Consumentenorganisatie: 'Spelers worden gemanipuleerd met in-game geld'
Nieuws

Consumentenorganisatie: 'Spelers worden gemanipuleerd met in-game geld'

Games zouden in-game aankopen met echte bedragen moeten weergeven

De Europese consumentenorganisatie BEUC claimt dat gamebedrijven spelers manipuleren om meer geld uit te geven in games.

BEUC, dat staat voor Bureau Européen des Unions de Consommateurs, heeft een klacht ingediend bij de Europese Commissie en wordt daarbij gesteund door 22 lidorganisaties uit zeventien verschillende landen, waaronder de Nederlandse Consumentenbond. De klacht stelt dat bedrijven achter games zoals EA Sports FC, Fortnite, Clash of Clans en Minecraft consumenten - waaronder minderjarige spelers - manipuleren bij het besteden van geld in games.

Zo claimt BEUC dat gamers vaak niet de échte kosten van digitale items kunnen zien. Er zou te weinig transparantie zijn qua prijzen van premium in-game valuta , waardoor er vaak teveel zou worden gespendeerd tijdens het overzetten van echt geld naar in-game geld. Het probleem zou worden verergerd door in sommige gevallen alleen bundels beschikbaar te stellen met in-game valuta. Wat BEUC betreft moeten prijzen van aankopen in games voortaan altijd met echte valuta, zoals euro's, worden weergegeven.

Volgens BEUC zijn minderjarigen daarbij nog kwetsbaarder voor "deze manipulatieve tactieken". Europese kinderen zouden volgens data waar de organisatie toegang tot heeft gemiddeld 39 euro per maand aan in-game aankopen besteden. "Dit terwijl ze gelimiteerde financiële geletterdheid hebben en makkelijk verleid kunnen worden met virtuele valuta."

Daarnaast zouden de consumentenrechten van spelers worden geschonden. Zo krijgen spelers in veel gevallen geen garantie op in-game aankopen en kunnen ze ongebruikt in-game geld niet meer inleveren. Ook kunnen ontwikkelaars tussentijds de waarde van in-game valuta aanpassen, zonder spelers hierover te informeren. “Er zijn allerlei regels die gelden in het consumentenrecht voor aankopen," zegt de persvoorlichter van de Nederlandse Consumentenbond tegen Gamer.nl. "Als je iets koopt, niet met geld, maar met een ander soort valuta zoals bijvoorbeeld airmiles, dan gelden nog steeds de consumentenrechten."

"Gamers horen geen rekenmachine nodig te hebben elke keer wanneer ze een geïnformeerde beslissing willen maken over hoeveel ze willen spenderen", zo stelt Agustín Reyna, de director general van BEUC. "Het geld dat ze uitgeven moet in echte bedragen worden weergegeven en misleidende praktijken moeten een halt worden toegeroepen. Premium in-game valuta misleidt expres consumenten en weegt zwaar op kinderen. Bedrijven zijn op de hoogte van de kwetsbaarheid van kinderen en gebruiken trucs om hen te verleiden meer uit te geven."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass

In maart zou ook een andere Call of Duty-game aan Game Pass worden toegevoegd

Een insider claimt dat de spellen Call of Duty: World at War en Singularity in de loop van 2025 naar Xbox Game Pass komen.

Sinds Activision Blizzard onderdeel uitmaakt van Microsoft zijn er diverse games van de uitgever op Game Pass verschenen, waaronder Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Diablo 4, Call of Duty: Modern Warfare 3 en Spyro Reignited Trilogy. Ook is op release meteen Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass geplaatst. Het is echter duidelijk dat de oude games van Activision Blizzard verspreid worden uitgebracht op de abonnementsdienst.

Volgens insider eXtas1s kunnen Game Pass-abonnees volgend jaar in ieder geval Treyarchs Call of Duty: World at War en Raven Softwares Singularity verwachten. Beide games zouden rond mei 2025 aan de dienst worden toegevoegd. Tot slot meldt de insider dat mensen in maart ook een andere Call of Duty-game op Game Pass kunnen verwachten, maar wordt geen titel genoemd. Officieel is op moment van schrijven nog niets officieel bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!