Xcom: Chimera Squad mist net het doel
Reviews

Xcom: Chimera Squad mist net het doel

De oorlog tussen buitenaardse wezens en de mensheid is voorbij. Buitenaardsen, hybriden en mensen leven nu samen in ongemakkelijke vrede. Jij leidt een kleurrijk SWAT-team om die vrede in City 31 te bewaren.

De olifant in de kamer moet even benoemd worden: een van de leukste features van Xcom was altijd het zelf trainen en vooral het zelf benoemen van je teamleden. Dat levert niet alleen een bijzondere band met je soldaten op, maar ook interessante gesprekken met je vrienden. “Sorry, Bas en Erwin, jullie zijn gisteravond overleden. Arjan kon jullie niet meer genezen.” En juist dat ontbreekt in Xcom: Chimera Squad.

In plaats van een zelf samen te stellen leger, zijn er een aantal voorgebakken helden die je één voor één vrijspeelt en die elk eigen krachten en vaardigheden bezitten. Met deze helden trek je ten strijden tegen een aantal mysterieuze groeperingen die de vrede in City 31 bedreigen. Het is aan jou om te kiezen welke van deze groepen je eerst wilt aanpakken.Elk ervan is in feite een eigen verhaallijn met verschillende fases. Het begint met onderzoeken wie de vijand is, om uiteindelijk de eindbaas te verslaan.

©GMRimport

Breach

Xcom: Chimera Squad is net als zijn voorgangers een turn-based tactische game. Dat wil zeggen dat jij en de vijand om beurten je personages opdrachten geven: bewegen, schieten dekking zoeken of speciale vaardigheden gebruiken. Xcom: Chimera Squad voegt echter een aantal vernieuwingen toe, die er voor zorgen dat de nieuwe game beduidend anders aanvoelt.

Elke missie bestaat uit een aantal kleinere ruimtes die je eerst moet binnendringen. Elke ruimte heeft een aantal ingangen en de eerste fase bestaat uit kiezen welke soldaten je welke deuren wilt laten intrappen. Vervolgens begint een wat chaotische scène, waarin de verschillende personages binnenvallen en je de vijand verrast. Je kunt meteen al een aantal klappen uitdelen in een stijlvol bullet-time moment, maar jouw soldaten kunnen uiteraard ook gewond raken.

Hierna kiezen je soldaten automatisch dekking en begint een meer standaard Xcom-gevecht, waarbij je goed aan je dekking moet denken. Ook terug is de soms gekmakende random number generator. Je kunt een shotgun op centimeters van het hoofd van een vijand afvuren, maar zelfs met 90% kans op raken, kun je nog steeds 100% missen.

Teamleden die je inzet, leren ook gaandeweg nieuwe vaardigheden. Het is dus zaak om je soldaten regelmatig te roteren, al is het maar omdat ze ook unieke combo’s kunnen uitvoeren. Toch is het niet zo erg om een personage minder vaak te gebruiken. Waar in eerdere Xcom-spellen je steeds moest blijven investeren in levenspunten en bepantsering, omdat ze anders achterliepen bij de vijand, is dat nu geen issue meer. In plaats daarvan zijn upgrades van wapens en vaardigheden belangrijk, omdat ze nieuwe tactische keuzes geven.

Hoewel het zeker een lekker lange game is met toffe verhaallijnen en de nodige onthullingen, voelt de wereld kleiner en beperkter.

-

©GMRimport

Basis

Xcom: Chimera Squad laat je geen basis bouwen. In plaats daarvan kun je in je hoofdkwartier investeren in wapens en andere nieuwe speeltjes. Daarvoor heb je natuurlijk geld en grondstoffen nodig. Je kunt inactieve helden inzetten om tijdens de gevechten deze te verzamelen. Aangezien dat verder niet veel van je vraagt, afgezien van beslissen wie je laat vechten en wie je laat verzamelen, voelt dit toch wat teleurstellend.

Dat geldt ook voor het algehele gevoel van het spel. Hoewel het zeker een lekker lange game is met toffe verhaallijnen en de nodige onthullingen, voelt de wereld kleiner en beperkter. Vooral het feit dat gevechten relatief kort zijn, en in een aantal nog kleinere ruimtes zijn opgedeeld, geeft de indruk dat dit spel een soort Xcom-light is. Niet dat het spel extreem makkelijk is, maar zoals gezegd worden er best wat beslissingen voor je genomen door de game, die je wellicht liever zelf had genomen.

©GMRimport

Dat neemt niet weg dat de setting zelf (City 31, waar aliens en mensen samenleven) en de politieke verhaallijnen wel degelijk de moeite waard zijn. Het is een interessante keuze om een wereld te verkennen na een totale oorlog, en er zitten voldoende verwijzingen in naar de actualiteit van de echte wereld om dit verhaal relevant te maken. Zo is er in de tussenfilmpjes een Alex Jones-achtige talkshow-host die niets anders doet dan politiek vuur stoken met nepnieuws. En zien we hoe soldaten die aan verschillende kanten van het conflict stonden opeens samen moeten werken, met alle wantrouwen die daar bij hoort.

Xcom: Chimera Squad is dus zeker geen mislukking. De verdieping van het universum is voor fans de aanschafprijs al waard. Het is alleen jammer dat het spel in zijn drang naar stroomlijning een deel van de magie van de serie kwijtraakt. Hopelijk komt dat in volgende delen weer goed.

Xcom: Chimera Squad is nu verkrijgbaar voor Windows op Steam.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Xcom: Chimera Squad voelt in zekere zin als een ‘my first XCom’, waar een aantal belangrijke keuzes zijn verwijderd en je het moet doen met door de makers uitgewerkte personages. Het binnenvallen van ruimtes met je team combineert chaos met keuzes, maar ontneemt je veel controle. Het bouwen van je basis wordt ook node gemist. De daadwerkelijke tactische gevechten zijn ondanks de kleinere schaal nog leuk, en het upgraden van personages levert fijne beloningen op.

Plus- en minpunten
  • Tactische gevechten, verhaal
  • Chaotischer, minder lekkere keuzes

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht
Nieuws

Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht

De game won eind vorig jaar nog meerdere prijzen op The Game Awards

Er zijn inmiddels meer dan vijf miljoen exemplaren van de roguelike deckbuiler Balatro verkocht.

Dat hebben ontwikkelaar LocalThunk en uitgever Playstack aangekondigd. Het lijkt er daarbij op dat de prijzen die de game afgelopen december tijdens The Game Awards heeft gewonnen, deels heeft bijgedragen aan een toename in verkoop.

"De laatste paar weken zijn behoorlijk wild. We hopen dat iedereen die Balatro heeft gekocht nadat men de game zag tijdens The Game Awards een geweldige tijd er mee heeft!"

Balatro is een roguelike waarin spelers decks bouwen en pokeren. Men kan verschillende soorten kaarten verkrijgen en daarmee combo's creëren om hoge scores te halen. De game is verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch, pc, Mac, iOS en Android.

Ron Vorstermans gaf het spel een 9 in de Gamer.nl-review: "Er zal wellicht teleurstellende dlc komen, er zullen tijden komen dat het spel nergens meer wordt genoemd, maar Balatro zal er altijd voor je zijn als je even niets te doen hebt. Dit is zo’n game waarvan het simpele concept zich leent voor bijna onbegrensde diepgang. Zelfs na tientallen uren spelen weet deze roguelite deckbuilder je te verrassen met strategieën waarvan je niet wist dat ze mogelijk waren."

Balatro had in eerste instantie een leeftijdsclassificatie van 3+. Dit werd echter al snel naar 18+ veranderd door het Europese PEGI. Daardoor werd vanaf dat moment in de digitale PlayStation- en Xbox-winkels vermeld dat de game elementen van gokken bevat, en in sommige Europese landen werd het spel zelfs in zijn geheel uit de Switch eShop verwijderd. Afgelopen december gaf LocalThunk nog kritiek op de leeftijdsclassificatie. "Aangezien PEGI ons een classificering van 18+ geeft voor het feit dat we slechte speelkaarten in het spel hebben, moet ik misschien maar microtransacties, lootboxes of echt gokken toevoegen zodat we een classificering van 3+ krijgen zoals EA Sports FC."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!