Sky: Children of the Light is de volgende stap na Journey
Reviews

Sky: Children of the Light is de volgende stap na Journey

Journey van Thatgamecompany was een van de hoogtepunten voor de PlayStation 3. Het verbaast dus niets dat de makers voor hun volgende project naar die game teruggrijpen. Wel opvallend is dat het nieuwe Sky: Children of the Light eerst exclusief speelbaar is op iOS als free-to-play-game, inclusief in-app aankopen.

Dat is even schrikken, want Thatgamecompany heeft het beeld van een studio die daar buiten staat. Een team dat kleine games wil maken vol schoonheid, maar nu plots lijkt te bezwijken voor de free-to-play smartphonegame. Maar wees gerust. Sky: Children of the Light is grotendeels nog steeds Thatgamecompany zoals we het graag zien.

Het valt wel direct op hoeveel de game op voorganger Journey lijkt. Je glijdt over zand, in een wapperend rood gewaad onderweg naar een berg in de verte waar licht uit komt. Ook de mogelijkheid om tijdelijk te vliegen keert terug. Deze keer zonder sjaal, maar met vleugels die je verzamelt en upgradet.

©GMRimport

Kaarsen

De nieuwe reis lijkt dus even een herhaling, maar al snel introduceert de game nieuwe elementen. Zo is Sky onderverdeeld in losse werelden. Binnen deze werelden is het je doel om het licht terug te brengen. Dat doe je op verschillende manieren.

Je hebt standaard een kaars met je mee, waarmee je andere kaarsen aansteekt. Lopen spelers daar langs, dan worden hun vleugels en kaars opgeladen. Het belangrijkste in de game is het vinden van verloren sterren. Vind je hun blauwe geesten, dan raak je ze aan waarna een kort verhaaltje afspeelt en jij ze naar hun juiste plek in de lucht stuurt. Daarnaast zijn er lichtwezens te vinden voor het upgraden van je vleugels.

De eerste keer dat je langs deze werelden reist voelt Sky echt als Journey. De mooie locaties, de vloeiende bewegingen die je maakt en weer een waanzinnige soundtrack. Het is alsof je de hoogtepunten van die game nog eens achter elkaar krijgt voorgeschoteld. Maar keer je later terug naar de locaties, dan blijkt er veel meer achter te zitten. Overal zijn hoekjes met plekken waar je upgrades, geesten of stukjes verhaal vindt.

©GMRimport

Vriendschap met een in-app aankoop

Niet alles kun je zelf doen en net als in Journey is het sociale element belangrijk. In plaats van een enkele andere speler met wie je kunt optrekken, dartelen er in Sky allerlei andere spelers rond. Daar kun je via je kaars vriendschappen mee sluiten. Je kunt zelfs hand in hand op pad met een groepje, waarbij één speler de leider is. Soms heb je elkaar nodig om deuren te openen.

Net als in Journey kun je niet zomaar praten, maar wel geluidjes maken. Wil je toch een gesprekje voeren, dan is dat mogelijk. Daarvoor neem je beide plaats op een bankje dat hier en daar is te vinden. Omdat de game zo de nadruk legt op vriendschappen, is dat een fijne toevoeging.

Een vriendschap sluiten kost wel kaarslicht. Die vriendschappen verdiepen ook. Tevens krijg je bij elke geest die je bevrijdt de mogelijkheid om dingen te ontgrendelen in ruil voor kaarslicht. Denk daarbij aan nieuwe emotes of magische spreuken voor leuke effecten.

Natuurlijk is dat licht ook als in-app aankoop verkrijgbaar om de boel te versnellen. Voor bijvoorbeeld een euro krijg je drie kaarsen. Ook zijn er tijdelijke pakketten te koop, met bijvoorbeeld een accessoire, meer kaarsen en meer mogelijkheden voor beloningen. Deze in app-aankopen zitten niet in de weg en zijn een logisch verdienmodel voor smartphonegames. Toch voelt het na Journey wat vreemd. Alsof je tijdens je pelgrimstocht te voet regelmatig in het gezicht wordt geslagen met een folder voor fietsen.

©GMRimport

Bugs

De game heeft nog wel behoorlijk last van kleine en grotere bugs. Zo ben ik een keer uit een level geraakt zonder de optie om terug te keren, en zat mijn personage in een later level vast zodat ik niets meer kon doen. Zulke fouten worden ongetwijfeld verholpen via updates, maar op dit moment laat het een zure smaak achter. Zeker in de latere levels waarin je mogelijk een half uur opnieuw moet spelen.

Ook zit de besturing soms wat tegen. De game is zeer toegankelijk gehouden, waardoor het waarschijnlijk een groot publiek kan bereiken. Met je linker vinger bestuur je een virtueel pookje en met je rechter vinger bestuur je de camera. Door te tikken spring je en de rest wordt via icoontjes gedaan. Dat werkt prima, totdat je plots de verkeerde kant op gaat in een wolkenkolom en je alle kanten op schiet.

De makers beloven naast het verhelpen van deze bugs de game uit te breiden met nieuwe content, waaronder nieuwe werelden om te ontdekken. Dat klinkt goed, want Sky lijkt ondanks de probleempjes een heerlijke game om zo nu en dan naar terug te keren voor een nieuw avontuur.

Sky: Children of the Light is voor iOS verkrijgbaar via de App Store. De game komt later ook naar Android, pc, spelcomputers, macOS en tvOS.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Thatgamecompany heeft met Sky een fijne plek gemaakt, met een grote nadruk op ontdekken en vriendschap. De game voelt regelmatig als een ode aan Journey. De in-app aankopen doen nauwelijks afbreuk aan deze magie, maar de bugs en soms wat slordige besturing wel.

Plus- en minpunten
  • Prachtige werelden, waanzinnige soundtrack, toegankelijk, speelbaar op je iPhone, gratis
  • Flinke bugs, besturing werkt soms tegen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!