Bayonetta-bedenker: 'Wees trots op de term jrpg'
Gamer.nl
Nieuws

Bayonetta-bedenker: 'Wees trots op de term jrpg'

Wat hem betreft worden actiegames uit Japan ook met een unieke term aangeduid

Hideki Kamiya, de bedenker van de Bayonetta-reeks en de vicepresident van PlatinumGames, vindt dat Japanse ontwikkelaars trots kunnen zijn op de term 'jrpg'.

Eerder dit jaar sprak Final Fantasy-regisseur Naoki Yoshida zich negatief uit over de term waarmee rpg's afkomstig uit Japan worden aangeduid. "Het hangt er vanaf aan wie je het vraagt, maar toen deze term vijftien jaar geleden opdook en wij als ontwikkelaars hem voor het eerst hoorden, voelde dat als een discriminerende term. Alsof we belachelijk werden gemaakt omdat we games maakten. De term jrpg kan voor sommige ontwikkelaars slechte gevoelens oproepen, vanwege hetgeen dat in het verleden gebeurde. Het was geen compliment voor veel Japanse ontwikkelaars."

Hideki Kamiya van PlatinumGames houdt er echter een heel andere mening op na, zo blijkt uit een interview met VGC. "Ik heb een positief gevoel bij de term jrpg. Ik vind dat het iets is waar we trots op kunnen zijn."

Vervolgens geeft hij voorbeelden van manga en anime zoals Fist of the North Star en Ultraman, waarbij de westerse vertalingen van deze series zijn aangepast om het beter bij de smaak van dat specifieke publiek te laten passen. "Het draait niet om goed versus fout - of dat de Japanse of Amerikaanse makers een positievere versie van Ultraman hebben gemaakt - het gaat om de unieke verschillen binnen onze cultuur en hoe onze inspiraties onze creativiteit beïnvloeden, en het feit dat Japanse makers een uniek kijk op de zaak hebben wanneer ze content creëren."

Vervolgens vergelijkt Kamiya de in het Westen ontwikkelde Kratos uit God of War versus de Japanse Bayonetta. Laatstgenoemde is volgens Kamiya een uiting van de unieke eigenschappen van Japanse creatievelingen. Hij zou het zelfs prima vinden als Japanse actiegames een eigen term krijgen, zoals 'j-action'.

"Wat jrpg's betreft: dit zijn rpg's die in feite alleen gemaakt kunnen worden door Japanse mensen die hun unieke kijk op de zaak gebruiken bij het maken van dez ervaringen. Ik vind dat het iets is dat gevierd moet worden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!