Team Sonic Racing is vernieuwend genoeg om leuk te zijn

Vele games hebben door de jaren heen geprobeerd de strijd aan te gaan met Mario Kart. De meeste van deze funracers wisten niet in dat doel te slagen, enkelen wel. Die vergelijking dringt zich op een interessante nieuwe manier op met Team Sonic Racing.

Laten we één ding gelijk heel duidelijk maken: Team Sonic Racing is in diverse opzichten behoorlijk anders dan ‘Mario Kart-kloon’ Sonic & Sega All-Star Racing uit 2010 en rechtstreekse opvolger Sonic & All-Stars Racing Transformed van twee jaar later. Die games deden immers een rijke greep uit de illustere historie van Sega, gooiden die in een blender en zorgden voor een feest van herkenning wat betreft omgevingen, personages en muziek. Wilde je als Jet Set Radio’s protagonist Beat vliegend op een hoverbike racen tegen AiAi uit Monkey Ball in een level uit Dreamcast-rpg Skies of Arcadia? You got it!

Team Sonic Racing gooit bijna al die Sega-referenties overboord en richt zich louter op Sonic the Hedgehog en zijn vriendjes. Daarnaast wordt ditmaal alleen geracet op vier wielen. Wat dat betreft kun je deze game meer beschouwen als een (zeer late) opvolger op het lang vergeten Sonic Drift voor de Game Gear. Opvallend is dat wel: terwijl Nintendo met Mario Kart 8 tal van andere Nintendo-franchises aan de formule toevoegde, is ontwikkelaar Sumo Digital juist terug naar de basis gegaan. Jammer voor nostalgische Sega-fans, maar een begrijpelijk offer in het belang van de nieuwe game.

Team Sonic Racing

Sonic Team

Team Sonic Racing probeert namelijk wel degelijk wat nieuws te brengen, door de gameplay te richten op spelen in teamverband. Daarvoor is duidelijk inspiratie geput uit platformgame Sonic Heroes, evenals de veel recentere (en geflopte) teamracegame OnRush. Met trio’s van Sonic-personages (zoals Sonic, Tails en Knuckles) race je over de baan en help je elkaar om een zo hoog mogelijke klassering voor ieder te behalen. De voorste van de drie genereert bijvoorbeeld een slipstream die alleen teamgenoten mogen benutten, opgepikte items kunnen worden doorgegeven en na genoeg coöperatieve acties kun je gezamenlijk profiteren van een ultieme boost. Volledig nieuw is die opzet niet, maar Team Sonic Racing weet 'm op zo'n toffe en natuurlijke manier uit te voeren, dat we moeilijk een betere racegame in teamverband kunnen bedenken.

Die gameplay staat dan ook centraal in de Story Mode, waarin tenenkrommende dialogen diverse races en speciale uitdagingen aan elkaar rijgen. Hier wordt wel de sterke variatie in spelstanden duidelijk: naast standaardraces zijn er ook standen zoals survival en een soort King of the Hill. In bepaalde speltypes kun je overigens ook alleen racen, waarmee de game nog steeds aardig z'n mannetje staat, maar ook inboet in plezier en onderscheid. In algemene zin valt op dat de beleving van moment tot moment wat duf voelt, mede door een onbalans in moeilijkheidsniveaus: Normal is eigenlijk al te gemakkelijk voor doorsnee spelers, Hard kan soms alweer te heftig zijn door sterkte 'rubberband AI'. Daarbij helpt het om de bolides te voorzien van tijdelijke en permanente upgrades, die je (in willekeurige volgorde) kunt vrijspelen door vooral veel meters te maken.

De game probeert daadwerkelijk wat nieuws te doen op het gebied van design, maar de team-based gameplay is net niet voldoende om écht te overtuigen als een topper

-

Snoepjesraceland

Sonic Team Racing spat op indrukwekkende wijze van je scherm, dankzij mooie, kleurrijke en gepolijste graphics - al is er af en toe wel een dipje in de framerate. Zo dringt de vergelijking met het 'snoepjesraceland' uit de film Wreck-It Ralph zich hier nadrukkelijk op en dat is een groot compliment. Zoals je zou verwachten zijn de banen gebouwd rondom herkenbare thema’s uit vooral recentere Sonic-games. Jammer genoeg heeft Sumo de nodige circuits uit de vorige Sonic-racegames hergebruikt, waarbij dat ook niet per se de sterkste zijn. Over het geheel genomen is een groot deel van de circuits gewoon niet erg spannend of memorabel. We betrapten onszelf er op soms al na twee rondjes (van de drie per race) genoeg te hebben van een bepaald parkoers, nota bene tijdens de eerste race daarop.

Team Sonic Races

Zo kun je zeggen dat Team Sonic Racing door de poging om een eigen gezicht te creëren - door alle elementen ongerelateerd aan Sonic overboord te gooien - inboet aan de nodige charme. De game probeert daadwerkelijk wat nieuws te doen op het gebied van design, maar de team-based gameplay is net niet voldoende om écht te overtuigen als een topper. Regelmatig is 'ie wel erg vermakelijk, maar de game biedt simpelweg niet de doldwaze allesomvattendheid van z'n twee voorgangers, terwijl zowel allesomvattendheid als haarfijne uitwerking de meest recente Mario Kart zo subliem maakt. Wat dat betreft racet Sonic hier een beetje achter de feiten aan, maar wel op een manier waarmee je daadwerkelijk vernieuwend spelplezier kunt beleven.

Team Sonic Racing is getest op een PlayStation 4 Pro en vanaf 21 mei verkrijgbaar, tevens op PlayStation 4, Xbox One, Xbox One X, Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed

Met een tof uitgewerkte focus op racen in teamverband staat Team Sonic Racing z'n mannetje, al is de game niet zo sterk of verslavend als zijn voorgangers of de grootste concurrent. Een pluim voor het gamedesign, al had het circuitdesign echt beter gekund.

Heerlijk kleurrijke graphics

toffe team-based gameplay

Veelal oude of ongeïnspireerde circuits