Zelda-producer ziet lineaire games als 'games van vroeger'
Het lijkt erop dat we een lineaire Zelda-game kunnen vergeten
The Legend of Zelda-producer Eiji Aonuma omschrijft lineaire games als "games van vroeger".
Dat doet hij in gesprek met IGN. De laatste twee nieuwe Zelda-games, Breath of the Wild en vervolg Tears of the Kingdom, volgden beiden een openwereldstructuur. Sindsdien vragen fans Nintendo ook weer eens een ouderwetse lineaire Zelda-game te maken. Aonuma begrijpt dat niet helemaal. "Ik vraag me af 'waarom zou je terug willen naar een type game waarin je meer gelimiteerd of beperkt wordt in de dingen die je kan doen en de manier waarop je speelt?'", zegt hij.
In de ogen van de producer kenmerken moderne games zich door "de beslissingen van spelers te accepteren en en de vrijheid te geven om flexibel te werk te gaan". Toch plaatst hij daar ook een kanttekening bij: "Ik moet toegeven dat deze manier van games maken altijd een hoop meer ontwikkelingskosten oplevert."
Toch begrijpt Aonuma de vraag naar een meer traditionele Zelda-game. "Ik begrijp het verlangen dat we hebben naar nostalgie", verklaart hij. Dat wil niet zeggen dat de volgende Zelda-game teruggrijpt op het verleden. "Wij als mensen hebben de neiging om iets te willen dat we momenteel niet hebben."
Over een nieuwe The Legend of Zelda-game heeft Nintendo nog niets bekendgemaakt. Tears of the Kingdom kwam op 12 mei uit en kreeg op Gamer.nl een 10 van redacteur Ron Vorstermans. "The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom vindt het wiel niet opnieuw uit, maar maakt jou de uitvinder van het wiel. Deze zandbak om in aan te klooien gaat jarenlang nieuwe ontdekkingen opleveren. In Tears of the Kingdom ben je eigenlijk continu onder de indruk. Is het niet van de weergaloze spelwereld en puzzels, dan is het wel van je eigen inventiviteit", concludeert hij in zijn recensie.