Sable is een rammelend meesterwerkje
Reviews

Sable is een rammelend meesterwerkje

Sable is zonder twijfel een van de meest in het oog springende games van dit jaar. Met zijn grafische stijl, die overduidelijk is geïnspireerd door het werk van striptekenaar Moebius, maakt het spel een verpletterende eerste indruk. In zekere zin is Sable een kleinschalige Breath of the Wild, maar dan zonder monsters, eindbazen of andere redenen om te vechten. De focus ligt volledig op het dwalen over zandvlaktes.

Dat rondzwerven gebeurt met een goede reden. Op de woestijnplaneet van Sable worden alle jongvolwassenes erop uitgestuurd om hun plek in de wereld te vinden. Dat gebeurt aan de hand van een levensfase die de ‘Gliding’ wordt genoemd. Iedere jongeling trekt er vroeg op laat op uit, met de hulp van een speciaal kristal dat hen oneindig laat zweven en iedere dodelijke val voorkomt.

Ook hoofdpersonage Sable neemt deel aan het ritueel. Zij moet in de eerste paar uur van het spel allerlei kleine taken in de vallei van haar stam voltooien. Dat gaat eerst nog te voet, maar na wat klusjes hier en daar staat er een zwevende motorfiets op haar te wachten. Dit voertuig is in de wijde wereld aan te passen met een laagje verf en verschillende onderdelen die de snelheid en besturing veranderen. Echt belangrijk zijn die onderdelen of het uiterlijk van de speeder niet. Nergens vraagt het spel om hoge snelheden of een meesterlijke controle over je voertuig. Het is vooral een manier om van A naar B te komen.

©GMRimport

Duinklimmer

Van groter belang zijn Sable’s klimhandschoenen, want de meeste tijd van haar reis brengt ze klauterend door. Net als in Breath of the Wild kun je vrijwel alles beklimmen, als je uithoudingsvermogen maar groot genoeg is. Zo openbaren zich steeds meer gebergtes, ruïnes en neergestorte ruimteschepen voor Sable. De wereld is dan wel grotendeels leeg, maar daardoor gaat je blik steeds automatisch naar volgende interessante plek aan de horizon. Naast plaatsen om te verkennen en beklimmen zijn er kleine en grote nederzettingen waarin de inwoners quests meegeven of spullen met je willen verhandelen.

©GMRimport

Je doel vinden

Uiteindelijk draait Sable om het vinden van je doel in de wereld. De opdrachten die je krijgt helpen daarbij, want door deze te voltooien verdien je badges van verschillende gildes. Heb je er drie verzameld, dan kun je ze inwisselen voor een masker van een specifieke groep, zoals de Scavengers, Cartographers of Guards. Na een paar uur spelen is het zelfs al mogelijk om met een enkel masker terug te keren naar het begindorpje en het verhaal van Sable af te ronden. Als speler bepaal je zelf hoe lang ze nodig heeft om uit te vogelen wat ze de rest van haar leven wilt doen.

De kans is groot dat je de langste route naar huis neemt. Er is veel moois te zien in de wereld en sommige quests nemen verrassende wendingen. Het schrijfwerk is daarin op een unieke manier voorzien van wat extra stijl. Wat Sable precies zegt in de dialogen komt niet in beeld, maar haar gedachten zijn wel te lezen wanneer een ander personage tegen haar praat. Het is een stijlvolle keuze die haar (zelf)ontdekkingstocht veel meer betekenis geeft. De uitstekende soundtrack van de artiest Japanese Breakfast doet de rest van het werk.

©GMRimport

Technisch wrak

Alle onderdelen zijn aanwezig om van Sable een bescheiden klassieker te maken, maar op technisch gebied is het spel rampzalig. De framerate is compleet inconsistent, er zijn tal van visuele bugs die de mooie plaatjes verstoren en ook de audio lijkt niet altijd helemaal te kloppen. De gameplay heeft helaas onder deze tekortkomingen te lijden. Markeringen die op de kaart gezet worden, zijn soms niet meer te verwijderen. De speeder verdwijnt zo nu en dan compleet en ook het klimmen voelt net niet gelikt genoeg. Dat is jammer, want bij gebrek aan gevechten is klauteren de voornaamste bezigheid in Sable.

De potentie is er, maar zelfs enkele maanden na de verschijningsdatum in september is Sable nog steeds een rommeltje. Wie van de schitterende wereld van Sable wil genieten, moet daarom door deze problemen heen kunnen kijken of nog langer geduld hebben. Een volgende update zou het spel zomaar naar een hoger niveau kunnen tillen.

Sable is verkrijgbaar op pc, Xbox One en Series X en S.

Uitstekend
Conclusie

Wie bereid is de kop in het zand te steken voor de vele technische problemen vindt in Sable een bloedmooie en ontspannen openwereldgame. Omdat de nadruk puur op het verkennen van een woestijn ligt, wordt de relaxte vibe nooit onderbroken door gevechten, craften of andere overbodige bezigheden.

Plus- en minpunten
  • Schitterende grafische stijl, ontspannen sfeer, briljante soundtrack
  • Technisch een zooitje

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Laatste dlc-level Astro Bot nu uit, mogelijk meer content op komst
Nieuws

Laatste dlc-level Astro Bot nu uit, mogelijk meer content op komst

De credits vermelden gamefranchises die tot nu toe niet in de platformer zijn gespot

Het vijfde en tegelijk laatste extra speedrunlevel is sinds vandaag beschikbaar voor Astro Bot. Het lijkt er daarbij op dat er mogelijk nog meer content voor de game in de maak is.

Eerder werd aangekondigd dat er vijf gratis speedrunlevels naar de 3D-platformer zouden komen. Het vijfde en tevens laatste level, Rising Heat, is vandaag aan de game toegevoegd.

Er zou mogelijk echter nog meer nieuwe content naar de game kunnen komen. Op Reddit wordt geopperd dat de credits van de game zijn aangepast, en er een vermelding van Tomba is toegevoegd. Daarnaast worden in de credits ook al enige tijd Rayman, Assassin's Creed, Beyond Good and Evil, Worms en Croc vermeld.

In Astro Bot verzamelen spelers robots, waaronder specifieke exemplaren gebaseerd op gamefranchises. Van de bovengenoemde franchises zijn echter nog geen robots in de game te vinden. Dat betekent mogelijk dat er nog meer dlc in de maak is waarin deze gamefranchises een rol hebben. Officieel is dit echter nog niet bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!