Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Game info

Crysis

Globale spanningen hebben een hoogtepunt bereikt als de VS en Noord Korea strijden in de Zuid-Chinese zee. Op het spel staat een mysterieus artefact dat is ontdekt door een team van Amerikaanse acheologen. De Noord Koreaanse overheid bezet het gebied snel en de VS reageren door een Special Forces-eliteteam op een reddingsmissie te sturen. Tijden de belegering wordt de ware aard van het artefact al gauw duidelijk. Dit artefact bewijst het bestaan van buitenaardse wezens op de aarde en ontketent bovendien een enorme buitenaardse invasie. De strijd om de de aarde te redden begint als de buitenaardsen de tropen in een flits bevriezen in een spookachtig wit ijslandschap. Crysis draait om de zogenaamde 'Veni, Vidi, Vici'-gameplay, iets wat min of meer ook al in de spirituele voorganger van dit spel, Far Cry, verwerkt is. Deze gameplay wil zeggen dat je als speler jezelf eerst oriënteert op waar de vijanden zijn, vervolgens je stappen maakt en uiteindelijk overwint. Een hulpmiddel hierbij is het feit dat je je wapen kunt aanpassen. Via een speciaal menu kan het wapen voorzien worden van een zoomfunctie (sniper scope) en een geluidsdemper (silencer). Op die manier kunnen bepaalde vijanden makkelijk en doeltreffend uitgeschakeld worden. Helaas voor de speler merken de andere vijanden direct dat ze iemand missen en gaan ze op zoek naar de moordenaar, de speler dus. De bedoeling is dan snel de 'sniper scope' te wisselen voor een zogenaamde 'assault scope' zodat het schieten wat makkelijker gaat. Die geluidsdemper kan er ook wel af zodat de kogels wat harder inslaan bij vijanden. Dan is er nog het Nanosuit, waarmee speciale mogelijkheden geactiveerd kunnen worden. Wissel bijvoorbeeld naar de 'speed mode', waarin de hoofdpersoon sneller kan lopen maar tegelijk minder bescherming heeft tegen kogels. De andere mogelijkheden van het nanosuit zijn 'Cloak', 'Armor' en 'Strength'. Met Cloak kun je tijdelijk onzichtbaar zijn, met Armor ben je beter bestendig tegen kogels en met Strength kun je zware objecten of vijanden ver weg gooien. Al deze krachten zijn niet onbeperkt te gebruiken, maar afhankelijk van de energiemeter. Opvallend aan Crysis is het hoge gehalte aan te vernietigen omgevingselementen. Denk bijvoorbeeld aan de daken van huisjes of aan de verschillende vijandelijke voertuigen. Schiet op een band van een jeep en die zal lek gaan. Schiet op de vleugel van een helikopter en deze zal een raketonderdeel verliezen. Het mooie is zelfs dat wanneer de speler zo'n raketonderdeel van de helikopter af weet te schieten, hij op moet passen dat hij dat onderdeel niet op zijn hoofd krijgt. Bovendien is er een multiplayer-modus waarin er tot en met maximaal 32 man gestreden kan worden. Zo is er de standaard Deathmatch-modus, maar ook het originele Power Struggle. In deze modus speel je met twee teams, elk met een eigen basis. Het doel is om de vijandelijke basis te vernietigen, maar daar komt meer bij kijken dan simpelweg met je pistooltje erheen rennen.