Final Fantasy-uitgever gaat grote games op meer systemen uitbrengen
Nieuws

Final Fantasy-uitgever gaat grote games op meer systemen uitbrengen

De tijd van (tijdelijke) exclusives lijkt voorbij voor Square Enix

Square Enix heeft een nieuwe strategie aangekondigd waarbij het bedrijf achter Final Fantasy meer AAA-games op meerdere platforms uitbrengt.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd in een presentatie voor aandeelhouders na het bekendmaken van de fiscale cijfers van het jaar dat eindigde op 31 maart. De uitgever noemt de strategie 'Square Enix Reboots and Awakens' en het omvat een driejarig plan wat groei op de lange termijn moet bewerkstelligen.

Als onderdeel daarvan is het bedrijf van plan om "op agressieve wijze een multiplatformstrategie na te jagen, waaronder op Nintendo-platforms, PlayStation, Xbox en pc". Op die manier "kunnen meer klanten van onze grote franchises en AAA-games genieten, waaronder al uitgekomen spellen".

Hoewel er geen exacte voorbeelden genoemd worden, is duidelijk dat dit een flinke koerswijziging is ten opzichte van de afgelopen jaren. Zo zijn Final Fantasy 7 Rebirth en Final Fantasy 16 alleen op PlayStation 5 uitgekomen. Het is dus mogelijk dat games bijvoorbeeld ook vaker op Xbox of Switch - of diens opvolger - gaan verschijnen.

Square Enix wil zich daarnaast ook meer richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Het bedrijf lijkt daarmee te hinten naar een minder grote hoeveelheid kleine tot middelgrote releases, en een grotere focus op hoogstaande grote releases. Als gevolg daarvan heeft het bedrijf meerdere games die in ontwikkeling waren geannuleerd, al worden er geen specifieke titels genoemd.

De koerswijziging is niet heel opvallend: Square Enix heeft laten weten dat de winst met bijna zeventig procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar. Deels komt dat door de geannuleerde projecten die nu logischerwijs niet meer uitkomen. Daarbij lijken bedrijven als Sony minder happig op het uitgeven van grote bedragen om games (tijdelijk) exclusief op diens console uit te brengen, en weten andere Japanse uitgevers hun franchises te laten groeien door ze op zoveel mogelijk verschillende systemen uit te brengen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!