Amerikaanse Justitie klaagt Apple aan vanwege monopolypositie op smartphonemarkt
Nieuws

Amerikaanse Justitie klaagt Apple aan vanwege monopolypositie op smartphonemarkt

Een van de gegeven voorbeelden heeft betrekking tot cloudgaming

De Amerikaanse Justitie klaagt Apple aan omdat het bedrijf concurrentie binnen de smartphone- en smartwatch-markt in de weg zou zitten. Cloudgaming-apps worden daarbij als voorbeeld gebruikt.

Apple zou volgens Justitie andere bedrijven tegenhouden om cloudgaming-apps op iOS-apparaten uit te brengen, aangezien dat niet toegestaan is volgens de regels van de winkel. Andere cloudgaming-apps moeten via browsers worden gebruikt op iOS-apparaten, wat ten koste gaat van het bereik.

Justitie redeneert dat Apple dergelijke apps tegenhoudt, omdat cloudgaming het mogelijk maakt om grafisch indrukwekkende games te spelen, zonder dat daar moderne hardware voor nodig is - bijvoorbeeld de allernieuwste iPhone.

Ook 'superapps' - overkoepelende apps met daarin kleinere apps - zijn verboden, aangezien de kleinere apps apart in de App Store moeten staan. Superapps zouden iOS-gebruikers minder afhankelijk van Apple maken. Verder kunnen er met andere apps geen sms'jes verstuurd worden - alleen met iMessage - en kunnen smartwatches van andere bedrijven geen berichten beantwoorden.

In Europa heeft Apple zich onlangs al moeten aanpassen. Hier veranderde het bedrijf dit jaar zijn regelgeving vanwege de nieuwe 'Verordening digitale markten'-wet. Het bedrijf laat ontwikkelaars toe hun apps en games via winkels buiten de App Store aan te bieden. Epic brengt dit jaar dan ook de Epic Games Store naar iOS, en kan daardoor het eerder van iOS geweerde Fortnite weer terugbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error