Nintendo heeft inmiddels ontdekt hoeveel waarde uitbreidingen aan een game kunnen toevoegen. De additionele banen in Mario Kart 8 zijn bijvoorbeeld uitstekend en de verschenen uitbreidingen voor The Legend of Zelda: Breath of the Wild bieden nog uren aan leuke uitdagingen. Voor de recent verschenen Octo Expansion van Splatoon 2 heeft Nintendo klaarblijkelijk alles uit de kast gehaald, want die is zelfs van een hele andere orde dan de eerder genoemde uitbreidingen.
De Octo Expansion bestaat in de basis uit tachtig korte uitdagingen, maar deze opzet is intere anter dan het wellicht klinkt. Als de Octoling Agent 8 worden spelers wakker in een mysterieuze testfaciliteit, waar het interieur vooral bestaat uit neonlichten, ijzeren constructies en houten blokken. Zonder echt te weten wat er gaande is, wordt Agent 8 beloofd de donkere ruimtes te mogen verlaten na voldoende mi ies te hebben voltooid.
Oude onderdelen, nieuwe game
Per metro krijg je steeds een rits levels voorgeschoteld, waarin je een aantal levens krijgt om ze te doorlopen. Deze mi ies zijn niet alleen zeer uitdagend, maar ook creatiever ontworpen dan de mi ies uit de hoofdgame. De ontwikkelaar heeft duidelijk de mechanieken van de normaliter zo op de multiplayer gerichte game onder de loep genomen en heeft ze op de meest briljante wijze toegepast. Het ene moment spelen we bijvoorbeeld bingo door gigantische biljartballen met een verfkanon in gaten te schieten, terwijl we daarna dezelfde biljartbal met zweethanden over een parcours moeten begeleiden of zelf in een bal rondrennen en vijanden verslaan.
De Octo Expansion is een mooi voorbeeld van hoe je van bekende onderdelen toch iets totaal nieuws kunt bouwen. Denk aan een kunstwerk nabouwen door een gigantische kubus van dozen kapot te schieten, of een vliegend voertuig in de lucht houden terwijl je van alle kanten belaagd wordt met verf. Onze favoriet is de mi ie waarbij je constant in de lucht wordt afgevuurd en onderweg doelen moet raken met je ‘Schelpschutter’. Hoewel er een aantal variaties zijn op dezelfde concepten en de mi ies los van het einde geen eindbazen bevatten, biedt de uitbreiding je constant een fri e en onvergeeflijke uitdaging.
Niet voor guppy’s
De Octo Expansion dwingt spelers om heel vlug beter te worden in de game en wordt al gauw onderschat. Een aspect dat bijvoorbeeld amper aan bod kwam tijdens de oorspronkelijke singleplayermodus is platformen door van verfplas naar verfplas te springen. Ditmaal word je uitgedaagd razend snel over muren te zwemmen, via dalende platformen de overkant te bereiken en al springend laserstralen te ontwijken. De mogelijkheden lijken eindeloos en met de huidig besturing werkt het meer dan prima, maar de levels zijn bikkelhard.
De dlc blijkt ook een goede training voor de multiplayermodus, want nauwkeurig richten en snel schieten zijn e entiële onderdelen van de mi ies. De uitbreiding bevat variaties op multiplayermodi, verschrikkelijk lastige snipermi ies, mi ies waarbij je al glijdend geen enkel doel mag mi en en stealthsecties. Enkele uitdagingen zijn zelfs praktisch onmogelijk zonder bewegingsbesturing, omdat doelwitten zich ontzettend snel bewegen, zoals bij de mi ie waarin je binnen de tijd vijftig ballonnen moet raken. Doe je er net iets te lang over omdat je een lege inkttank hebt, dan explodeert de rugzak van Agent 8 en begint de mi ie opnieuw vanaf de vorige checkpoint.
Ondanks de uitdagende content helpt de uitbreiding spelers wel een handje: zo krijgt men de mogelijkheid om te kiezen welke mi ie de volgende wordt en hoe punten worden uitgegeven. Het metronetwerk bevat namelijk meerdere lijnen met mi ies, en voor ieder level moet een klein deel van de verzamelde punten ingeleverd worden om toegang te krijgen. Omdat er meerdere wegen leiden naar de vier doelen van de game, hoef je echter nooit bang te zijn dat punten volledig opraken. Bovendien is het mogelijk om na een bepaald aantal pogingen een level over te slaan, maar dat is natuurlijk voor Octoling-guppy’s.
‘Dekt dat de lading?’
De Octo Expansion onthult ook een stukje echte Splatoon-lore. Sporadische gesprekken en tu enfilmpjes maken langzaam duidelijk hoe de verstandhouding tu en de Inklings en de Octolings is en waarom Agent 8 überhaupt in de ondergrondse wereld rondwandelt. Hoewel het verhaal niet bijster veel omhanden heeft, maakt het slot duidelijk waar het universum van de games zich bevindt. Overigens wordt alles op een melige toon verteld, waardoor de inhoud er weinig toe doet. Je wordt doodgegooid met woordgrappen, Marie en Pearl voorzien de actie van treffend commentaar en de manier waarop Captain Cuttlefish actief is in de chat is hilarisch. Ook bevat de Octo Expansion nieuwe technodeuntjes die uitstekend pa en bij de grauwere ruimtes die verlicht zijn door felle neonlampen.
Om het volledige verhaal te aanschouwen is het overigens niet nodig om de tachtig mi ies te voltooien. Wie de vier ‘dingen’ vindt om te kunnen ontsnappen, speelt de dlc uit en ontvangt een hoop mooie extra’s, die voornamelijk intere ant zijn voor fanatieke multiplayerspelers. Behalve de optie om als Octoling te spelen, is het ook mogelijk om je verzamelde punten om te zetten naar unieke outfits en coupons om voorwerpen mee aan te schaffen. Speel de Octo Expansion echter voornamelijk voor de ontzettend vindingrijke en uitdagende levels, want daar blinkt de uitbreiding in uit.
De Octo Expansion is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch. Splatoon 2 is vereist om de dlc te kunnen spelen. Lees ook ons interview met Splatoon-bedenker Hisashi Nogami over de uitbreiding, het publiek van Splatoon 2 en Animal Cro ing