Consumentenorganisatie: 'Spelers worden gemanipuleerd met in-game geld'
Games zouden in-game aankopen met echte bedragen moeten weergeven
De Europese consumentenorganisatie BEUC claimt dat gamebedrijven spelers manipuleren om meer geld uit te geven in games.
BEUC, dat staat voor Bureau Européen des Unions de Consommateurs, heeft een klacht ingediend bij de Europese Commissie en wordt daarbij gesteund door 22 lidorganisaties uit zeventien verschillende landen, waaronder de Nederlandse Consumentenbond. De klacht stelt dat bedrijven achter games zoals EA Sports FC, Fortnite, Clash of Clans en Minecraft consumenten - waaronder minderjarige spelers - manipuleren bij het besteden van geld in games.
Zo claimt BEUC dat gamers vaak niet de échte kosten van digitale items kunnen zien. Er zou te weinig transparantie zijn qua prijzen van premium in-game valuta , waardoor er vaak teveel zou worden gespendeerd tijdens het overzetten van echt geld naar in-game geld. Het probleem zou worden verergerd door in sommige gevallen alleen bundels beschikbaar te stellen met in-game valuta. Wat BEUC betreft moeten prijzen van aankopen in games voortaan altijd met echte valuta, zoals euro's, worden weergegeven.
Volgens BEUC zijn minderjarigen daarbij nog kwetsbaarder voor "deze manipulatieve tactieken". Europese kinderen zouden volgens data waar de organisatie toegang tot heeft gemiddeld 39 euro per maand aan in-game aankopen besteden. "Dit terwijl ze gelimiteerde financiële geletterdheid hebben en makkelijk verleid kunnen worden met virtuele valuta."
Daarnaast zouden de consumentenrechten van spelers worden geschonden. Zo krijgen spelers in veel gevallen geen garantie op in-game aankopen en kunnen ze ongebruikt in-game geld niet meer inleveren. Ook kunnen ontwikkelaars tussentijds de waarde van in-game valuta aanpassen, zonder spelers hierover te informeren. “Er zijn allerlei regels die gelden in het consumentenrecht voor aankopen," zegt de persvoorlichter van de Nederlandse Consumentenbond tegen Gamer.nl. "Als je iets koopt, niet met geld, maar met een ander soort valuta zoals bijvoorbeeld airmiles, dan gelden nog steeds de consumentenrechten."
"Gamers horen geen rekenmachine nodig te hebben elke keer wanneer ze een geïnformeerde beslissing willen maken over hoeveel ze willen spenderen", zo stelt Agustín Reyna, de director general van BEUC. "Het geld dat ze uitgeven moet in echte bedragen worden weergegeven en misleidende praktijken moeten een halt worden toegeroepen. Premium in-game valuta misleidt expres consumenten en weegt zwaar op kinderen. Bedrijven zijn op de hoogte van de kwetsbaarheid van kinderen en gebruiken trucs om hen te verleiden meer uit te geven."