Void Bastards oogt klein, maar is een grootse genremix
Reviews

Void Bastards oogt klein, maar is een grootse genremix

Na zo’n drie uur Void Bastards spelen stel je jezelf de vraag, ‘is dit alles?’ Binnen de eerste uren in deze willekeurig gegenereerde lootshooter beginnen de ruimteschepen, kamers, gangetjes en vijanden namelijk sterk op elkaar te lijken. De progressie aan het begin is langzaam, maar wie zich daar doorheen weet te zetten ontdekt vanzelf dat in deze grote vacuüm vrachtladingen aan variatie schuilt.

In Void Bastards neemt de speler de controle over een gevangene om allerlei materialen en onderdelen te vinden en verzamelen. Via een kaart die vergelijkbaar is met de game FTL: Faster Than Light manoeuvreert de speler zijn ruimteschip naar andere schepen die de juiste onderdelen bevatten (het meest bruikbare onderdeel wordt genoemd in de schipomschrijving). Aldaar kan de gevangene aan boord gaan met een wapen en twee gadgets naar keuze, om zich een weg door de willekeurige vijanden te schieten en met een goedgevulde zak terug te keren.

©GMRimport

Vooruitplannen met wegwerppersonages

Eigenlijk ben je als speler een robot die werkt voor een ruimtebedrijf dat gebruikmaakt van gevangenen. Het robotje nestelt zich na de (bijna onontkoombare) dood van de ene gevangene in de rug van een andere. Geen zorgen: als je de hilarische misdaadomschrijvingen als “het steken van biscuitjes in verboden openingen” mag geloven hebben ze het verdiend. Niet alleen qua misdaad verschillen de gevangenen, elk heeft ook genetisch bepaalde variatie. De een is erg klein en hoort stemmen, de ander kan de health van vijanden niet zien en schreeuwt als hij iets oppakt, en weer iemand anders neemt vijftig procent van de tijd het verkeerde wapen mee en kucht om de haverklap omdat hij rookt.

In Void Bastards is het zaak dat je vooruit plant. Op de wereldmap gebruikt het ruimteschip van de gevangene namelijk brandstof en moet hij zelf minstens één keer per dag eten. Je kunt niet alles bezoeken en moet keuzes maken aan de hand van de beschikbare buit, de vijanden en ook de route die je neemt ná het leegroven van een schip. Daarbij gebeuren er op (en tussen) de schepen genoeg bizarre en hectische dingen die plotsklaps een einde aan de gevangene kunnen maken, zoals exploderende vijanden schuilend achter een hoekje.

De gevangenen zijn eigenlijk wegwerppersonages, die bij hun dood alleen de bruikbare loot in de vorm van onder andere voedsel en brandstof kwijtraken. ‘Action Items’ en verwante onderdelen die je verder helpen in het verhaal, blijven van jou. Het kan dus lonen om gevangenen op tactische momenten te laten sterven, of het nou is omdat ze vervelende eigenschappen hebben, of omdat de route verderop geblokkeerd wordt door enorm krachtige piraten (die je zullen achtervolgen tot je dood bent) of schip-etende ruimte-octopussen. Al deze factoren en willekeur leveren wat keuzestress op, een enorm knappe prestatie bij een schietspel als deze. Het compenseert gelukkig voor de mindere kant van Void Bastards: de schietmechanieken en vijanden.

©GMRimport

Saai schieten op vervelende vijanden

Je begint met een pistool zonder stootkracht en verzamelt na tientallen dagen door te ruimte te zweven een breder arsenaal. Denk aan een nagelpistool, een gaskanon of een taser die beveiligingsmaatregelen en vijanden verdooft. De kracht van dit systeem is vooral de progressie en ook het uitvogelen van welke wapencombinaties effectief zijn tegen het handjevol verschillende vijanden dat in de schepen rondloopt. Ze compenseren elkaar goed en bieden genoeg ruimte voor spelers om een eigen speelstijl te creëren.

De vijanden zelf en hun artificiële intelligentie laten echter veel te wensen over: een paar zijn zo sterk dat je er liever met een boog omheen loopt en anderen zijn weer zo irritant dat je er het liefst een paar bommen op loslaat terwijl je wegrent. De overige vijanden zijn te simpel. Ze lopen als zombies door het schip, schreeuwen keer op keer dezelfde twee of drie leuzen en komen pas in actie wanneer de speler geluid maakt of in de buurt is. Er zijn daarnaast slechts een handjevol verschillende vijanden en van variatie is naast een sterkere variant met een grotere levensbalk en meer stootkracht geen sprake. Andere vijanden zijn er in de vorm van beveiligingssystemen, al zijn dat alleen camera’s die beginnen te piepen als ze je zien en één soort robot dat achter je aanrijdt en op je schiet als je door zo’n camera gespot wordt.

Je kunt net zo lang blijven schieten tot de levensbalkjes leeg zijn, maar dat wordt snel saai. Het loont vaak om door vijanden heen te rennen, een kamer leeg te roven en snel de aangrenzende deur op slot te zetten. De loot is immers veel belangrijker dan vijanden neerschieten die amper iets laten vallen. En met de beperkte tijd om de schepen te ontdekken (gemiddeld zes minuten, het dubbele als er een kamer is om zuurstof bij te vullen) en de hoeveelheid andere factoren waar je rekening mee moet houden, heb je wel betere dingen te doen.

©GMRimport

Sprinten voor progressie

Nee, het zijn niet de vijanden die de schepen en de gameplay van Void Bastards zo leuk maken. Dat is te danken aan de variatie in personage-eigenschappen, de verschillende vormen van progressie en de bijna ontelbare mogelijke combinaties van schepen en soorten kamers. Na tien uur ontdek je nog nieuwe soorten kamers en na twintig uur ben je nog niet alle mogelijke combinaties tegengekomen. In de ‘Helm’ kun je bijvoorbeeld alle buitlocaties downloaden naar de map, in schaarse ‘Theaters’ kun je health bijvullen, in ‘Suites’ ligt extra buit en in afvalkamers kun je rotzooi vinden die je in de ‘Fix’-kamers weer kunt upgraden. Dit is slechts een fractie van de mogelijkheden.

Na enkele uren speeltijd wordt je er als speler zo doeltreffend in, dat je binnen tien minuten door een schip heen raast. Je formuleert snel een plan van aanpak en springt door een schip heen op zoek naar de dingen die je nodig hebt, terwijl je snel reageert op willekeurige vijanden die de kop opsteken. De cartooneske uitstraling past hier perfect bij. Niet alleen ziet Void Bastards er prachtig uit, dat cartooneske zorgt er ook voor dat je geen gloednieuwe pc of Xbox One X nodig hebt om 60 frames per seconde te halen. Zo blijft de game in alle situaties soepel draaien.

Void Bastards is ontwikkeld door mensen die ook aan BioShock en System Shock 2 werkten, en qua sfeer en uitstraling lijken ze op elkaar. Void Bastards gooit er wel een extra lading droge, Britse humor bovenop. Net als in BioShock zijn niet de wapens, maar eerder jouw creativiteit in combinatie met wapens en gadgets, het belangrijkst Daarbij voegt de game wat toe aan het schietgenre door planning en strategie tot de belangrijkste elementen te verheffen. Void Bastards is een schietspel als geen ander, met een unieke mix aan rpg- en roguelite-elementen en enorm verslavende gameplay. Zodra je je over de matige schietmechanieken hebt gezet zeg je regelmatig ‘ach, nog één schip dan’ tegen jezelf, net zo lang tot jouw gevangene alle items bij elkaar spaart en de Void achter zich laat. En dan start het riedeltje zomaar weer opnieuw.

Void Bastards is voor deze review gespeeld op pc en is ook verkrijgbaar op Xbox One.

Laatste reviews op Gamer.nl

Uitstekend
Conclusie

Void Bastards biedt een unieke mix aan strategie, roguelike elementen en schietgameplay. Hoewel de omgevingen snel op elkaar beginnen te lijken en confrontaties met vijanden te wensen overlaten, voelt de variatie in levelopbouw en personage-eigenschappen oneindig. System Shock ontmoet FTL, met een verslavend progressiesysteem als geen ander.

Plus- en minpunten
  • Unieke genremix, uitstekend progressiesysteem, vrachtlading level- en personage-variatie
  • Matige schietgevechten, weinig interessante vijanden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!