Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
The Surge

The Surge

Technologische Souls-like

Geschreven door Sander Hölsgens op

Conclusie

  • Als nauwelijks verrassende Souls-like kijkt The Surge spelmechanieken af en richt het zich op uitdagende, onvergeeflijke spelmechanieken. Net als met Lords of the Fallen overtuigt Deck 13 wederom qua vechtsysteem, maar wat betreft world building en level design laat de Duitse studio opvallende steken vallen.
    Score: 65 Oké
    • Spelmechanieken, nadruk op loot en uitbouwen uitrusting
    • Level design, world building
The Surge provoceert en daagt uit, zoals het een Souls-like betaamt. Toch hebben ook meedogenloze spelmechanieken baat bij world building en afwisseling – en juist hier ontbeert het The Surge aan.

De in Frankfurt gevestigde ontwikkelaar Deck 13 maakte na Jack Keane (2007), Venetica (2010) en Blood Knights (2013) vooral indruk met Lords of the Fallen (2014), een fijne Souls-like die wellicht iets te vergeeflijk was en technisch gezien teleurstelde. The Surge neemt in feite Lords of the Fallen als uitgangspunt en pakt diens kanttekeningen bij de lurven. Oftewel: The Surge is onverbiddelijk en houdt technisch gezien makkelijk stand. Juist om die redenen is het zonde dat de game relatief weinig lef toont als het aankomt op verhaalvertelling en world building.

The Surge drijft milieuproblematiek op de spits. In een weinig gecontextualiseerde toekomst heeft de mensheid het merendeel van de natuurbronnen verspeeld, met sociale, economische en natuurproblemen als gevolg. In deze dystopie werk je voor de reusachtige corporatie CREO, die de boel poogt te redden. Een plottwist of twee later en je strijdt als cyborg tegen robotische en minder robotische agressievelingen.

The Surge

Steriel en statisch

Dat uitgangspunt is alleraardigst, op z’n minst omdat het afwijkt van Dark Souls en diens vele, vaak archetypische dark fantasy-klonen. De uitwerking frustreert. De spelwereld komt onbezield en inhoudsloos over; het betreft vooral precies vormgegeven levels die in dienst staan van de onophoudelijke confrontaties met dezen of genen.

De enigmatische insteek van Dark Souls – en in principe het gros van de fantasy- en sciencefictiongames sinds begin jaren negentig – schittert in The Surge door afwezigheid. Je stuit op geheime doorgangen en een overdosis aan audio-opnames die de boel moeten verlevendigen, maar die details ondervangen de verder steriele en statische spelwereld nauwelijks.

Een dergelijk gebrek aan world building is doorslaggevend, omdat het The Surge beperkt tot een puur mechanische verhandeling. Dat wil zeggen: The Surge doorloop je enkel om je spelvaardigheden aan een hardvochtige test te onderwerpen. Al het andere doet er niet toe, hoe fraai vormgeven de videosequenties ook zijn.

Afgaande op de eigenlijke spelmechanieken evenaart The Surge het niveau van Lords of the Fallen moeiteloos, al moet het de Souls-reeks (2009-2016), alsook Dragon’s Dogma (2012; 2016) en zelfs Soul Sacrifice (2013), voor zich dulden. Dat ligt met name aan het relatief weinig aansprekende level design. De omgevingen nodigen te weinig uit om nieuwe tactieken vorm te geven en uit te testen. In plaats van de verfijnde en doordachte hoedanigheid van het level design uit eerdergenoemde titels, doen de omgevingen in The Surge begrensd en eenzijdig aan.

The Surge

Responsief en uitgekiend

De voornaamste reden dat The Surge alsnog met een ruime voldoende aan de haal gaat, is dat de spelmechanieken an sich sterk in elkaar steken. De besturing is responsief en stelt je in staat om met uiterste precisie specifieke ledematen te raken en om gedurende penibele momenten weg te duiken, terwijl tegenstanders een veelvoud aan aanvalspatronen hanteren en in verschillende vormen en soorten van zich laten horen.

Met de verzamelde loot en ervaringspunten bouw je je vaardigheden en uitrusting naar wens uit, en waar je verwacht dat deze continue progressie de uitdaging wegneemt, schalen vijanden op een subtiele maar effective wijze met je voortgang mee. De hoeveelheid types wapens en gerei nodigt uit om elk kwartier je uitrusting bij te schaven, vooral omdat het materiaal van je schouder- en kniebescherming er daadwerkelijk toe doet. De mogelijkheden zijn legio en hebben zeker in New Game Plus hun meerwaarde.

Een interessant gegeven is bovendien dat je niet zomaar je tegenstanders bestookt, maar dat je je tevens kunt richten op specifieke ledematen. Schakel je een vijand uit met een quick-time event terwijl je vooral diens linkerarm aanviel, dan vergroot je de kans dat je de uitdossing verkrijgt die ‘ie op dat moment aan die arm droeg. Op dat vlak spoort The Surge je aan om regelmatig risico’s te nemen. Tegenstanders hebben vaak een zwakke plek, maar dat is over het algemeen niet waar ze de waardevolste loot dragen. Oftewel: het is soms zaak voor een ietwat eenvoudigere overwinning te kiezen en soms zaak om te proberen zeldzame uitrusting te verdienen.

Daarnaast slaag The Surge erin om een fijne balans te vinden tussen de uitgekiende vechtmechanieken waar Souls-likes bekend om staan en het soort actievolle sequenties dat aan Platinums hack & slash-titels doet denken. Een positieve uitkomst hiervan is dat elke slag en stoot gewicht heeft, alsook dat de vele confronties steevast overtuigend in beeld gebracht worden. De keerzijde is dat de quick-time events zelf iets van de spanning weghalen: ze komen iets te veelvuldig voor en beslechten geschillen vrijwel altijd in jouw voordeel.

The Surge is een deels geslaagde Souls-like, zij het met meerdere haken en ogen. Vooral qua world building zijn er overtuigendere alternatieven verkrijgbaar, maar wat betreft spelmechanieken houdt The Surge zich relatief makkelijk staande.

The Surge is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze review is de game op PlayStation 4 Pro getest.

Dit artikel delen:

Lees meer

PlayStation Plus-games uitgelekt Eerste details en beelden Switch-versie Monster Hunter XX
9

Reacties op: The Surge

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    El Ninjo

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Hij haalt hogere cijfers op de grote gamesites, maar jullie zitten altijd wel redelijk bij m'n gevoel wat betreft scores. Denk dat deze er wel komt, maar pas in de uitverkoop, eerst de season pass voor DS3 dan maar halen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Ik vind het zeker een dikke 7,5, deze game, uitdagend , en top Pro ondersteuning (4k/30 of 1080p/60 - base ps4 is 1080p/30 , 900p/30 op xbox , met ongelooflijk veel opties om in te stellen (motion blur, chromatic aberration etc etc) maar mag ik als kanttekening aandragen dat jullie onwijs laat zijn met deze review?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bashnag

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Ja zeker niet eens met dit cijfer. Uiteraard minpunten maar sommige games krijgen hier een 10 met minpunten.
    Vermaak me erg goed. De diepgang in loot houd het erg leuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    darkmanwls

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Ik krijg zo enorm de kriebels van termen als "Souls-like" net zoals dat alles tegenwoordig ineens een "challenge" moet zijn. Maar goed ik zal wel oud aan t worden zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • innerchild

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @darkmanwls is hetzelfde als dat er overal een zombie modus in moet zitten. Zit nog te wachten op de eerste fifa zombie challenge.. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Marcus88

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Dit is wel een heel erg late review voor een redelijke grote game, niet? deze game is onderhand al weer "verleden tijd" haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 1 maand, 2 weken geleden
    @marcus88 Ach…deze krijgt tenminste nog een review…gamer.nl is sowieso erg karig met reviews de laatste maanden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    GoRightAhead

    • 1 maand, 3 weken geleden
    Ik ben als Souls fan nog niet overtuigt, ik ben deze zomer wel van plan Nioh te gaan proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MaTriX

    • 1 maand, 3 weken geleden
    @gorightahead Van Nioh ga je zeker geen spijt krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.