Razer Kishi: Een degelijke controller voor een specifieke doelgroep
Reviews

Razer Kishi: Een degelijke controller voor een specifieke doelgroep

De Razer Kishi verandert je smartphone in een soort van Nintendo Switch. De gadget komt perfect van pas net nu streamingdiensten zoals Google Stadia en Game Pass hun opmars maken.

Conclusie

De Razer Kishi is compact en hoeft niet te worden opgeladen. Het is alleen jammer dat de trekkers wat goedkoop aanvoelen en de vierpuntdruktoets niet goed functioneert. Een controller die vooral is weggelegd voor een heel specifiek soort smartphonegamer.660

  • Pluspunten

  • Klein, handzaam formaat

  • Hoeft niet worden opgeladen

  • Minpunten

  • Vierpuntdruktoets registreert input niet goed

  • Niet heel ergonomisch

Je hebt natuurlijk geen controller nodig om te gamen op een smartphone, maar het wordt er wel een stuk interessanter door. Het maakt ports van oude titels zoals Knights of the Old Republic ineens speelbaarder en spellen zoals Fortnite makkelijker om te besturen. De controller werkt bovendien ook bij streamingdiensten zoals Google Stadia of Geforce Now, mits je een Android-toestel hebt. Op beide grote smartphoneplatformen werkt de Kishi ook met remote play-apps voor je spelcomputers of pc.

Niet gammel

De Kishi is een controller die speciaal is gemaakt om met een smartphone te verbinden. Je klikt hem uit elkaar en buigt de twee helften om je toestel heen, waardoor het geheel een soort handheldspelcomputer vergelijkbaar met de Switch vormt. De wat elastische band achterop zorgt ervoor dat hij strak tegen beide controllerhelften blijft zitten. Dat klinkt gammel, maar het tegendeel is waar: het geheel zit solide om de smartphone en buigt slechts een beetje mee met je handbewegingen.

Eenmaal opgevouwen is de controller klein genoeg om in bijvoorbeeld een jaszak te stoppen. Omdat hij rechtstreeks aansluit op de Lightning- of usb-c-aansluiting van je toestel, hoef je de controller niet los op te laden. Een flink voordeel ten opzichte van losse gamepads: je kan hem in je tas werpen zonder na te denken over leeggelopen batterijen.

©GMRimport

Offers

Dat kleine, handzame formaat komt niet zonder offers. De kleine grips achterop zijn lang niet genoeg om je hele hand af te dekken, waardoor het apparaat niet heel ergonomisch aanvoelt. Speel je langer dan een uur achter elkaar, dan begin je het wel in je handen te voelen.

De analoge sticks en actieknoppen voelen wat rubberachtig aan, maar werken vlekkeloos. De L2- en R2-trekkers geven het gevoel analoog te zijn, maar werken op telefoons in werkelijkheid meestal digitaal. Daarnaast voelen deze knoppen wat goedkoop en onhandig.

Een flink voordeel ten opzichte van losse gamepads: je kan hem in je tas werpen zonder na te denken over leeggelopen batterijen.

-

Slechte vierpuntdruktoets

Het grootste minpunt zit hem in de vierpuntdruktoets: die registreert stelselmatig een analoge input als we één van de zijden recht indrukken. Dat zou kunnen liggen aan een productiefout: als het membraan van de controller net verkeerd is geplaatst, kan immers druk op de verkeerde knop worden uitgeoefend. Het maakt tweedimensionale games in veel gevallen onspeelbaar, in elk geval met ons exemplaar. Jammer.

Wie een Kishi overweegt, moet ook goed nadenken over het huidige aanbod qua games op smartphones. Op iOS ben je beperkt tot apps en games die officiële ondersteuning toevoegen, terwijl op Android ook een losse app gebruikt kan worden om virtuele knoppen aan de fysieke toetsen te binden. Maar van een brede bibliotheek speciaal voor deze controls is op beide besturingssystemen geen sprake.

Tijdens onze review gebruikten we de Kishi eigenlijk vooral voor gamestreaming. Omdat je daarbij vooral recente games speelt, vormt de slecht werkende richtingsknop geen probleem. Maar wie overweegt de controller voor hetzelfde in te zetten, moet wel onthouden dat een goede router is vereist om dat een beetje stabiel werkend te krijgen.

©GMRimport

Lees meer hardware-reviews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error