Transitie naar volgende Nintendo-console moet 'soepel' verlopen via accountsysteem
Nieuws

Transitie naar volgende Nintendo-console moet 'soepel' verlopen via accountsysteem

Er zijn al meer dan 290 miljoen bestaande Nintendo Accounts

Nintendo heeft laten weten dat het een "soepele transitie" voor ogen heeft voor Switch-eigenaren die de volgende console van het bedrijf aanschaffen. Het bedrijf zet hier Nintendo Accounts voor in.

Dat heeft Nintendo-directeur Shuntaro Furukawa gemeld in een gesprek met investeerders. De op moment van schrijven alleen in het Japans gepubliceerde quotes zijn op gameforum ResetEra vertaald met Deepl, waardoor bepaalde nuances verloren kunnen zijn gegaan.

Een investeerder meldde aan Furukawa dat het vervelend zou zijn als software van de Switch niet overgeheveld kan worden naar de nieuwe console - oftewel als er geen backward compatibility aanwezig is. Daarop meldde de directeur het volgende: "We overwegen altijd verschillende aspecten als het aankomt op de specificaties van toekomstige hardware. Switch-software wordt in verschillende formaten verkocht - zoals fysieke software die in de winkels gekocht kan worden, software die zowel fysiek als digitaal uitkomt, en software die alleen gedownload kan worden. Veel consumenten spelen software die alleen gedownload kan worden op Switch en de digitale verkoop neemt toe ten opzichte van voorgaande consoles. We blijven unieke game-ervaringen bieden via de hardware en software op een gameconsole."

Vervolgens haalt Furukawa specifiek Nintendo Accounts aan. "Bij vorige transities tussen consoles was hardware onze enige manier om een connectie te krijgen met onze klanten en moesten we deze relaties opnieuw opbouwen wanneer we nieuwe hardware uitbrachten. Maar met de Nintendo Switch hebben onze klanten een Nintendo Account. Deze zijn aangemaakt door mensen die van onze consoles of onze mobiele apps gebruikmaken, en er zijn nu meer dan 290 miljoen leden. We willen de transitie van de Switch naar de volgende consolegeneratie soepel laten verlopen door Nintendo Accounts te gebruiken."

Daarmee bevestigt Furukawa niet dat de volgende console backward compatible is met de Switch, maar hij ziet wel het belang in van het zo min mogelijk 'verstoren' van de relatie tussen het bedrijf en de consument, dus de opmerking is in die zin hoopvol.

Overigens werd Furukawa ook gevraagd over de levenscyclus van de Nintendo Switch, die inmiddels al meer dan zes jaar uit is. Onlangs werd een Nintendo Direct uitgezonden waarin Switch-games voor later dit jaar en zelfs volgend jaar werden onthuld. Furukawa geeft toe dat dit komt door het grote succes van de Switch, waar inmiddels meer dan 120 miljoen exemplaren van zijn verkocht. Hij noemt dit dan ook "onbekend terrein" voor het bedrijf en een kans om veel games te blijven te verkopen. "We blijven dan ook nieuwe games uitbrengen. Naast deze nieuwe games zijn we van plan om extra content voor bestaande titels uit te blijven brengen, zodat consumenten er lang van kunnen genieten."

Er is verder nog geen informatie over de opvolger van de Nintendo Switch onthuld - het is ook niet bekend wanneer Nintendo deze officieel uit de doeken doet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!