Don't Nod-werknemers staken aanstaande vrijdag
Nieuws

Don't Nod-werknemers staken aanstaande vrijdag

Het bedrijf kondigde vorige maand een reorganisatie aan

De werknemers van de Franse uitgever en ontwikkelaar Don't Nod zijn van plan om aanstaande vrijdag te staken.

Dat blijkt uit een open brief die is gezien en vertaald door Games Industry. De staking is daarbij een directe reactie op de vorige maand aangekondigde plannen van het bedrijf om een reorganisatie door te voeren, waarbij 69 werknemers mogelijk hun baan verliezen. Dit wordt doorgevoerd om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen tijdens tegenvallende financiële resultaten

Volgens de werknemers moet het bedrijf zelf verantwoordelijkheid nemen voor deze resultaten, en niet economische context misbruiken om een ontslagronde goed te praten. "Als werknemers van het bedrijf weten we dat dit falen komt door een opvolging van nalatig gedrag en slechte besluiten van het leiderschap. We hebben hen hier al jaren voor gewaarschuwd, maar niemand luistert. Nu betalen wij de prijs voor deze absurde besluiten."

In de brief wordt het bestuur van het bedrijf beschuldigd van "grootheidswaanzin" en een "kortetermijnvisie". "We willen heb bedrijf redden, maar niet ten koste van onterechte ontslagen of een verslechterende werkomgeving." De stakende werknemers willen dan ook afdwingen dat het plan voor ontslagen wordt geschrapt en dat werknemers meer invloed krijgen op de beslissingen die gemaakt worden binnen het bedrijf.

De meest recente releases van het bedrijf hebben niet naar verwachtingen gepresteerd. Hieronder vallen Banishers: Ghosts of New Eden en Jusant. In september gaf het bedrijf al aan zich op een groter publiek te willen richten.

De volgende game van Don't Nod is Lost Records: Bloom and Rage. Het is de eerste game van Don't Nod Montreal, bestaande uit ontwikkelaars die de eerste Life is Strange hebben gemaakt. De game komt in twee delen uit, waarbij het eerste deel op 18 februari 2025 verschijnt. Het bedrijf ondersteunt ook twee externe projecten in 2025, al is niet bekend om welke spellen het gaat.

Op 29 oktober verschijnt overigens Life is Strange: Double Exposure, dat de gebeurtenissen uit de eerste Life is Strange opvolgt. Hoewel die eerste game gemaakt werd door Don't Nod, zijn de rechten van de franchise in handen van Square Enix. Dit vervolg wordt dan ook ontwikkeld door Deck Nine. Don't Nod staat volledig los van dit aankomende spel.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay
Nieuws

Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay

Game komt op 30 januari uit voor pc, Xbox- en PlayStation-consoles en Game Pass

Rebellion Developments heeft onlangs een nieuwe video uitgebracht van Sniper Elite: Resistance, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de gameplay die het spel bevat.

Zo wordt er uitgebreid stilgestaan bij de locaties, het hoofdpersonage en de missies. Zoals de naam van de game al doet vermoeden staat daarbij de precieze van het gebruik van een sluipschuttergeweer centraal.

Het nieuwe deel in de Sniper Elite-reeks van Rebellion Developments loopt parallel met het in 2022 uitgekomen Sniper Elite 5. Special Operations Executive-agent Harry Hawker moet voor het eerst de leiding nemen wanneer hij een nooit eerder gezien, krachtig wonderwapen ontdekt die de nazi's willen inzettne.

Spelers kunnen third-person combat met een focus op stealth en sniper rifles verwachten. De game speelt zich af in het hart van het bezette Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook zijn er multiplayermodi om mee aan de slag te gaan.

Sniper Elite: Resistance verschijnt op 30 januari voor pc (via Steam, Epic Games Store en Microsoft Store), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De game staat vanaf release ook op Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan
Nieuws

Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan

Japanse gamers kunnen geen hoofden of ledematen van vijanden afhakken

De meest gewelddadige elementen van Assassin's Creed Shadows worden in Japan voor release uit de game gehaald.

Dat heeft Ubisoft via een statement op het officiële Japanse X-account laten weten. Zo krijgen Japanse spelers geen optie om het afhakken van hoofden en ledematen aan en uit te zetten en komt dit helemaal niet voor in de Japanse versie van de game. Ook bepaalde dialogen zullen anders zijn dan in de westerse versie van de game, al werd niet aangegeven om wat voor dialogen en wijzigingen het precies gaat.

In Japan heeft Assassin's Creed Shadows van Cero, de instelling die leeftijdsclassificaties aan games geeft, een rating gehad van 'Z', wat de hoogst mogelijke rating is en betekent dat de game voor spelers van achttien jaar en ouder is bestemd. Ondanks dat zaten er nog altijd elementen in het spel die als ongeschikt voor deze rating werden bestempeld, en daarom is Ubisoft dus genoodzaakt censuur toe te passen.

De leeftijdskeuringen voor games in Japan worden door westerse ontwikkelaars soms bekritiseerd. Sommige ontwikkelaars zijn van mening dat games ontwikkeld in het Westen strenger worden beoordeeld dan games van Japanse makelij. Shaun Noguchi, de general manager van EA Japan, gaf vorig jaar als voorbeeld het feit dat Stellar Blade een 'Cero D'-rating krijg, wat de game geschikt maakt voor spelers van 17 jaar en ouder, maar ook voor jongere spelers zolang ze toestemming hebben van ouders. EA's Dead Space-remake daarentegen ontving geen rating omdat het te gewelddadig zou zijn. Daardoor mocht het spel niet uitkomen in het land. Afgelopen najaar werd ook Call of Duty: Black Ops 6 gecensureerd in verband met de mogelijkheid om ledematen van personages er af te schieten.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!