Tell Me Why is volwassener dan Life is Strange
Reviews

Tell Me Why is volwassener dan Life is Strange

Het lijkt erop dat Franse gamemaker Dontnod de kant op wil gaan van Telltale. Er is een engine en een manier van verhalen vertellen gemaakt voor Life is Strange en Life is Strange 2. Daar kunnen meer verhalen mee verteld worden. Het eerste uitstapje is die naar het afgelegen Delos Crossing, waar een tweeling zijn familiegeschiedenis bij elkaar probeert te puzzelen.

Tell Me Why vertelt het verhaal van Tyler en Alyson Ronan. Toen deze tweeling jong was, wist Tyler al dat hij eigenlijk een jongen was, terwijl dat niet op zijn geboortekaartje staat. Zusje Alyson steunt hem daar volledig in en knipte zijn lange haar af. Toen Tyler zijn nieuwe kapsel aan hun instabiele moeder wilde laten zien, kwam ze hem achterna met een jachtgeweer. Uit zelfverdediging heeft Tyler toen zijn moeder gedood.

De tweeling werd vervolgens uit elkaar gehaald. Tyler groeide op in een centrum voor tieners met problemen. Alyson werd opgevoed door hun oom, een politieagent. Tien jaar later zien de twee elkaar eindelijk weer. Niet alleen moeten ze elkaar nu opnieuw leren kennen, maar moeten ze ook de confrontatie aangaan met hun herinneringen wanneer ze hun ouderlijk huis leegruimen om deze klaar te maken voor verkoop.

©GMRimport

Herinneringen

Deze confrontatie neemt verrassend concrete vormen aan. Het duo kon vroeger al mentaal met elkaar communiceren, maar nu zien ze ook herinneringen van hun jongere versies voor zich verschijnen als een soort hologrammen. De tweeling doet daar vrij blasé over, wat voor de speler vreemd is. Maar zodra het verhaal op gang komt maakt dat niet meer uit.

Het interessante van deze twist is namelijk dat het de focus legt op hoe herinneringen van dezelfde gebeurtenis kunnen verschillen per persoon - zeker als er een langere tijd overheen is gegaan. Soms moet je als speler de keuze maken of je de versie van Tyler of Alyson gelooft.

Ook zijn er leuke puzzels verwerkt in de game. Die zijn gecentreerd rond een boek dat de moeder van de tweeling heeft geschreven, vol met verhaaltjes over een prinses. In die verhalen staan hints die je nodig hebt om de puzzels op te lossen.

De game toont met name aan hoe we anderen kunnen buitensluiten als we niet omgaan met onze eigen problemen.

-

Verhaal

Voor de rest speelt de game vergelijkbaar als Life is Strange. Je loopt rond, bekijkt objecten en kiest opties in gesprekken. De vraag die overblijft is dus vooral hoe goed het verhaal is. Die is goed, maar wel een beetje dun. Ik voelde mijn aandacht hier en daar wegzakken, omdat het al wat dunne verhaal net wat teveel wordt uitgerekt.

Dat neemt niet weg dat het een interessant verhaal is, waarin je constant aan het twijfelen wordt gebracht over wat er nou echt is gebeurd. Ook worden er mooie thema's aangeboord. De game toont met name aan hoe we anderen kunnen buitensluiten als we niet omgaan met onze eigen problemen. Denk aan je mentale gezondheid, angst en financiële tegenslagen. Ook gaat de game over hoe trauma verwerkt moet worden om door te kunnen gaan met je leven.

©GMRimport

Huilen

Het is daarnaast mooi om te zien dat een transgender man zo centraal staat in de game, omdat het nog niet eerder is gebeurd in een titel van dit kaliber. Er is duidelijk een hoop research gedaan om het personage goed neer te zetten. Ook voelt de game een stuk meer volwassen dan Life is Strange. Dat merk je niet alleen aan de thema's, maar ook aan de dialogen.

Het verhaal is ook emotioneler. De engine heeft alleen wel wat moeite om daar mee om te gaan. Zodra de personages huilen, ziet het er zo vreemd uit dat het afleidt. Ook helpt het niet dat als de personages een emotioneel gesprek hebben, hun kleding door een bug soms spastische bewegingen maakt. Maar met een paar aanpassingen aan de engine, zijn meer verhalen in deze stijl erg welkom. Wel mag het dan best iets korter.

Tell Me Why is verkrijgbaar voor Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Meer reviews:

Goed
Conclusie

Dontnod laat met Tell Me Why zien dat de technologie achter Life is Strange ook gebruikt kan worden om andere verhalen te vertellen. Dit verhaal is wel iets te dun, maar heeft sterke thema's. Ook is er duidelijk een hoop research gedaan om het transgender hoofdpersonage goed neer te zetten.

Plus- en minpunten
  • Interessante thema's en personages, leuke puzzels
  • Verhaal is beetje dun, engine toont limieten

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error