Nintendo erkent valkuilen van gebruik AI bij game-ontwikkeling
Het bedrijf wil zich blijven richten op door mensen ontwikkelde content
Nintendo-directeur Shuntaro Furukawa heeft zich uitgesproken over de valkuilen bij het gebruik van 'generatieve AI' tijdens game-ontwikkeling.
Dat deed hij tijdens een gesprek met investeerders, waarbij Furukawa werd gevraagd naar het gebruik van AI tijdens game-ontwikkeling. "In de game-industrie wordt AI-technologie al lang toegepast om de besturing van vijandelijke personages te bewerkstelligen, dus gameontwikkeling en AI-technologie gaan al geruime tijd hand in hand."
Hij vervolgt: "Generatieve AI, wat een populair onderwerp is de laatste jaren, kan creatief zijn, maar we erkennen ook dat het problemen oplevert met rechten rondom intellectuele eigendom. We hebben decennia aan kennis rondom het creëren van optimale game-ervaringen voor onze consumenten in huis. Hoewel we flexibel blijven in het reageren op technologische vooruitgang, hopen we content te kunnen blijven leveren die uniek is voor ons en niet alleen middels technologie bereikt kan worden."
Hoewel Nintendo dus niet uitsluit dat het nooit generatieve AI zal gebruiken, lijkt het bedrijf te benadrukken dat het vooral door mensen ontwikkelde content wil blijven leveren.
Onder generatieve AI verstaan we de technologie waarbij artificiële intelligentie wordt gebruikt om automatisch bepaalde assets te genereren. Dit is nog altijd een controversiële technologie - ook binnen de game-industrie, bijvoorbeeld omdat AI leert van content die het voorgeschoteld krijgt en assets die met deze technologie worden gecreëerd dus eigenlijk tot stand zijn gekomen via andermans werk. Veel andere gamebedrijven maken al gebruik van generatieve AI of hebben aangegeven dat van plan te zijn.