Samsung HW-Q950T Dolby Atmos Soundbar: Filmische ervaring in je woonkamer
Reviews

Samsung HW-Q950T Dolby Atmos Soundbar: Filmische ervaring in je woonkamer

Samsung staat voornamelijk bekend om haar uitstekende smartphones, maar het aanbod op het gebied van gaming is ook zeker noemenswaardig: laptops, vr-producten en uiteraard de welbekende, immense QLED-televisies. De nieuwe HW-Q905T-soundbar sluit perfect aan bij deze grote televisies en is, vanwege zijn surround sound- en Dolby Atmos-mogelijkheden, bij uitstek geschikt om van je woonkamer een heus game- en filmparadijs te maken.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Soundbar Round-Up. In deze round-up testen we een brede selectie aan soundbars die bij uitstek geschikt zijn voor gaming. In de eerste paar weken van 2021 kun je niet alleen reviews verwachten van verschillende soundbars, ook zullen we – vergelijkbaar met de gameheadet-round-up – een uitgebreid overzichtsartikel publiceren waarin we de beste producten in verschillende prijsklassen bespreken.

Om de HW-Q950T surround sound-compatibel te maken, wordt de soundbar gecomplementeerd door twee compacte rear-speakers en een subwoofer. Zowel de extra speakers als de subwoofer worden geleverd met een stroomkabel, maar verder verbinden de speakers in dit systeem volledig draadloos met de soundbar. Onderop de soundbar vind je de benodigde hdmi eARC-, hdmi- en usb-poorten om diverse apparaten te verbinden. Het is echter ook mogelijk om via wifi of bluetooth verbinding met de soundbar te maken. Om dit alles in huis te halen moet je wel een flinke som neerleggen: de HW-Q950T kost maar liefst 969 euro.

©GMRimport

Aansluiten en Dolby Atmos

Onderop de soundbar zijn uitsparingen gemaakt zodat aangesloten kabels eenvoudig aan de achterkant van de soundbar kunnen worden weggewerkt. Bovenop de soundbar vind je een kleine led-display dat informatie weergeeft over alles wat er in het systeem ingesteld kan worden. De HW-Q950T soundbar kan daarnaast ook nog samenwerken met de nieuwste QLED-televisies van Samsung. In de Q-Symphony-modus werken de speakers die in deze televisies zitten bijvoorbeeld samen met de speakers van de soundbar. Voordat we kijken naar wat voor effect dat heeft op de luisterervaring, is het interessant om wat meer uit de doeken te doen over de verschillende surround sound-modi en codecs die je in dit systeem vindt.

De soundbar heeft zoals gezegd Dolby Atmos-mogelijkheden. Dolby Atmos wordt de afgelopen paar jaar behoorlijk aangeprezen door Dolby als ultieme, immersieve geluidservaring. Atmos lijkt op het eerste gezicht behoorlijk gecompliceerd, maar behelst in de praktijk niet meer dan een toevoeging van hoogte in de afluister-setup. Waar je bij Dolby Surround Sound - bijvoorbeeld 5.1 of 7.1 - alleen speakers op oorhoogte hebt staan, voegt Dolby Atmos hier een of meerdere plafondspeakers aan toe. De hoeveelheid plafondspeakers wordt aangegeven door een derde getal toe te voegen aan de welbekende 5.1- of 7.1-noemers. Een Dolby Atmos-opstelling met zeven normale speakers, een subwoofer en twee plafondspeakers wordt daarom aangeduid met 7.1.2.

De oplettende lezer is waarschijnlijk al opgevallen dat bij deze soundbar geen externe plafondspeakers aanwezig zijn. Desalniettemin herbergt deze soundbar een 9.1.2-systeem. Om toch de Dolby Atmos-ervaring te bieden, zijn er in deze soundbar speakers verstopt die naar het plafond gericht zijn. Het geluid dat deze speakers uitsturen moet vervolgens - in theorie - via het plafond naar de gebruiker kaatsen en als het waren de illusie van een plafondspeaker creëren. Hoewel dit minder precies is dan daadwerkelijke plafondspeakers, zou je hiermee alsnog het gewenste effect van een geluidsbubbel om de luisteraar heen kunnen creëren, waarin geluidsobjecten als het ware rond kunnen vliegen. Naast de Dolby Atmos-compatibiliteit, kan deze soundbar ook DTS:X verwerken en is hij uiteraard in te zetten als gangbaar surround sound-systeem zonder de toegevoegde hoogte effecten.

©GMRimport

Hoogte, breedte, diepte

In de praktijk blijkt de effectiviteit van de omhoog gerichte speakers afhankelijk van de content behoorlijk te variëren. In sommige gevallen zorgt het inderdaad voor een zeer overtuigende ervaring en het daadwerkelijke gevoel dat geluid zich boven je bevindt, maar soms ontbreekt het aan precisie in de lokalisatie. Op de momenten dat het goed uitpakt, is de luisterervaring van deze soundbar - en dan met name in combinatie met de extra diepte van de televisie speakers van de Q950TS - behoorlijk indrukwekkend. Het ontbreken van lokalisatie is voornamelijk bij snellere passages - denk aan heftige actie - merkbaar. Het ontbreken van echte precisie in de lokalisatie zorgt er echter niet voor dat het immersieve effect verdwijnt, en dus blijft de ervaring ook op de iets rommeligere momenten indrukwekkend.

Wat ook positief opvalt bij het luisteren naar deze surround setup is dat er, zelfs zonder echte zijspeakers, behoorlijk veel breedte waar te nemen is. Ook dat realiseert Samsung middels een akoestische truc: evenals de hoogtespeakers, moeten de speakers aan de zijkant het hebben van weerkaatsingen van omliggende muren en objecten om het geluidsveld te complementeren. Wat echter opvalt is dat, zelfs in een brede kamer waar de muren niet direct de reflectie bieden die je verwacht nodig te hebben, de breedte in de luisterervaring overtuigend is. Daarbij is de lokalisatie ook nog eens goed in orde, en dat zorgt er bij het kijken van films of series voor dat je je binnen no-time in een andere wereld waant.

©GMRimport

Games en muziek

Op het moment van schrijven, zijn er nog weinig games beschikbaar die Dolby Atmos-audio ondersteunen. Alleen als je in het bezit bent van een Xbox series X of S zijn er een aantal games die deze ondersteuning bieden, en ook op Netflix en andere streamingplatformen komt er steeds meer content beschikbaar. Immersieve audio voor games is op dit moment daarnaast aan een sterke opmars bezig, en Dolby is al jaren voorloper op het gebied van surround sound. Aannemelijk is dat er op termijn dus nog meer content beschikbaar komt voor Dolby Atmos.

Wel heeft de HW-Q950T een gamingmodus. Deze modus zorgt ervoor dat er aan de voorkant van het luisterveld wat meer ruimte komt voor dialogen en dat de breedte nog meer wordt benadrukt. Die breedte resulteert in iets meer ruimte in het midden van het luisterveld en daarmee wordt de focus op de dialogen vergroot. Dat zorgt ervoor dat de in-game muziek goed in balans is met filmische effecten zonder dat de dialogen worden ondergesneeuwd. Ook lijkt de subwoofer in de gamingmodus - zonder het personaliseren met de ingebouwde equalizers - iets beter in balans te zijn met de rest van het systeem. De extra breedte die ontstaat in de gamingmodus zorgt ervoor dat je - zelfs zonder Atmos - een indrukwekkend geluidsveld ervaart.

Bij het luisteren van muziek valt vooral op dat niet alle genres even goed vertalen naar het systeem. Drukkere akoestische muziek - springerige indie en snelle rock - klinkt bijvoorbeeld onrustig en minder gedefinieerd dan je zou willen en bij moderne hiphop verdwijnen de vocalen soms te veel onder de rest van de muziek. Klassieke muziek en tragere luisterliedjes klinken daarentegen overtuigend en hierbij neemt de HW-Q950T je zonder moeite mee in het verhaal. Als je een echte liefhebber bent van concertregistraties en graag surround sound-opnames terugluistert, is het wellicht de moeite waard een ander systeem met individuele luidsprekers te overwegen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error