The Super Mario Bros. Movie bevat verrassend veel Illumination-dna
Gamer.nl
Films en series

The Super Mario Bros. Movie bevat verrassend veel Illumination-dna

Grappige kinderfilm vol verwijzingen

Nintendo moest zelf dertig jaar bijkomen van het in 1993 verschenen Super Mario Bros.: The Movie, laat staan dat het publiek al klaar was voor een nieuwe verfilming van ’s werelds meest iconische gamepersonage. Gelukkig blijkt animatiestudio Illumination een uitstekende partner om de loodgieter en zijn vrienden tot leven te brengen. The Super Mario Bros. Movie is een uitstekende kinderfilm en een feest van herkenning voor de liefhebber.

De woorden ‘a Shigeru Miyamoto production’ bij aanvang benadrukken dat Nintendo een flinke vinger in de pap had bij de productie van de film. Het bedrijf kennende nam het elke dialoog onder de loep, en zijn er ongetwijfeld compromissen gesloten om personages een iets minder gruwelijke dood te laten sterven dan gepland.

Met dat in het achterhoofd zit er verrassend veel Illumination-dna in de film. De studio, die onder andere Despicable Me maakte, staat bekend om haar slapstickachtige humor en excentrieke wezens die bij zowel jonge als oude kijkers een glimlach op het gezicht toveren. Gedurende negentig minuten zijn Mario’s actiescènes, vol met gevechten, achtervolgingen en komische valpartijen, de hoogtepunten van de film – met hilarische scenario’s die de grenzen van het anders zo vrolijke Mushroom Kingdom opzoeken.

©GMRimport

The Super Mario Bros. Movie is echter een stuk minder consistent als het gaat om personages van een achtergrond voorzien. De film doet een poging om zowel Mario (Chris Pratt) als zijn bangere broer Luigi (Charlie Day) een persoonlijke groei door te laten maken – die van mislukte loodgieters naar absolute helden – maar maakt daarbij dusdanige sprongen dat de conclusie een beetje in het water valt. De film bevat een duidelijke boodschap over de alledaagse held, maar weet die vele malen minder kundig over te brengen dan de gemiddelde Pixar-film.

Ook op het gebied van dialoog is merkbaar dat Illumination vooral de jonge kijkers in het achterhoofd heeft. Waar de ruzies tussen de narcistische aap Donkey Kong (Seth Rogen) van het scherm afspatten, voelen enkele gesprekken tussen Mario en Peach (Anya Taylor-Joy) afstandelijk – alsof beide acteurs niet bij elkaar in de studio waren. Wanneer de een in drie zinnen de plot tot nu toe uitlegt en de ander het nog eens herhaalt, wordt duidelijk dat het script het zwakste punt van de film is.

©GMRimport

Bowser als Jack Black

Dat terwijl de meeste acteurs uitstekend werk leveren wat betreft het tot leven brengen van hun personage. Eigenlijk zijn alle zijpersonages behalve Mario zelf, die net als in de game een beetje gematigd is, ontzettend leuk om naar te kijken en te luisteren. Prijzenswaardig is hoe Peach vrijwel net zo belangrijk is als het titulaire personage. Peach wordt neergezet als een machtige prinses, maakt haar eigen keuzes en steekt de handen uit de mouwen wanneer ze dat nodig acht. De scène waarin ze van outfit wisselt om op haar motor te stappen en vrienden in nood te redden is een iconisch moment voor het personage.

Daarnaast is Jack Black als Bowser – of beter gezegd: Bowser als Jack Black – de ster van de film. De slechterik gaat in een oogwenk van gevoelig, naar gemeen, naar compleet van de rails, en alles is even hilarisch om naar te kijken. Het is een perfect voorbeeld van hoe gameverfilmingen het bronmateriaal op een leuke manier kunnen uitdiepen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Pasen begint vroeg dit jaar

Over het bronmateriaal gesproken: The Super Mario Bros. Movie zit vol verwijzingen naar Nintendo’s rijke geschiedenis. Iedereen die ook maar íets met het bedrijf heeft herkent personages, objecten, namen en zelfs bekende stemmen in vrijwel elke scène van de film. Sommige referenties zijn daarbij overduidelijk, maar anderen zullen alleen de oudere en meest fanatieke fans begrijpen.

Het is zelfs eenvoudig om overweldigd te raken door al het Nintendo-geweld dat de film op je afschiet, mede omdat het er prachtig uitziet. Elk muziekje, elk naambordje en zelfs cameraperspectieven tijdens actiescènes zijn subtiele verwijzingen naar de Mario-games. Voor sommigen is het wellicht iets teveel van het goede, maar als we eerlijk zijn hebben we van elke easter egg genoten.

Zie The Super Mario Bros. Movie dan ook vooral als een grappige kinderfilm met een zee aan knipogen voor de fan. Heb je écht niks met Nintendo of de iconische loodgieter, dan kun je hem prima aan je voorbij laten gaan. Heb je echter warme herinneringen aan een van de vele games, dan is een bioscoopbezoek de moeite waard, en staan er in de toekomst waarschijnlijk nog veel meer films op je te wachten.

The Super Mario Bros. Movie draait vanaf 5 april in de Nederlandse bioscopen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!