Referenties naar Donkey Kong, Mario, Zelda of andere bekende Nintendo-titels ontbreken in Splatoon 2 zelfs in subtiele zin. Het maakt dat je bijna vergeet dat je een Nintendo-game aan het spelen bent, zeker omdat Splatoon in de kern een hele competitieve shooter is. Dat principe is weliswaar gewikkeld in een koddige, bondgekleurde spelwereld zoals alleen Nintendo die kan ontwerpen, maar online is het alles of niets; de dood of de gladiolen.
Als dat geen nieuws voor je is, heb je het eerste deel mogelijk al gespeeld op Wii U. Splatoon 2 biedt dan sowieso weinig compleet nieuwe elementen: het is een heel kla iek vervolg. De fundering van het eerste deel is vrijwel geheel intact gelaten. Je speelt in Splatoon een eigen vorm te geven inktvismensje en beschikt over een heel breed arsenaal aan verfwapens. Door verf te spuiten maak je niet alleen tegenstanders dood, maar kleur je ook de wereld om je heen, zowel in de multiplayermaps als de singleplayerlevels.
Razendsnel en handig
De verf gebruik je ook om je als inktvis sneller in te verplaatsen. Je kunt op ieder willekeurig moment naar die inktvisvorm veranderen, een snoekduik in de verf nemen en zo bijvoorbeeld razendsnel naar hoger gelegen terrein zwemmen. Die geweldig intere ante spelmechaniek vergt even wat gewenning, maar zorgt er na verloop van tijd voor dat je vliegensvlug door de levels gaat. Het belang van on-the-go wi elen tu en schieten als mens en zwemmen als inktvis is groot en wordt met name door de singleplayermodus kundig vertolkt.
Er zijn 25 singleplayerlevels, verdeeld over vijf spelwerelden die ieder worden besloten met een eindbaas. De eerste drie werelden zijn makkelijk en laten je op je gemak kennismaken met de wapens en hun erg uiteenlopende mogelijkheden. Daarna wordt het tempo iets omhoog geschroefd en vereisen de levels naast tactiek ook goed en vlot richt- en platformwerk. Het leukst zijn de uniek vormgegeven eindbazen. We vonden het jammer dat ons gevecht tegen een gemuteerde oven die bakbroden schoot zo snel was afgelopen.
Dat geldt sowieso voor de singleplayermodus. Een level duurt maximaal twintig minuten en is vaak veel sneller op zijn eind. De mi ies zijn een bolwerk aan creativiteit en absoluut de moeite van het spelen waard, maar door de korte lengte en de minimale invloed van het verhaal voelt de singleplayer toch echt als een warmlopertje voor de multiplayer. En dat is niet zo raar, gezien het gros van het spelplezier schuilgaat achter de deuren van The Lobby, het competitieve segment van Splatoon 2.
Tactisch schouwspel
Turf War is de modus waar wij de meeste tijd in hebben doorgebracht. Net als in het eerste deel wint in Turf War het team dat aan het einde van drie minuten speeltijd het grootste oppervlakte heeft gekleurd met zijn verf. Het is een afweging die je tijdens het spelen steeds moet maken: ga je voor het doden van de tegenstander of voor het verven van het speelgebied? In de praktijk is het team dat die wi elwerking het beste toepast, vaak ook het team dat wint.
Ook in de Ranked-modus, waarin Turf Wars plaatsmaakt voor Escort- en King of the Hill-achtige modi, blijkt die tweestrijd enorm belangrijk. Splatoon 2 is meedogenloos als je het met teamgenoten speelt die dat niet of nauwelijks bevatten. Dan mag je van geluk spreken wanneer je team dertig procent van de oppervlakte van het speelveld heeft ingekleurd. Meer dan eens hebben we ons daaraan geërgerd, zeker omdat tijdens het recenseren de bijbehorende smartphone-app nog niet beschikbaar was.
We konden daarom geen party’s maken of via de microfoon communiceren, maar goed: nadat de servers enige tijd online waren en onze collega-journalisten de kneepjes van Splatoon iets beter in de vingers hadden, hebben we alsnog geweldige veldslagen uitgevochten. Splatoon 2 vergt in die zin ook online gewenning: de (nieuwe) wapens zijn zo uiteenlopend dat er voor iedere rol of speelwijze wel een goed wapen te vinden is, maar die wapens moeten dus wel allemaal even worden uitgeprobeerd.
Dat doe je in Splatoon 2 in het begingebied annex metropool dat fungeert als hub. Je vindt er naast een wapenwinkel met de mogelijkheid om wapens te testen, ook winkels om je personages in te upgraden met nieuwe kleding en bijbehorende attributen. In plaats van overal heen te lopen, is het ook gewoon mogelijk te quick-travellen door te kiezen waar je heen wilt in een menu. Verra end handig, met name omdat de rest van de game zo ontzettend onhandig kan zijn.
Onverklaarbaar
Dat sommige stommiteiten uit het eerste deel gewoon in Splatoon 2 zijn overgenomen, is een van de grootste raadsel van de 21ste eeuw. Join je een teamgenoot? Dat betekent niet dat je bij elkaar in het team zit – zelfs niet in de Ranked-modus. Sterker nog, als je het zoeken naar een potje start, kun je het zoeken niet meer annuleren, bijvoorbeeld omdat een vriend net online is gekomen. Dan dien je je Switch uit te zetten of de game geheel af te sluiten. Dat je niet je personage kunt aanpa en tijdens het zoeken, is ook zo ondoordacht.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de rare menu’s, het feit dat sommige speelstanden enkel op bepaalde tijdstippen beschikbaar zijn en de filmpjes die je na het routeren van de maps (iedere twee uur) per se helemaal uit moet kijken. Op moment van schrijven zijn ook de lange zoektijden (die je dus niet kunt annuleren) erg irritant, maar die worden wellicht korter wanneer de game na release meer spelers heeft.
Hoe kan een ontwikkelaar zo dom zijn? We kunnen er geen antwoord op geven. Sterker nog, in zekere zin komt Nintendo ermee weg omdat Splatoon 2 in ieder ander facet weergaloos is. Neem de nieuwe modus Salmon Run, waarin je met drie teamgenoten hordes aan kruipende zalmen moet verslaan. De twist schuilt ‘m in het oprapen en inleveren van de gouden zalmeitjes die de grootste vijanden, zeg maar mini-eindbazen, laten vallen. Salmon Run weet juist dankzij dat oog voor detail meer te zijn dan de Horde-modi die we uit zoveel andere games kennen.
De maps, de gameplay, de stijl: Splatoon 2 is in alles origineel en doordacht. Waarom slaat Nintendo met zulke randzaken de plank dan compleet mis? Onverklaarbaar.
Splatoon 2 is vanaf 21 juli beschikbaar op Nintendo Switch.