Final Fantasy-uitgever gaat grote games op meer systemen uitbrengen
Gamer.nl
Nieuws

Final Fantasy-uitgever gaat grote games op meer systemen uitbrengen

De tijd van (tijdelijke) exclusives lijkt voorbij voor Square Enix

Square Enix heeft een nieuwe strategie aangekondigd waarbij het bedrijf achter Final Fantasy meer AAA-games op meerdere platforms uitbrengt.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd in een presentatie voor aandeelhouders na het bekendmaken van de fiscale cijfers van het jaar dat eindigde op 31 maart. De uitgever noemt de strategie 'Square Enix Reboots and Awakens' en het omvat een driejarig plan wat groei op de lange termijn moet bewerkstelligen.

Als onderdeel daarvan is het bedrijf van plan om "op agressieve wijze een multiplatformstrategie na te jagen, waaronder op Nintendo-platforms, PlayStation, Xbox en pc". Op die manier "kunnen meer klanten van onze grote franchises en AAA-games genieten, waaronder al uitgekomen spellen".

Hoewel er geen exacte voorbeelden genoemd worden, is duidelijk dat dit een flinke koerswijziging is ten opzichte van de afgelopen jaren. Zo zijn Final Fantasy 7 Rebirth en Final Fantasy 16 alleen op PlayStation 5 uitgekomen. Het is dus mogelijk dat games bijvoorbeeld ook vaker op Xbox of Switch - of diens opvolger - gaan verschijnen.

Square Enix wil zich daarnaast ook meer richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Het bedrijf lijkt daarmee te hinten naar een minder grote hoeveelheid kleine tot middelgrote releases, en een grotere focus op hoogstaande grote releases. Als gevolg daarvan heeft het bedrijf meerdere games die in ontwikkeling waren geannuleerd, al worden er geen specifieke titels genoemd.

De koerswijziging is niet heel opvallend: Square Enix heeft laten weten dat de winst met bijna zeventig procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar. Deels komt dat door de geannuleerde projecten die nu logischerwijs niet meer uitkomen. Daarbij lijken bedrijven als Sony minder happig op het uitgeven van grote bedragen om games (tijdelijk) exclusief op diens console uit te brengen, en weten andere Japanse uitgevers hun franchises te laten groeien door ze op zoveel mogelijk verschillende systemen uit te brengen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!