Don't Nod-werknemers staken aanstaande vrijdag
Nieuws

Don't Nod-werknemers staken aanstaande vrijdag

Het bedrijf kondigde vorige maand een reorganisatie aan

De werknemers van de Franse uitgever en ontwikkelaar Don't Nod zijn van plan om aanstaande vrijdag te staken.

Dat blijkt uit een open brief die is gezien en vertaald door Games Industry. De staking is daarbij een directe reactie op de vorige maand aangekondigde plannen van het bedrijf om een reorganisatie door te voeren, waarbij 69 werknemers mogelijk hun baan verliezen. Dit wordt doorgevoerd om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen tijdens tegenvallende financiële resultaten

Volgens de werknemers moet het bedrijf zelf verantwoordelijkheid nemen voor deze resultaten, en niet economische context misbruiken om een ontslagronde goed te praten. "Als werknemers van het bedrijf weten we dat dit falen komt door een opvolging van nalatig gedrag en slechte besluiten van het leiderschap. We hebben hen hier al jaren voor gewaarschuwd, maar niemand luistert. Nu betalen wij de prijs voor deze absurde besluiten."

In de brief wordt het bestuur van het bedrijf beschuldigd van "grootheidswaanzin" en een "kortetermijnvisie". "We willen heb bedrijf redden, maar niet ten koste van onterechte ontslagen of een verslechterende werkomgeving." De stakende werknemers willen dan ook afdwingen dat het plan voor ontslagen wordt geschrapt en dat werknemers meer invloed krijgen op de beslissingen die gemaakt worden binnen het bedrijf.

De meest recente releases van het bedrijf hebben niet naar verwachtingen gepresteerd. Hieronder vallen Banishers: Ghosts of New Eden en Jusant. In september gaf het bedrijf al aan zich op een groter publiek te willen richten.

De volgende game van Don't Nod is Lost Records: Bloom and Rage. Het is de eerste game van Don't Nod Montreal, bestaande uit ontwikkelaars die de eerste Life is Strange hebben gemaakt. De game komt in twee delen uit, waarbij het eerste deel op 18 februari 2025 verschijnt. Het bedrijf ondersteunt ook twee externe projecten in 2025, al is niet bekend om welke spellen het gaat.

Op 29 oktober verschijnt overigens Life is Strange: Double Exposure, dat de gebeurtenissen uit de eerste Life is Strange opvolgt. Hoewel die eerste game gemaakt werd door Don't Nod, zijn de rechten van de franchise in handen van Square Enix. Dit vervolg wordt dan ook ontwikkeld door Deck Nine. Don't Nod staat volledig los van dit aankomende spel.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error