Nintendo Switch wereldwijd meer dan 132 miljoen keer verscheept
Nieuws

Nintendo Switch wereldwijd meer dan 132 miljoen keer verscheept

Het bedrijf verwacht dit jaar meer omzet te draaien dan verwacht

Er zijn tot eind september wereldwijd 132,46 miljoen exemplaren van de Nintendo Switch verscheept.

Dat heeft Nintendo aangekondigd tijdens het bekendmaken van diens fiscale kwartaalcijfers voor de periode 1 juli tot en met 30 september. Er werden in dat kwartaal wereldwijd 2,93 miljoen exemplaren van de hybride console verscheept. Nintendo verwacht dit fiscale jaar, dat op 31 maart 2024 eindigt, in totaal 15 miljoen exemplaren van de Switch te verkopen. Ook verwacht het bedrijf 185 miljoen games te verkopen.

Van de Nintendo Switch zijn er het afgelopen halfjaar meer exemplaren verkocht dan gedurende dezelfde periode vorig jaar - om precies te zijn een stijging van 2,4 procent - wat meer winst opleverde dan verwacht. Het bedrijf heeft zijn verwachtingen voor de jaarlijkse winst dan ook verhoogd. Dit is volgens Nintendo vooral te wijten aan de zwakke yen - veel producten van het bedrijf worden immers in het Westen verkocht - en de aanhoudende populariteit van de Switch, die inmiddels in zijn zevende levensjaar zit. Ondanks dat is er, kijkend naar meerdere jaren, een daling in Switch-verkoop te zien, zoals gebruikelijk is bij consoles die al zolang verkrijgbaar zijn.

Nintendo deelde ook een lijst met de bestverkochte Switch-games, die hieronder bekeken kan worden. Achter het totale verkocht aantal staan de hoeveelheid exemplaren die de games in het afgelopen kwartaal hebben verkocht.

Mario Kart 8 Deluxe – 57,01 miljoen (+1,55m)
Animal Crossing: New Horizons – 43,38 miljoen (+0,59m)
Super Smash Bros. Ultimate – 32,44 miljoen (+0,67m)
Legend of Zelda: Breath of the Wild – 31,15 miljoen (+0,5m)
Super Mario Odyssey – 26,95 miljoen (+0,51m)
Pokemon Sword/Shield – 26,02 miljoen (+0,1m)
Pokémon Scarlet & Violet – 23,23 miljoen (+0,57)
Super Mario Party – 19,66 miljoen (+0,27m)
Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – 19,5 miljoen (+0,99m)
New Super Mario Bros. U Deluxe – 16,7 miljoen (+0,53m)

Het bedrijf liet ook weten dat er van het in juli verschenen Pikmin 4 tot eind september 2,61 miljoen exemplaren zijn verkocht, waarmee het de bestverkochte game in de reeks is geworden. Super Mario Bros. Wonder kwam in oktober uit en daar zijn dus nog geen totale verkoopcijfers van bekend, al liet het bedrijf eerder al weten dat het de snelst verkochte Mario-platformer in Europa is.

"Op het gebied van hardware proberen we de aantrekkingskracht van Nintendo Switch te blijven overbrengen, zodat er niet maar één systeem, maar meerdere exemplaren in elk huis staan, één voor elk persoon", aldus Nintendo. "Ook blijven we nieuwe games uitbrengen zodat consumenten langer op de Switch spelen en we hardwareverkoop kunnen maximaliseren."

Het bedrijf werkt al geruime tijd aan een opvolger van de Nintendo Switch, maar daar zijn officieel nog altijd geen details over gedeeld. Nintendo liet eerder alleen weten dat het de transitie van de Switch naar de nieuwe console zo soepel mogelijk wil laten verlopen voor consumenten, en dat Nintendo Accounts daar een belangrijk hulpmiddel voor zijn. Het is niet bekend wanneer de nieuwe Nintendo-console wordt onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!