Travis Strikes Again: No More Heroes is waarschijnlijk te absurd voor jou
Reviews

Travis Strikes Again: No More Heroes is waarschijnlijk te absurd voor jou

Met Quentin Tarantino-achtige plots, toilethumor en absurdistische situaties heeft Goichi ‘Suda51’ Suda een eigen niche in de gamewereld veroverd. Om zijn games te kunnen waarderen, moet je zelf ook een beetje gestoord zijn. Dat geldt in elk geval voor z’n nieuwste creatie: Travis Strikes Again: No More Heroes.

Moordlustige otaku Travis Touchdown heeft even vakantie genomen. Maar net wanneer hij in zijn caravan lekker Hotline Miami zit te spelen, duikt er plots een man op die zijn door Travis vermoorde dochter Bad Girl wil wreken. Uitgerekend op dat moment worden de twee opgeslokt door Travis’ spelcomputer: de Death Drive Mk II, een obscure spelcomputer die als massavernietigingswapen ontwikkeld werd door de CIA. De enige manier om daar weer uit te geraken, is door alle bugs in het in-game spel Electric Thunder Tiger II te verslaan.

©GMRimport

Excentrieke Japanner

Klinkt die premisse je ook maar een beetje absurd in de oren? Dan heb je duidelijk nog nooit gehoord van Suda51, de excentrieke Japanner die een decennium geleden doorbrak als cultgamemaker met Killer7 en de eerste No More Heroes. Beide actiegames excelleerden niet echt in hun gameplay, maar wel door tal van verwijzingen en diepere lagen, zoals aanklachten tegen de maatschappij en psychologische kwesties. Suda’s studio Grasshopper Manufacture bracht in de tien jaar daarna onder meer No More Heroes 2: Desperate Struggle, Lollipop Chainsaw en recenter Let It Die uit. Stuk voor stuk redelijke actiegames in gestoorde settings, maar helaas zonder diepere lagen.

Het goede nieuws is dat Suda-san na tien jaar delegeren zelf weer meer hands-on betrokken was bij de productie van Travis Strikes Again. Dat vertaalt zich vooral in een gigantische lading verwijzingen naar werkelijk van alles uit de popcultuur: van Dragon Ball Z tot The Legend of Zelda en zelfs gametijdschriften zoals onze vrienden van Power Unlimited ze maken. Ook brengt de game een eerbetoon aan een groot aantal indiegames van de laatste jaren, met name Hotline Miami. Zo struikel je als een beetje gameliefhebber van de ene in de andere herkenbare situatie.

De kans dat je deze game kunt waarderen als je niet al bekend bent met het werk van Suda, is gering. Ben je echter wel een ‘Suda-head’, dan is dit juist verplichte kost

-

Daarnaast is Travis Strikes Again: No More Heroes één grote ode aan het ‘Suda-verse’: bijna alle grote games die Grasshopper Manufacture gemaakt heeft, passeren op een of andere manier de revue. Een onbetwist hoogtepunt is een level dat volledig is opgedragen aan één van zijn ‘mislukte’ titels, waarbij Suda zelfs zo ver gaat om de uitgever waarmee hij destijds samenwerkte met de grond gelijk te maken. Jammer genoeg gaan de verwijzingen en het algehele plot nooit veel dieper dan dat. Sterker nog: voor wie niet bekend is met Suda’s werk, voelt het als een onsamenhangend geheel aan.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Hack ‘n slash

Ondertussen zou je haast vergeten dat dit ook nog een game is die je kunt spelen. Wat dat betreft is de gameplay in de basis vooral hack ’n slash-werk: als Travis – en eventueel met een tweede speler als ‘Bad Man’ – slacht je in diverse scenario’s bugs af met een combinatie van lichte en zware aanvallen. Naarmate je verder komt, speel je ook speciale vaardigheden vrij die het gemakkelijker en vooral leuker maken om tegen hele groepen en sterkere vijanden te knokken. Toch voelt het gevechtssysteem als een gemiste kans: in tegenstelling tot nota bene eerdere No More Heroes-titels, is er geen countermogelijkheid. Echte verfijning en diepgang, bijvoorbeeld met het maken van combo’s zoals in genre-iconen Bayonetta en Devil May Cry, ontbreken al helemaal.

Wel is er de nodige variatie in de manier waarop de levels zijn opgebouwd. Al gauw duiken er wat puzzels op, evenals (ietwat ongemakkelijke) platformsecties en zelfs een behoorlijk zeldzame manier van racen. Tussendoor wordt het verhaal uit de doeken gedaan in even vage als droogkomische dialogen, voor een groot deel zelfs via een soort in-game tekst adventure. Bepaald niet verwonderlijk als je bedenkt dat de eerste games die Suda51 maakte, zoals het recent heruitgebrachte The Silver Case, eigenlijk niets meer dan interactieve romans waren. Om het met een rotcliché te verwoorden: een groot deel van deze game speel je niet, maar ervaar je.

Dat moet je vooral niet lezen als een excuus voor de tekortkomingen, maar als onderstreping dat Travis Strikes Again: No More Heroes een nicheproduct is. De kans dat je deze game kunt waarderen als je niet al bekend bent met het werk van Suda, is gering. Ben je echter wel een ‘Suda-head’, dan is dit juist verplichte kost. De game gaat namelijk een stuk dieper dan de meeste games die Grasshopper Manufacture de laatste jaren uitpoepte, maar mist nog wel de relevantie die Killer7 en No More Heroes tot echte klassiekers maakte. Gelukkig geeft Travis Strikes Again: No More Heroes zelf al nadrukkelijke aanwijzingen dat we niet lang hoeven te wachten op de volgende poging om die status weer te bereiken.

Travis Strikes Again: No More Heroes is vanaf 18 januari verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Dit doldwaze avontuur bevat bij vlagen vermakelijke hack ’n slash-actie en vooral heel veel verwijzingen. Die combinatie maakt Travis Strikes Again: No More Heroes eigenlijk alleen echt leuk voor liefhebbers van Suda51’s werk.

Plus- en minpunten
  • Festijn vol verwijzingen voor Suda51-fans, geinige variatie in leveldesign, coöperatief speelbaar
  • Matig uitgewerkte gameplay, verhaal mist samenhang en impact

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!