Final Fantasy-uitgever gaat grote games op meer systemen uitbrengen
Nieuws

Final Fantasy-uitgever gaat grote games op meer systemen uitbrengen

De tijd van (tijdelijke) exclusives lijkt voorbij voor Square Enix

Square Enix heeft een nieuwe strategie aangekondigd waarbij het bedrijf achter Final Fantasy meer AAA-games op meerdere platforms uitbrengt.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd in een presentatie voor aandeelhouders na het bekendmaken van de fiscale cijfers van het jaar dat eindigde op 31 maart. De uitgever noemt de strategie 'Square Enix Reboots and Awakens' en het omvat een driejarig plan wat groei op de lange termijn moet bewerkstelligen.

Als onderdeel daarvan is het bedrijf van plan om "op agressieve wijze een multiplatformstrategie na te jagen, waaronder op Nintendo-platforms, PlayStation, Xbox en pc". Op die manier "kunnen meer klanten van onze grote franchises en AAA-games genieten, waaronder al uitgekomen spellen".

Hoewel er geen exacte voorbeelden genoemd worden, is duidelijk dat dit een flinke koerswijziging is ten opzichte van de afgelopen jaren. Zo zijn Final Fantasy 7 Rebirth en Final Fantasy 16 alleen op PlayStation 5 uitgekomen. Het is dus mogelijk dat games bijvoorbeeld ook vaker op Xbox of Switch - of diens opvolger - gaan verschijnen.

Square Enix wil zich daarnaast ook meer richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Het bedrijf lijkt daarmee te hinten naar een minder grote hoeveelheid kleine tot middelgrote releases, en een grotere focus op hoogstaande grote releases. Als gevolg daarvan heeft het bedrijf meerdere games die in ontwikkeling waren geannuleerd, al worden er geen specifieke titels genoemd.

De koerswijziging is niet heel opvallend: Square Enix heeft laten weten dat de winst met bijna zeventig procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar. Deels komt dat door de geannuleerde projecten die nu logischerwijs niet meer uitkomen. Daarbij lijken bedrijven als Sony minder happig op het uitgeven van grote bedragen om games (tijdelijk) exclusief op diens console uit te brengen, en weten andere Japanse uitgevers hun franchises te laten groeien door ze op zoveel mogelijk verschillende systemen uit te brengen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen
Nieuws

Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen

De game bevindt zich nu in early access op Steam

Ori-ontwikkelaar Moon Studios is van plan om hun meest recente game No Rest for the Wicked uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde Ori-regisseur Thomas Mahler op X. In eerste instantie vroeg hij daar na de onthulling van de Switch 2 aan zijn volgers wie er interesse heeft in No Rest for the Wicked op Switch 2, gevolgd door een emoji van een duimpje omhoog.

Een volger vroeg hem daarna of Mahler verwacht dat de Switch 2 de game wel kan draaien. Daarop reageerde hij met: "Als dat niet zo is, dan zorgen we er wel voor." Daarmee bevestigt hij in ieder geval dat de intentie er is.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er dus ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'
Nieuws

'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'

Sony zou minder happig zijn geworden op liveserviceprojecten

De recente annuleringen van liveservicegames door Sony PlayStation zouden zijn gedaan door wat er vorig jaar met Concord is gebeurd.

Dat claimt journalist Jeff Grubb te hebben vernomen, zo meldt hij in zijn Game Mess-podcast. Eerder vandaag bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Grubb meldde daarna het volgende: "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

De multiplayergame Concord verscheen afgelopen jaar, maar werd door een gebrek aan spelers enkele weken na release weer offline gehaald. Mensen die de game hadden gekocht kregen hun geld terug. Ontwikkelaar Firewalk Studios werd gesloten.

Grubb meldde in zijn podcast tevens dat het om de hoofdprojecten van Bend Studio en Bluepoint Games ging. "Ze zullen nu nieuwe projecten moeten pitchen, en het is vrij zeker dat ze geen groen licht zullen krijgen voor een liveservicegame. Dat weten ze, dus verwacht die niet van deze studio's."

De journalist geeft aan dat het bovenstaande voor veel gamers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt - er is immers veel weerstand voor Sony's huidige focus op liveservice. Grubb benadrukt echter ook dat dit slecht nieuws voor de bovenstaande studio's kan zijn, omdat ze juist financiële middelen aangereikt kregen van het bedrijf vanwege die focus. "Nu moeten ze een pitch voor een traditionelere game bedenken, en heeft Sony daar interesse in?"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!