Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn trouwe remakes
Reviews

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn trouwe remakes

Toen Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl begin dit jaar werden aangekondigd werden ons trouwe remakes beloofd. Acht gymgevechten, slecht geklede schurken, honderden trainers en als grote finale het winnen van de Pokémon League. We weten allemaal wat het inhoudt, maar hopen altijd op meer. Na flink wat uren in de opgeknapte Sinnoh-regio kunnen we bevestigen dat de belofte is waargemaakt, maar de hoop niet.

Bij iedere generatie Pokémon-games hoort een generatie (jong)volwassenen die ervan is overtuigd dat dit de ‘echte’ Pokémon-beleving is. Over één ding lijken alle generaties het eens te zijn: vroeger was alles beter. Heel verrassend is het dus niet dat Nintendo met enige regelmaat herziene versies uitbrengt. De voorgaande remakes bewezen stuk voor stuk dat nostalgie verkoopt. Deze impact kan echter verschillen. Daar waar SoulSilver en HeartGold nog altijd een vast plekje in ons gamekast hebben, belanden Brilliant Diamond en Shining Pearl na het uitspelen snel in de verhuisdoos.

©GMRimport

Oud en nieuw

Wanneer een game zo sterk op nostalgie leunt als deze remakes, moet het ook op een andere manier de aandacht weten te trekken. Het wordt anders lastig om ook bij een nieuw publiek op verlanglijstjes te belanden. Hieronder verstaan we spelers met weinig tot geen Pokémon-ervaring, maar ook zij die na jaren fanatiek spelen zijn afgehaakt. Voor hen kunnen dit soort remakes zomaar een terugkeer naar de franchise betekenen. Dat is iets wat ontwikkelaar Ilca goed begrepen heeft, want Brilliant Diamond en Shining Pearl stralen plezier uit. De mix van een Chibi-achtige overkoepelende wereld en driedimensionale gevechten voelt aan als nieuw, terwijl de charme van ouderwetse Pokémon-games er niet onder leidt.

Vanaf het moment dat je ontwaakt in je slaapkamer, tot het moment dat je oog in oog staat met Cynthia in de Pokémon League, voelt alles vertrouwd aan. Je beleeft hetzelfde avontuur als vroeger, alleen voelen de paden die je bewandelt een stuk minder kapotgetrapt. Daarnaast bevatten de remakes een aantal veranderingen die je lijdensweg als Pokémon Meester dragelijker moeten maken.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Veilig genieten

Zo roept de Pokétch wilde pokémon op om HM-gebonden aanvallen voor je uit te voeren en kunnen party-pokémon te allen tijde worden omgewisseld met box-pokémon. Een plekje in de party voor Bidoof hoeft dus niet meer gereserveerd te worden. Verder voorkomt de autosavefunctie onnodig progressieverlies en kunnen verdwaalde spelers altijd terugvallen op de hints in het pauzemenu. Dit soort logische ontwikkelingen die ook al aan de afgelopen games binnen de franchise zijn toegevoegd, zorgen voor een prettigere spelbeleving.

Ook al is het geen grafisch hoogstandje, de opgepoetste spelwereld van Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl springt in het oog. Daarnaast loopt alles net even lekkerder, waardoor je jezelf nog sneller verliest in de regio van Sinnoh. Dat zorgt ervoor dat je je focus er langer bij kan houden, zodat je na het verslaan van de Pokémon League nog genoeg energie hebt om van de endgame te genieten. Er is dan nog genoeg te doen: zo kun je urenlang dwalen in het Grote Ondergrondse, op zoek naar speciale plekken waar zeldzame pokémon loslopen, op legendarische pokémon jagen en alle trainers opnieuw uitdagen.

Je beleeft hetzelfde avontuur als vroeger, alleen voelen de paden die je bewandelt een stuk minder kapotgetrapt

-

©GMRimport

‘Verbeteringen’

Niet alle veranderingen kunnen echter als directe verbeteringen worden beschouwd. Zo neemt de automatische XP Share – afkomstig uit Pokémon Sword en Shield - de flow van de game significant op de schop. Trainen in het gras is zo goed als overbodig. Zeker in combinatie met de verlaagde moeilijkheidsgraad zorgt deze toevoeging voor minder spannende gevechten. Wat tactische gevechten betreft ben je afhankelijk van een één of twee gymleiders en de Elite Four. Ook voelt het toevoegen van een nieuwe pokémon aan je party heel anders dan in het origineel. Ervaring leert namelijk dat je in praktijk slechts één of twee pokémon gebruikt, omdat het level van de rest van je party toch wel meegroeit. Dit leidt tot minder verbintenis met je pokémon.

Dat niet alle veranderingen even goed werken in een nieuwe Pokémon-game, is niets nieuws en bovendien afhankelijk van het type speler. Wel opvallend is dat de besturing van de games duidelijk ontwikkeld is voor een verouderd platform. Je personage beweegt zich voort over een spelraster, gebaseerd op de vierpuntdruktoetsbesturing van de Nintendo DS, wat haaks staat op de vrijheid die de analoge stick die je in deze remakes gebruikt moet bieden.

©GMRimport

Uiteindelijk wordt er met Brilliant Diamond en Shining Pearl weinig risico genomen en maakt het niet zoveel indruk als Pokémon SoulSilver en HeartGold. Toch doen de games op de wat knullige besturing na maar weinig fout. De spelwereld staat als een huis en klassieke Pokémon-games waren nog nooit zo sfeervol en aanstekelijk.

Pokémon  Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Goed
Conclusie

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl doen weinig nieuws, maar daardoor ook weinig verkeerd. De sfeervolle remakes bieden een trouwe Pokémon-ervaring met een aantal subtiele (en minder subtiele) veranderingen aan de formule. Meer hoef je er niet van te verwachten.

Plus- en minpunten
  • Pure Pokémon-beleving, kleurrijk en sfeervol, goede endgame, toegankelijkheidstoevoegingen
  • Knullige besturing, toegankelijkheidstoevoegingen

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!