Need for Speed Heat doet weinig nieuws best goed
Reviews

Need for Speed Heat doet weinig nieuws best goed

Met Need for Speed Heat wil EA bewijzen nog steeds het arcaderacegenre door en door te kennen. Daadwerkelijke vernieuwing is dan ook ver te zoeken, maar het oude recept blijkt met de juiste uitvoering toch weer een erg vermakelijk snel spel op te leveren.

Voor de derde maal op rij mocht Ghost Games - in samenwerking met Burnout-oudgediende Criterion Games - langer dan een jaar de tijd nemen om tot een goede Need for Speed-game te komen. De wat ruwe eerste reboot uit 2015 was op zich niet onaardig; twee jaar later werd het meer cartooneske Need for Speed Payback vooral in het nauw gedreven door lootboxen. Beide titels weken in elk geval weinig af van het standaardrecept voor de franchise: snelle auto’s, tuning en politieachtervolgingen.

Wat dat betreft volgt Need for Speed Heat een zeer vergelijkbare route, met als twist het verschil tussen overdag en nachtelijk racen. Bij daglicht worden races, driftevents en dergelijke namelijk georganiseerd op afgezette wegen, waarmee je op een legale manier geld verdient om je autocollectie uit te breiden en op te leuken. In het donker wordt er echter alleen illegaal geracet door het verkeer en verdien je reputatiepunten om het aanbod in auto’s en onderdelen te laten groeien. Belangrijk detail: ‘s nachts is de politie extra alert en zullen agenten alsmaar harder optreden naarmate je met meer zuurverdiende punten heelhuids een schuilplaats probeert te bereiken.

©GMRimport

Straatracesoap

In navolging van z’n voorgangers besloot EA dat ook Need for Speed Heat niet zonder verhaal kon, ondanks nadrukkelijke kritiek daarop bij de vorige twee delen. Hoewel in de nieuwe game de vage introductie - waarin de strijd tussen een straatracebende en corrupte politie-eenheid wordt gevestigd - niet veel goeds belooft, mogen we stellen dat de vertelling van het (weliswaar flinterdunne) plot veel slechter had gekund. Het Fast & Furious-gehalte is voorspelbaar hoog en de Grand Theft Auto-achtige dialogen tijdens het rondrijden kunnen repetitief worden, maar over het algemeen blijft het cringe-niveau behoorlijk beperkt. Sterker: de straatracesoap droeg een aardig steentje bij aan m’n motivatie om door te spelen en soms zelfs bewust voor verhalende missies te kiezen naast de reguliere races.

Met de keuze uit ruim honderdtwintig ontgrendelbare auto’s vult Need for Speed Heat het hele spectrum aan snelle modellen aardig in. Bovendien bepaal je zelf waar je wagen in uitblinkt: meer grip om bochten snel te nemen of juist door flamboyant te driften (en daarmee sneller je boostmeter te vullen), evenals de nadruk op racen op verharde of juist onverharde paden. Prettig: eenmaal aangeschafte upgrades zijn uitwisselbaar tussen je verschillende auto’s. Voor de echte liefhebber zijn wederom uitgebreide visuele aanpassingen mogelijk, inclusief handige opties om skins uit de community op je auto te plakken.

Aan het rijden zelf is door de ontwikkelaars duidelijk wat extra zorg besteed. Toegankelijkheid is hier nog steeds het toverwoord, maar het is juist de (naar voorkeur aanpasbare) balans tussen gewichtigheid en vlotheid die het rijgedrag van Need for Speed Heat zo soepel maakt. Sierlijk driften en razendsnel tussen het verkeer door zoeven wordt daarmee een lieve lust; het afschudden van de bikkelharde politiewagens is een aanzienlijk lastigere opgave. Het prettige stuurwerk wordt goed geholpen door de toffe, op Florida geïnspireerde spelwereld, die zorgt voor fijne diversiteit tussen stedelijke, landelijke en kustgebieden en gevarieerde parkoersen mogelijk maakt. Ook valt er genoeg te verzamelen, van graffiti tot glazen flamingo’s en van snelheidsproeven tot de uit Burnout bekende sloopbare reclameborden.

©GMRimport

Samen, maar niet altijd online

Minder geslaagd zijn de mogelijkheden om andere spelers te betrekken bij je straatracerij. Je kunt in je eentje (offline) Palm City onveilig maken, maar ook op een server met maximaal vijftien anderen spelen. Omdat ieder echter zelf kiest tussen overdag of ‘s nachts racen (er is geen sprake van een dynamische cyclus), ontstaat er een tweedeling en kom je in de praktijk relatief weinig anderen tegen. Het is wel mogelijk om met anderen deel te nemen aan races, maar de mogelijkheden om snel de prestatieniveaus van ieders auto te overzien en aan te passen zijn vrijwel non-existent. Bovendien komen de in-game crews waarmee je als collectief meer punten kan verdienen en scores kan vergelijken over als weggemoffeld.

Eigenlijk is de hele gebruikersinterface van Need for Speed Heat nogal een rommeltje. Naast onoverzichtelijke menu’s valt op dat zelfs offline het spel niet gepauzeerd kan worden en lijken de ontwikkelaars compleet gemist te hebben dat de schouderknoppen soms meerdere met elkaar conflicterende functies hebben. Daarnaast heb ik meermaals last gehad van kleine bugs en glitches, waaronder het alsnog ingerekend worden door een zojuist gesloopte politie-eenheid.

©GMRimport

Op menig moment straalt de game visueel echter als geen ander: bijvoorbeeld wanneer je vol gas door een nachtelijk namaak-Miami sjeest en de reflectie van kantoor- en neonverlichting, sirenes en rap bewegende koplampen reflecteert in de plassen op het wegdek. De combinatie van snelheidseffecten en (HDR-)belichting is waanzinnig en sfeervol - bij een vrij constante beeldverversing van dertig frames per seconde. Alleen wanneer je stilstaat, valt het gebrek aan details aan zaken als winkelpanden even op. Daartegenover staan wel de laadschermen waarin je kunstwerk op wielen als een sexy fotomodel wordt uitgelicht.

Dat alles laat echter niet onverlet dat Need for Speed Heat vrij weinig nieuws doet. Het blijft jammer dat EA juist met deze franchise typisch genoeg nooit van de veilige gebaande paden wil wijken om eens lekker uit de band te springen. Toch verdient deze game z’n plek, ondanks de sterke concurrentie in de categorie toegankelijk openwereldracen: Forza Horizon is gelikter, maar sterieler; The Crew is allesomvattender, maar bestuurt minder lekker. Need for Speed Heat komt wat dat betreft toch prima weg met het standaardrecept.

Watch on YouTube

Need for Speed Heat is getest op PlayStation 4 Pro en is nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One (X) en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Gezien EA’s conservatieve aanpak weet je eigenlijk op voorhand al wat je kunt verwachten van Need for Speed Heat. Toch zijn we blij met deze prettig besturende exercitie in straatracen, tuning en politieachtervolgingen - al is het geheel wat afgeraffeld.

Plus- en minpunten
  • Ouderwets vlot rijgedrag, fijne diversiteit in events en spelwereld, stralende graphics
  • Rommelige interface en afwerking, matig uitgewerkte multiplayermogelijkheden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fan krijgt Doom draaiende op Nintendo's Alarmo
Nieuws

Fan krijgt Doom draaiende op Nintendo's Alarmo

Zou het Alarmo nu bij Nintendo afgaan?

Een fan heeft de oorspronkelijke Doom draaiende gekregen op Alarmo, de onlangs uitgekomen wekker van Nintendo.

Het is bij fans van Doom een trend om Doom op de meest uiteenlopende apparaten speelbaar te krijgen, waaronder een koelkast, pinautomaat, Lego-blokje en zelfs een John Deere-tractor.

Het was dan ook een kwestie van tijd voordat Doom speelbaar gemaakt zou worden op Alarmo, de pas uitgekomen wekker van Nintendo. Ene GaryOderNichts heeft op social media zijn prestatie gedeeld. De grote knop op de wekker kan daarbij daadwerkelijk gebruikt worden om de game te spelen. Hij deelt zelfs de broncode zodat eigenaren van Alarmo het zelf voor elkaar kunnen krijgen.

Nintendo Sound Clock: Alarmo maakt eigenaren 's ochtends wakker met geluiden en muziek uit verschillende Nintendo-games. Er zijn 35 'scènes' om uit te kiezen die zijn geïnspireerd door Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Splatoon 3, Pikmin 4 en Ring Fit Adventure. Door een Nintendo-account aan de wekker te linken kunnen er ook gratis scènes gebaseerd op Mario Kart 8 Deluxe en Animal Crossing: New Horizons worden gedownload.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Like a Dragon-bedenker viert jubileum van nieuwe studio met opvallende muziekvideo
Nieuws

Like a Dragon-bedenker viert jubileum van nieuwe studio met opvallende muziekvideo

De eerste game van de studio is nog altijd niet onthuld

Toshihiro Nagoshi, de bedenker van de Like a Dragon-franchise, heeft het driejarige jubileum van zijn huidige bedrijf Nagoshi Studio gevierd met een opmerkelijke muziekvideo.

In de video explodeert het hoofd van de ontwikkelaar en is er daarna een rapnummer hoorbaar. In een bijgeleverd Japanstalig bericht (via VGC) vertelt Nagoshi meer over de huidige stand van zaken. Hij laat daarbij weten dat de studio inmiddels uit meer dan tachtig werknemers bestaat.

Overigens geeft Nagoshi nog altijd geen details over de debuutgame van de studio. Volgens hem is er nog iets meer tijd nodig voordat het spel onthuld kan worden, maar wordt er wel dagelijks hard aan gewerkt.

Nagoshi vertrok in 2021 bij Sega en richtte begin 2022 zijn eigen ontwikkelstudio op bij het Chinese NetEase Games. Sindsdien belooft Nagoshi al geruime tijd een eerste blik op zijn nieuwe game, vooralsnog zonder resultaat.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!