Xcom: Chimera Squad mist net het doel
Reviews

Xcom: Chimera Squad mist net het doel

De oorlog tussen buitenaardse wezens en de mensheid is voorbij. Buitenaardsen, hybriden en mensen leven nu samen in ongemakkelijke vrede. Jij leidt een kleurrijk SWAT-team om die vrede in City 31 te bewaren.

De olifant in de kamer moet even benoemd worden: een van de leukste features van Xcom was altijd het zelf trainen en vooral het zelf benoemen van je teamleden. Dat levert niet alleen een bijzondere band met je soldaten op, maar ook interessante gesprekken met je vrienden. “Sorry, Bas en Erwin, jullie zijn gisteravond overleden. Arjan kon jullie niet meer genezen.” En juist dat ontbreekt in Xcom: Chimera Squad.

In plaats van een zelf samen te stellen leger, zijn er een aantal voorgebakken helden die je één voor één vrijspeelt en die elk eigen krachten en vaardigheden bezitten. Met deze helden trek je ten strijden tegen een aantal mysterieuze groeperingen die de vrede in City 31 bedreigen. Het is aan jou om te kiezen welke van deze groepen je eerst wilt aanpakken.Elk ervan is in feite een eigen verhaallijn met verschillende fases. Het begint met onderzoeken wie de vijand is, om uiteindelijk de eindbaas te verslaan.

©GMRimport

Breach

Xcom: Chimera Squad is net als zijn voorgangers een turn-based tactische game. Dat wil zeggen dat jij en de vijand om beurten je personages opdrachten geven: bewegen, schieten dekking zoeken of speciale vaardigheden gebruiken. Xcom: Chimera Squad voegt echter een aantal vernieuwingen toe, die er voor zorgen dat de nieuwe game beduidend anders aanvoelt.

Elke missie bestaat uit een aantal kleinere ruimtes die je eerst moet binnendringen. Elke ruimte heeft een aantal ingangen en de eerste fase bestaat uit kiezen welke soldaten je welke deuren wilt laten intrappen. Vervolgens begint een wat chaotische scène, waarin de verschillende personages binnenvallen en je de vijand verrast. Je kunt meteen al een aantal klappen uitdelen in een stijlvol bullet-time moment, maar jouw soldaten kunnen uiteraard ook gewond raken.

Hierna kiezen je soldaten automatisch dekking en begint een meer standaard Xcom-gevecht, waarbij je goed aan je dekking moet denken. Ook terug is de soms gekmakende random number generator. Je kunt een shotgun op centimeters van het hoofd van een vijand afvuren, maar zelfs met 90% kans op raken, kun je nog steeds 100% missen.

Teamleden die je inzet, leren ook gaandeweg nieuwe vaardigheden. Het is dus zaak om je soldaten regelmatig te roteren, al is het maar omdat ze ook unieke combo’s kunnen uitvoeren. Toch is het niet zo erg om een personage minder vaak te gebruiken. Waar in eerdere Xcom-spellen je steeds moest blijven investeren in levenspunten en bepantsering, omdat ze anders achterliepen bij de vijand, is dat nu geen issue meer. In plaats daarvan zijn upgrades van wapens en vaardigheden belangrijk, omdat ze nieuwe tactische keuzes geven.

Hoewel het zeker een lekker lange game is met toffe verhaallijnen en de nodige onthullingen, voelt de wereld kleiner en beperkter.

-

©GMRimport

Basis

Xcom: Chimera Squad laat je geen basis bouwen. In plaats daarvan kun je in je hoofdkwartier investeren in wapens en andere nieuwe speeltjes. Daarvoor heb je natuurlijk geld en grondstoffen nodig. Je kunt inactieve helden inzetten om tijdens de gevechten deze te verzamelen. Aangezien dat verder niet veel van je vraagt, afgezien van beslissen wie je laat vechten en wie je laat verzamelen, voelt dit toch wat teleurstellend.

Dat geldt ook voor het algehele gevoel van het spel. Hoewel het zeker een lekker lange game is met toffe verhaallijnen en de nodige onthullingen, voelt de wereld kleiner en beperkter. Vooral het feit dat gevechten relatief kort zijn, en in een aantal nog kleinere ruimtes zijn opgedeeld, geeft de indruk dat dit spel een soort Xcom-light is. Niet dat het spel extreem makkelijk is, maar zoals gezegd worden er best wat beslissingen voor je genomen door de game, die je wellicht liever zelf had genomen.

©GMRimport

Dat neemt niet weg dat de setting zelf (City 31, waar aliens en mensen samenleven) en de politieke verhaallijnen wel degelijk de moeite waard zijn. Het is een interessante keuze om een wereld te verkennen na een totale oorlog, en er zitten voldoende verwijzingen in naar de actualiteit van de echte wereld om dit verhaal relevant te maken. Zo is er in de tussenfilmpjes een Alex Jones-achtige talkshow-host die niets anders doet dan politiek vuur stoken met nepnieuws. En zien we hoe soldaten die aan verschillende kanten van het conflict stonden opeens samen moeten werken, met alle wantrouwen die daar bij hoort.

Xcom: Chimera Squad is dus zeker geen mislukking. De verdieping van het universum is voor fans de aanschafprijs al waard. Het is alleen jammer dat het spel in zijn drang naar stroomlijning een deel van de magie van de serie kwijtraakt. Hopelijk komt dat in volgende delen weer goed.

Xcom: Chimera Squad is nu verkrijgbaar voor Windows op Steam.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Xcom: Chimera Squad voelt in zekere zin als een ‘my first XCom’, waar een aantal belangrijke keuzes zijn verwijderd en je het moet doen met door de makers uitgewerkte personages. Het binnenvallen van ruimtes met je team combineert chaos met keuzes, maar ontneemt je veel controle. Het bouwen van je basis wordt ook node gemist. De daadwerkelijke tactische gevechten zijn ondanks de kleinere schaal nog leuk, en het upgraden van personages levert fijne beloningen op.

Plus- en minpunten
  • Tactische gevechten, verhaal
  • Chaotischer, minder lekkere keuzes

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Naughty Dog-game zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn
Nieuws

Nieuwe Naughty Dog-game zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn

Studio zou complete vrijheid tijdens de ontwikkeling krijgen

De nog naamloze, onaangekondigde nieuwe game van The Last of Us-studio Naughty Dog zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn.

Studiohoofd Neil Druckmann zou dit hebben verteld in een online panel samen met ontwikkelaars als Ken Levine. De betreffende video is inmiddels weer offline gehaald, maar websites als TheGamer en plekken als Reddit claimen dat Druckmann dit heeft gezegd. Dat zou betekenen dat de game al zo'n vier jaar in ontwikkeling is.

Naughty Dog heeft in de tussentijd ook aan een The Last of Us-multiplayergame gewerkt, maar dat project werd eind vorig jaar geannuleerd. Begin dit jaar gaf Druckmann aan dat hij een mogelijk idee had voor een nieuwe The Last of Us-game. Dat insinueert dat de game die nu al vier jaar in ontwikkeling is bij het bedrijf niet gerelateerd is aan The Last of Us.

Ondertussen gaan er al geruime tijd geruchten over wat de nieuwe Naughty Dog-game zou kunnen gaan bieden. Zo gingen er eerder dit najaar geruchten dat de nieuwe game meer vrijheid moet bieden dan eerdere Naughty Dog-spellen.

In het panel zou Druckmann ook hebben aangegeven dat Sony hem niet laten bepalen wanneer de nieuwe game precies wordt onthuld, maar dat hij wel complete vrijheid krijgt op het gebied van de ontwikkeling. Het is dan ook niet bekend wanneer het spel onthuld zou kunnen worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Game of Thrones-actrice is eerste keuze voor Lara Croft-rol in Tomb Raider-serie'
Nieuws

'Game of Thrones-actrice is eerste keuze voor Lara Croft-rol in Tomb Raider-serie'

Sophie Turner zou onderhandelen om de rol te verkrijgen

Sophie Turner, de actrice die de rol van Sansa Stark speelde in HBO-serie Game of Thrones, lijkt op dit moment de eerste keuze te zijn voor de rol van Lara Croft in de live-action Tomb Raider-serie.

Onlangs werd al geclaimd dat actrices als Turner, Lucy Boynton en Emma Corrin werden overwogen. Deadline claimt nu dat Turner inmiddels de eerste keuze van de showmakers is en onderhandelt voor de rol.

Het was al bekend dat het script van de Tomb Raider-serie wordt geschreven door Phoebe Waller-Bridge, die vooral bekend is van Fleabag. "Als ik dit tegen mijzelf als tiener zou kunnen vertellen, denk ik dat ze zou exploderen", zo meldde ze tijdens de aankondiging eerder dit jaar. "Tomb Raider is een gigantisch onderdeel van mijn leven en ik voel mij vereerd om dit met gepassioneerde collega's naar televisie te brengen. Lara Croft betekent veel voor mij, net als voor zovelen, en ik kan niet wachten om op dit avontuur te gaan. Ondanks de vleermuizen."

Veel meer details zijn er nog niet, behalve dat de serie wordt ontwikkeld door Amazon MGM en dus op Amazon Prime zal verschijnen. Er zijn vroeger al meerdere films gebaseerd op de populaire Tomb Raider-gamereeks uitgekomen, waarin Angelina Jolie en Alicia Vikander de rol van Lara Croft speelden.

Eerder werd al bekendgemaakt dat Crystal Dynamics - de ontwikkelaar van Tomb Raider die onderdeel uitmaakt van Embracer Group - een deal had gesloten met Amazon rondom games en andere vormen van media gebaseerd op Tomb Raider. Amazon Games geeft dan ook de nieuwe Tomb Raider-game uit, die nog niet is onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!