Psychonauts 2 is wederom een wonderlijk uitstapje naar het menselijk brein
Reviews

Psychonauts 2 is wederom een wonderlijk uitstapje naar het menselijk brein

Fans hebben lang op Psychonauts 2 moeten wachten. Meer dan zestien jaar na het origineel moesten een succesvolle campagne op de crowdfunding site Fig en een overname van Microsoft van ontwikkelaar Double Fine eraan te pas komen om deze game over de eindstreep te krijgen. De cultklassieker heeft daarmee eindelijk een vervolg gekregen.

In de wereld van Psychonauts is gelukkig niet zoveel tijd verstreken. De draad wordt direct na het uitstapje in virtual reality van In the Rhombus of Ruin opgepakt. Voor wie die game en het eerste deel gemist heeft, is er een handige samenvatting die alle grote gebeurtenissen kort en bondig herhaalt. Raz is nog maar net bijgekomen van zijn avonturen in het zomerkamp voor telekinetisch begaafde kinderen en wordt meteen in de intrige van de Psychonauts gezogen. De aartsvijand van deze organisatie lijkt teruggekeerd en er is een dubbelspion binnen het bureau actief die haar helpt.

©GMRimport

Hoewel Raz deze keer gepromoveerd is tot stagiair van de Psychonauts, voert hij nog steeds het grootste deel van het onderzoek alleen uit terwijl de rest van de agenten andere sporen aan het onderzoeken zijn. Zijn veldwerk leidt hem onder andere naar de oorspronkelijke oprichters van de Psychonauts en naar het binnenste van een heleboel verschillende hersenpannen. Net zoals in het eerste deel, spelen de meest surrealistische, geestverruimende en grappige gedeeltes zich af in het onderbewustzijn van personages die om een of andere reden met zichzelf in de knoop zitten. Dat zijn opnieuw de beste delen van het spel.

een game die het net zoals zijn voorganger van het grappige, uiterst creatieve verhaal moet hebben. Wie vooral daarvoor aan dit spel begint, wordt op zijn wenken bediend.

-

Creatieve ‘hoofd’-missies

Psychonauts 2 brengt Raz onder andere naar een bizarre samensmelting van een ziekenhuis en een casino (ontsprongen uit het hoofd van een dokter met een gokverslaving) en een flitsende kookshow met een jury bestaande uit hongerige geiten. In het programma moet er worden gekookt door het uit ingrediënten bestaande publiek in stukjes te hakken, te koken in een pan water of in een blender te gooien.

©GMRimport

Hoe deze werelden iedere keer met de geestelijke gesteldheid van de eigenaar zijn verweven is indrukwekkend, maar ook buiten de uitstapjes naar verschillende breinen is Psychonauts 2 creatief. Naast het hoofdkwartier van de Psychonauts is er nog veel meer te verkennen. Er zijn meer dan genoeg kostbare collectibles, zijmissies en inwoners van deze wereld. Het spel heeft daarmee net zoals het origineel een uitstekend tempo. Tussen de hoofdverhaallijn door loont het altijd om wat psi-cards te verzamelen, Raz’s medestagiairs uit de brand te helpen of op zoek te gaan naar items uit de speurtocht.

Fysiek geworden gevoelens

Bijna elke opdracht - of dat nu in iemands brein of daarbuiten is - levert punten op waarmee Raz zijn multifunctionele psychische krachten kan verbeteren. Pyrokinese kan gebruikt worden om willekeurige objecten in de fik te steken, maar werkt ook prima op vijanden en een psi-blast is een handig middel om een doelwit van ver weg te raken. Nieuwe krachten bestaan onder andere uit een manier om de tijd tijdelijk te stoppen en een manier om twee losse gedachten met elkaar te verbinden. Met wat upgrades stuitert de psi-blast tussen vijanden rond of kan de tijd nog langer worden stilgezet.

©GMRimport

De hersens die Raz betreedt zitten niet altijd te wachten op binnendringers, waardoor ze twijfels, paniekaanvallen en andere negatieve gedachtes op hem afsturen. Deze fysiek geworden gevoelens verslaan is zelden moeilijk, maar dikwijls ook behoorlijk chaotisch. De hoeveelheid uitbundige animaties buitelen over elkaar heen, waardoor de actie niet altijd even goed te volgen is. Ondanks het grote aanbod qua aanvallen, willen de gevechten nooit echt briljant worden.

Ongelikte platformer en gestroomlijnde puzzels

Hetzelfde geldt in iets mindere mate voor het platformen. Psychonauts 2 is bijzonder creatief en schotelt de ene na de andere wilde locatie voor, maar daar zitten altijd wat haken en ogen aan. Raz blijft soms hangen achter obstakels, zo nu en dan lijken platformen bereikbaar maar zijn ze dat niet en het tegenovergestelde daarvan komt minstens zo vaak voor. Het spel wordt nooit frustrerend of onmogelijk, maar het is jammer dat juist dit cruciale onderdeel niet wat beter afgewerkt is.

©GMRimport

Uiteindelijk is Psychonauts 2 vooral een game die het net zoals zijn voorganger van het grappige, uiterst creatieve verhaal moet hebben. Wie vooral daarvoor aan dit spel begint, wordt op zijn wenken bediend. Grote delen van levels zijn uiterst elegante manieren om veel nieuwe informatie over de speler heen te dumpen. In tegenstelling tot het eerste deel verliest dit vervolg daarmee wel iets van zijn bescheiden point-and-click oorsprong. Het hele proces is gestroomlijnd en daarmee zijn de - vaak ietwat onlogische - puzzels zoals die voorkwamen in het eerste deel afwezig.

Grappig tot het einde (en hopelijk daarna)

Toch mag dat niet te zwaar meewegen. Psychonauts 2 heeft een oprecht leuk verhaal en vertelt het met bravoure. Hoewel het soms allemaal behoorlijk duister en verdrietig wordt, is de humor altijd aanwezig. De ene keer is juist de actie grappig, wanneer Raz bijvoorbeeld met een bowlingbal door een stad vol bacteriën rolt, de andere keer zit dat hem in de uitstekende dialogen. De slimste en meest gevatte momenten van Psychonauts 2 vinden plaats wanneer Raz de tijd neemt om ieder personage uit te horen.

©GMRimport

Een klein kritiekpunt is dat het spel wel heel erg praatgraag is. Iedere actie en locatie wordt becommentarieerd en dat is vaak leuk gedaan, maar het zorgt er ook voor dat personages door elkaar heen praten. Helemaal op momenten waarin het bijna alleen maar draait om de plot is het storend dat Raz blij verkondigt dat hij alle hersenschimmen heeft verzameld, terwijl een ander personage net zijn hart uitstort. Daar had best een elegantere oplossing voor bedacht kunnen worden.

Psychonauts 2 bevat dus een aantal storende onderdelen, maar uiteindelijk valt vooral op hoe goed dit moderne vervolg aansluit op het eerste deel. Het heeft lang geduurd voordat het weer mogelijk was om deze maffe wereld te verkennen, maar uiteindelijk is de stijl en toon van Psychonauts behouden gebleven. Het loont zelfs om na de aftiteling nog even te blijven hangen in het Psychonauts-hoofdkwartier. Niet alleen om te zien hoe het na afloop van het verhaal alle personages vergaat, maar ook omdat er mogelijk weer een moeizame ontwikkeling en een heleboel jaren overheen gaan voordat we erachter komen hoe het verder verloopt met Raz.

Psychonauts 2 is vanaf 25 augustus verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Xbox Series S/X.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Psychonauts 2 is misschien niet de meest afgewerkte platformer ooit, maar net zoals het eerste deel barst dit avontuur van de slimme vondsten en creativiteit. De uitstapjes naar het binnenste van het brein zijn niet alleen grappig en origineel, maar hangen altijd op verrassende manieren samen met het intrigerende hoofdverhaal. De uitgebreide cast van bonte personages en de met extra’s gevulde spelwereld doen de rest van het werk. Daarmee heeft Psychonauts na heel lang wachten eindelijk een waardig vervolg gekregen.

Plus- en minpunten
  • Waardig vervolg, uiterst creatieve werelden, geestig geschreven
  • Nog steeds geen ijzersterke platformer, praat vaak over zichzelf heen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass

In maart zou ook een andere Call of Duty-game aan Game Pass worden toegevoegd

Een insider claimt dat de spellen Call of Duty: World at War en Singularity in de loop van 2025 naar Xbox Game Pass komen.

Sinds Activision Blizzard onderdeel uitmaakt van Microsoft zijn er diverse games van de uitgever op Game Pass verschenen, waaronder Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Diablo 4, Call of Duty: Modern Warfare 3 en Spyro Reignited Trilogy. Ook is op release meteen Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass geplaatst. Het is echter duidelijk dat de oude games van Activision Blizzard verspreid worden uitgebracht op de abonnementsdienst.

Volgens insider eXtas1s kunnen Game Pass-abonnees volgend jaar in ieder geval Treyarchs Call of Duty: World at War en Raven Softwares Singularity verwachten. Beide games zouden rond mei 2025 aan de dienst worden toegevoegd. Tot slot meldt de insider dat mensen in maart ook een andere Call of Duty-game op Game Pass kunnen verwachten, maar wordt geen titel genoemd. Officieel is op moment van schrijven nog niets officieel bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!