het moet de ontwikkeling van games tot wel dertig procent efficiënter maken
Electronic Arts ziet veel potentie in het gebruik van AI tijdens game-ontwikkeling en zet daar de komende jaren dan ook flink op in.
Dat heeft ceo Andrew Wilson laten weten op de Morgan Stanley Technology, Media & Telecom Conference afgelopen week (via TechRaptor). Hij verwacht dat "diepere, immersieve ervaringen" binnen games, gecombineerd met meer efficiëntie, de komende jaren voor een groter publiek gaat zorgen en een groei van meerdere miljarden dollars op gaat leveren. EA zou AI dan ook "volledig omarmen".
Naar verwachting gaat het gebruik van AI de ontwikkeling van EA-games met dertig procent efficiënter maken en de doelgroep met minstens vijftig procent vergroten. Als voorbeeld gaf hij dat het creëren van een in-game sportstadium vroeger zes maanden kostte, maar het afgelopen jaar nog maar zes weken en de komende jaren misschien zelfs maar zes dagen kost. Wilson gaf aan dat Fifa 24 al uitvoerig AI gebruikt, bijvoorbeeld voor het genereren van animaties voor rennende, virtuele voetballers.
Het gebruik van AI binnen game-ontwikkeling is nog altijd controversieel, omdat het in potentie banen kan kosten. Er vallen sinds vorig jaar al veel ontslagen in de game-industrie, en het gebruik van AI bij ontwikkeling zou daar aan kunnen bijdragen. Ondanks dat noemt Wilson de toenemende populariteit van AI juist positief voor ontwikkelaars. "De mogelijkheid om sneller aan leuke dingen te kunnen werken en games sneller uit te brengen, is de heilige Graal."