Dit moet je weten over Zelda: Breath of the Wild
Handig overzicht met de belangrijkste weetjes!
Vanaf 3 maart ligt The Legend of Zelda: Breath of the Wild in de winkels voor Switch en Wii U. Mocht je van plan zijn (of misschien nog wel twijfelen) om met Link op avontuur te gaan in deze grote adventuregame, dan is het handig om van tevoren enkele dingen te weten. Een overzicht!
Zelda: Breath of the Wild komt naar Switch én Wii U
De Switch is Nintendo’s nieuwe console en ligt vanaf 3 maart in de winkels, dezelfde dag als Zelda: Breath of the Wild. Maar de game verschijnt op dezelfde dag ook gewoon op de Wii U.
Hoewel we de twee versies niet naast elkaar hebben kunnen leggen, hebben we ze wel beide gespeeld. De Switch-versie lijkt vooralsnog een stuk scherper, met een stabielere framerate en meer details op het scherm. We hebben de Wii U-versie echter voor het laatst op E3 2016 gespeeld en de Switch-versie begin 2017, dus die vergelijking is niet helemaal eerlijk. Wanneer je een Switch haalt is Zelda erbij kopen een inkoppertje, maar anders kun je hem ook gewoon prima op de Wii U spelen.
Dit is de eerste volwaardige 3D-Zelda-game sinds Skyward Sword
Skyward Sword verscheen in 2011, dus het is meer dan vijf jaar geleden dat we een nieuwe driedimensionale Zelda-game hebben kunnen spelen. Althans, in de ‘hoofdreeks’, want we tellen de spin-off Hyrule Warriors nu niet mee. Hoewel de tweedimensionale Zelda-games vaak genoeg worden geprezen, kijken de meeste fans toch vooral uit naar de 3D-games, die zeker sinds de Nintendo 64-kla ieker Ocarina of Time van een haast onaantastbare reputatie genieten.
Daarbij is het ook nog eens de eerste driedimensionale Zelda-game sinds het in 2006 verschenen Twilight Prince , dat een open spelwereld biedt. Skyward Sword was met afgebakende gebieden die vanuit de lucht bereikbaar waren namelijk een stuk afgebakender, wat voor de nodige onvrede zorgde bij veel fans.
De open wereld in Breath of the Wild is écht open
Hoewel Zelda altijd wel een open wereld aanbood, is dit de eerste 3D-Zelda die volgens het moderne open werelddesign is gemaakt. De spelwereld waarin je op avontuur gaat is een gigantisch uitgestrekt gebied met bo en, grotten, uitgestrekte velden en dorpen die allemaal met elkaar verbonden zijn. Doordat de spelwereld zo enorm uitgebreid is valt de game nog het beste te beschrijven als een moderne, driedimensionale versie van de originele Zelda op de NES. Niet alleen vanwege de open benadering, maar ook omdat de game je in deze wereld plaatst en je zelf laat bepalen wat je gaat doen en hoe je dat aanpakt.
Onze angst is alleen wel dat die open wereld nutteloos aan gaat voelen. We hebben inmiddels tweemaal op het ‘Plateau’, het begingedeelte van de game, mogen rondlopen en wat ons de tweede keer opviel is dat we niet echt het idee hadden iets nieuws te kunnen ontdekken. Natuurlijk, het is tof om bijvoorbeeld een ruïne te verkennen, maar speciale items vonden we er niet, dus wat blijft ons motiveren? We hebben zoveel beelden van de game gezien en vooralsnog leken die allemaal meer of minder op het Plateau. Wellicht heeft Nintendo veel content geheimgehouden om ons te verra en.
Je moet overleven in de wereld van Breath of the Wild
Meer dan ooit is het belangrijk om te overleven in Zelda. Niet alleen omdat vijanden wel eens sterker kunnen zijn dan je gewend bent (sommige aanvallen hebben we zomaar een hartje of zes van Link’s levensmeter zien vreten), maar ook omdat alles kapot kan, waaronder je bescherming en wapens. Je bent gedurende de game dan ook regelmatig wapens aan het oppakken (of stelen), aan het jagen op vijanden om hier vervolgens maaltijden mee te koken en van kleding aan het wi elen om bijvoorbeeld jezelf warm te houden in koude gebieden. In het begin van de game gingen onze wapens overigens wel erg snel kapot, wat na een halfuur begint te irriteren. Ook hier hopen we later in de game sterkere materialen te krijgen zodat dit probleem zich niet zo vaak voordoet.
Link is acrobatischer dan ooit
Zelda: Breath of the Wild heeft een gedetailleerd physics-systeem. Dat betekent dat alles in de wereld, van rondrollende rotsen tot Link zelf, gebonden is aan de wetten van zwaartekracht en zich er ook realistisch naar gedraagt. Dit is best gevaarlijk, wanneer je bijvoorbeeld op een berg aan het klimmen bent en je staminameter leegloopt, maar je kunt het ook in je voordeel gebruiken. Zo kun je van een afstand een rotsblok naar een groep vijanden rollen om ze uit te schakelen, of een heel veld in brand zetten.
Spelers kunnen voor het eerst in een driedimensionale Zelda-game Link laten springen door op een knop te drukken. Daarbij is de avonturier ditmaal in het bezit van een speciale tablet die hem de krachten geeft om met de in-game physics te spelen. Zo legden we een plank op een rots om een grote wip te maken, lieten we met de krachten van de tablet een gigantische rots op de andere kant van de plank vallen en vlogen we zo meters de lucht in. Nintendo kennende zit de game barstensvol puzzels die hier op inspelen.
Er zitten mogelijk geen traditionele kerkers in de game
Een vast onderdeel van de Zelda-reeks zijn de kerkers. Grote grotten of gebouwen vol met puzzels en vijanden die eindigen met een eindbaasgevecht. Het lijkt er op dat deze kerkers zijn vervangen voor kleinere uitdagingen genaamd ‘Shrines of Trials’. Hier zijn er meer dan honderd van in de spelwereld en overal te vinden. In plaats van de wat langere kerkers uit eerdere games zijn deze vaak sneller uit te spelen en bieden ze dus kortere uitdagingen.
Dit kan de variatie in de gameplay juist ten goede komen, al hopen we stiekem dat er toch nog een paar uitgebreidere uitdagingen zijn. Kerkers waren niet voor niets een vast onderdeel van de Zelda-reeks: het waren vaak ook de hoogtepunten van menig Zelda-avontuur. De kortere Shrines die we tot nu toe hebben mogen spelen waren alleraardigst, maar vallen in het niet met kla iekers als de Water Temple uit Ocarina of Time of de Sky Temple uit Twilight Prince . Niet in de laatste plaats omdat dit soort tempels ook voor thematische variatie zorgden.
Dieren spelen een belangrijke rol in Breath of the Wild
Breath of the Wild zit tjokvol met dieren. De zwijnen en herten die overal rondlopen kun je natuurlijk gebruiken als vlees voor boven het kampvuur. In vorige Zelda-games had je traditioneel een paard om op te rijden genaamd Epona. In Breath of the Wild zijn vele tientallen wilde paarden die je kunt vangen en temmen. Heb je er eentje waar je uiterst tevreden mee bent, dan breng je hem naar een van de stallen verspreid over de spelwereld en sla je hem daar op. Zo krijgt hij een mooier zadel en kun je hem of haar een unieke naam geven. Overigens zijn paarden niet het enige transportmiddel, ook ezels zijn te vangen.
In theorie is het mogelijk om meteen naar het einde van de game te gaan
Zelda: Breath of the Wild is zó open, dat na het spelen van de introductie in een afgebakend gebied het in theorie mogelijk is om meteen naar het einde van de game te gaan en het spel uit te spelen. Nintendo bevestigde dit, maar zei wel dat het verschrikkelijk moeilijk zou zijn en niet aan te raden is.
De mysterieuze spelwereld van de game heeft een verhaal te vertellen en het is beter dat spelers zich eerst daar op focu en voordat ze het spel proberen uit te spelen. Althans, dat claimt Nintendo. Zelf hebben we in de paar uur dat we hebben gespeeld nog bar weinig van het verhaal meegekregen. De meest recente trailer zit daarentegen wel vol met filmische momenten, dus we hopen dat er genoeg motivatie is om door te spelen.
Met deze informatie achter je kiezen ben je in ieder geval voorbereid op het aanstaande avontuur en weet je ongeveer wat je kunt verwachten, al is er nog veel onduidelijk, zelfs voor ons. Het is erg gemakkelijk om op voorhand alle wijzigingen als positieve aanpa ingen te zien, simpelweg omdat het om het zo geliefde Zelda gaat, maar tegelijkertijd zou het ons niets verbazen als een paar van deze veranderingen fans tegen het zere been stoten. Vanaf 3 maart kunnen we ontdekken welke nieuwe aspecten en mechanieken in Breath of the Wild wél geslaagd zijn.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild is vanaf 3 maart verkrijgbaar voor Switch en Wii U.