Nintendo erkent valkuilen van gebruik AI bij game-ontwikkeling
Nieuws

Nintendo erkent valkuilen van gebruik AI bij game-ontwikkeling

Het bedrijf wil zich blijven richten op door mensen ontwikkelde content

Nintendo-directeur Shuntaro Furukawa heeft zich uitgesproken over de valkuilen bij het gebruik van 'generatieve AI' tijdens game-ontwikkeling.

Dat deed hij tijdens een gesprek met investeerders, waarbij Furukawa werd gevraagd naar het gebruik van AI tijdens game-ontwikkeling. "In de game-industrie wordt AI-technologie al lang toegepast om de besturing van vijandelijke personages te bewerkstelligen, dus gameontwikkeling en AI-technologie gaan al geruime tijd hand in hand."

Hij vervolgt: "Generatieve AI, wat een populair onderwerp is de laatste jaren, kan creatief zijn, maar we erkennen ook dat het problemen oplevert met rechten rondom intellectuele eigendom. We hebben decennia aan kennis rondom het creëren van optimale game-ervaringen voor onze consumenten in huis. Hoewel we flexibel blijven in het reageren op technologische vooruitgang, hopen we content te kunnen blijven leveren die uniek is voor ons en niet alleen middels technologie bereikt kan worden."

Hoewel Nintendo dus niet uitsluit dat het nooit generatieve AI zal gebruiken, lijkt het bedrijf te benadrukken dat het vooral door mensen ontwikkelde content wil blijven leveren.

Onder generatieve AI verstaan we de technologie waarbij artificiële intelligentie wordt gebruikt om automatisch bepaalde assets te genereren. Dit is nog altijd een controversiële technologie - ook binnen de game-industrie, bijvoorbeeld omdat AI leert van content die het voorgeschoteld krijgt en assets die met deze technologie worden gecreëerd dus eigenlijk tot stand zijn gekomen via andermans werk. Veel andere gamebedrijven maken al gebruik van generatieve AI of hebben aangegeven dat van plan te zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Powerwash Simulator 2 aangekondigd
Nieuws

Powerwash Simulator 2 aangekondigd

Verschijnt later dit jaar op PS5, Xbox Series en pc

FuturLab heeft Powerwash Simulator 2 gisteren aangekondigd.

De game heeft hetzelfde concept als het populaire eerste deel. In het spel kunnen spelers met een hogedrukspuit allerlei objecten schoonspuiten. Dit simpele concept blijkt veel spelers een bepaalde mate van voldoening te geven. Het origineel kent dan ook meer dan zeventien miljoen spelers.

Powerwash Simulator 2 zal een nieuwe campagne bevatten, alsmede een nieuw zeepmechanisme dat het makkelijker maakt om grote gebieden snel schoon te maken. Daarbij kan geboekte progressie uit de campagne online gedeeld worden met andere spelers en is er ook splitscreen-co-op.

Powerwash Simulator 2 komt later dit jaar uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Eurogamer claimt daarnaast dat FuturLab een statement had gestuurd dat er ook aan een Switch 2-versie wordt gewerkt, maar de ontwikkelaar stuurde daarna nog een statement dat het bedrijf wel een Switch 2-versie wil maken, maar dat er op moment van schrijven geen concrete plannen zijn. Mogelijk heeft FuturLab te vroeg gesproken en volgt er na de Switch 2 Direct op 2 april meer duidelijkheid.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Ubisoft zoekt investeerders voor nieuw bedrijf om game-IP's in onder te brengen'
Nieuws

'Ubisoft zoekt investeerders voor nieuw bedrijf om game-IP's in onder te brengen'

Assassin's Creed, Rainbow Six en Far Cry zouden in ieder geval onder het nieuwe bedrijf vallen

Ubisoft zou op zoek zijn naar investeerders - zoals andere bedrijven - voor een nieuw bedrijf waar de Franse uitgever zijn gamefranchises in onder gaat brengen.

Dat claimt Bloomberg te hebben vernomen. Ubisoft-aandeelhouder Tencent zou in ieder geval overwogen worden voor een minderheidsbelang in het nieuwe bedrijf. Onder de IP's die onder het nieuwe bedrijf komen te vallen, worden in ieder geval Assassin's Creed, Far Cry en Rainbow Six overwogen.

Het is overigens niet voor het eerst dat een nieuw bedrijf om Ubisoft-IP in onder te brengen wordt genoemd. Afgelopen najaar bleek al dat de aandeelhouders van Ubisoft diverse opties, waaronder verkoop, overwegen nadat de waarde van aandelen van het bedrijf daalde door het uitstel van Assassin's Creed Shadows en de tegenvallende verkoop van Star Wars Outlaws. Begin dit jaar liet CEO Yves Guillemot weten adviseurs aan te stellen om alle opties te verkennen.

Kort daarna kwam via Bloomberg naar buiten dat de grootste aandeelhouders van Ubisoft - de Guillemot-familie en Tencent - gesprekken zouden houden over de mogelijkheid om een nieuw privébedrijf op te richten in verband met de dalende waarde van het huidige bedrijf. Een aantal van de belangrijkste franchises van Ubisoft zouden worden overgezet naar dit bedrijf en vervolgens gelicenseerd worden aan het bestaande Ubisoft, en andere IP's zouden mogelijk worden verkocht.

Voor het bovengenoemde plan zou Ubisoft nu dus externe investeerders zoeken. Daarbij kwam eerder deze week naar buiten dat het bedrijf mogelijk ook minder waardevolle IP's probeert te verkopen aan andere bedrijven zoals EA en Microsoft. Dit claimde een aandeelhouder van Ubisoft.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!