Final Fantasy-uitgever gaat grote games op meer systemen uitbrengen
Nieuws

Final Fantasy-uitgever gaat grote games op meer systemen uitbrengen

De tijd van (tijdelijke) exclusives lijkt voorbij voor Square Enix

Square Enix heeft een nieuwe strategie aangekondigd waarbij het bedrijf achter Final Fantasy meer AAA-games op meerdere platforms uitbrengt.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd in een presentatie voor aandeelhouders na het bekendmaken van de fiscale cijfers van het jaar dat eindigde op 31 maart. De uitgever noemt de strategie 'Square Enix Reboots and Awakens' en het omvat een driejarig plan wat groei op de lange termijn moet bewerkstelligen.

Als onderdeel daarvan is het bedrijf van plan om "op agressieve wijze een multiplatformstrategie na te jagen, waaronder op Nintendo-platforms, PlayStation, Xbox en pc". Op die manier "kunnen meer klanten van onze grote franchises en AAA-games genieten, waaronder al uitgekomen spellen".

Hoewel er geen exacte voorbeelden genoemd worden, is duidelijk dat dit een flinke koerswijziging is ten opzichte van de afgelopen jaren. Zo zijn Final Fantasy 7 Rebirth en Final Fantasy 16 alleen op PlayStation 5 uitgekomen. Het is dus mogelijk dat games bijvoorbeeld ook vaker op Xbox of Switch - of diens opvolger - gaan verschijnen.

Square Enix wil zich daarnaast ook meer richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Het bedrijf lijkt daarmee te hinten naar een minder grote hoeveelheid kleine tot middelgrote releases, en een grotere focus op hoogstaande grote releases. Als gevolg daarvan heeft het bedrijf meerdere games die in ontwikkeling waren geannuleerd, al worden er geen specifieke titels genoemd.

De koerswijziging is niet heel opvallend: Square Enix heeft laten weten dat de winst met bijna zeventig procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar. Deels komt dat door de geannuleerde projecten die nu logischerwijs niet meer uitkomen. Daarbij lijken bedrijven als Sony minder happig op het uitgeven van grote bedragen om games (tijdelijk) exclusief op diens console uit te brengen, en weten andere Japanse uitgevers hun franchises te laten groeien door ze op zoveel mogelijk verschillende systemen uit te brengen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft: Content en missies in Assassin's Creed Shadows-hub zijn geheel gratis
Nieuws

Ubisoft: Content en missies in Assassin's Creed Shadows-hub zijn geheel gratis

Eerder deze week verschenen er illustraties van cosmetische items online

Ubisoft heeft laten weten dat de content in Animus Hub - de aankomende, overkoepelende gamehub van waaruit Assassin's Creed Shadows en toekomstige AC-ervaringen beschikbaar worden gesteld - gratis zal worden aangeboden.

Eerder deze week lekten er illustraties van cosmetische items voor Assassin's Creed Shadows, waaronder een mount en diverse kledingstukken en wapens. Toen werd geclaimd dat deze beschikbaar komen via de Animus Hub, de gamehub die voorheen bekendstond als Assassin's Creed Infinity, van waaruit nieuwe content voor de gamereeks aangeboden gaat worden.

Een woordvoerder van Ubisoft heeft op de officiële subreddit inmiddels iets meer duidelijkheid gegeven. Waar veel gamers veronderstelden dat gelekte content onderdeel zou uitmaken van een betaalde battle pass, blijkt het om gratis content te gaan. Volgens de woordvoerder wordt de extra content die via de Animus Hub aangeboden gaat worden "helemaal gratis". Daarbij zullen spelers "zonder iets te hoeven betalen toegang krijgen tot content en missies". Hij benadrukte ook dat er "geen betaalde abonnementen of betaalde battle passes" via de Animus Hub aangeboden gaan worden.

Hoe de Animus Hub precies gaat functioneren in samenwerking met Assassin's Creed Shadows zal bekendgemaakt worden wanneer de releasedatum van Shadows nadert.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Herstelde Double XP-tokens in Call of Duty: Black Ops 6 toch weer verwijderd
Nieuws

Herstelde Double XP-tokens in Call of Duty: Black Ops 6 toch weer verwijderd

De blijdschap van spelers was van korte duur

Met de start van het eerste seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 en Warzone werden de verdiende Doubel XP-tokens van Modern Warfare 2- en 3-spelers aan de nieuwe game toegevoegd. Het bleek echter om een fout gegaan en ze zijn inmiddels weer verwijderd.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game. Toen het eerste seizoen van Black Ops 6 afgelopen donderdagavond begon, bleek echter dat de tokens alsnog waren toegevoegd - tot blijdschap van veel spelers.

Die blijdschap was echter van korte duur, want inmiddels zijn ze weer uit de game gehaald. In recente patch notes valt te lezen dat Treyarch "een probleem heeft opgelost waardoor incorrect oude XP-tokens geactiveerd konden worden in Black Ops 6". Ondanks de positieve reactie van veel spelers, besloot de ontwikkelaar de tokens dus toch weer te verwijderen.

Afgelopen donderdagavond is het eerste seizoen van Black Ops 6 en Warzone begonnen. Er zijn nieuwe multiplayermaps, modi, skins en nog veel meer toegevoegd. Zoals gebruikelijk is er ook een betaalde battle pass beschikbaar. Hier is meer informatie over de inhoud van het nieuwe seizoen te vinden, en Activision heeft hier de complete patch notes gepubliceerd. Het eerste seizoen heeft ook een easter egg aan de Nuketown-map toegevoegd, zoals hier gelezen kan worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!