Need for Speed Heat doet weinig nieuws best goed
Reviews

Need for Speed Heat doet weinig nieuws best goed

Met Need for Speed Heat wil EA bewijzen nog steeds het arcaderacegenre door en door te kennen. Daadwerkelijke vernieuwing is dan ook ver te zoeken, maar het oude recept blijkt met de juiste uitvoering toch weer een erg vermakelijk snel spel op te leveren.

Voor de derde maal op rij mocht Ghost Games - in samenwerking met Burnout-oudgediende Criterion Games - langer dan een jaar de tijd nemen om tot een goede Need for Speed-game te komen. De wat ruwe eerste reboot uit 2015 was op zich niet onaardig; twee jaar later werd het meer cartooneske Need for Speed Payback vooral in het nauw gedreven door lootboxen. Beide titels weken in elk geval weinig af van het standaardrecept voor de franchise: snelle auto’s, tuning en politieachtervolgingen.

Wat dat betreft volgt Need for Speed Heat een zeer vergelijkbare route, met als twist het verschil tussen overdag en nachtelijk racen. Bij daglicht worden races, driftevents en dergelijke namelijk georganiseerd op afgezette wegen, waarmee je op een legale manier geld verdient om je autocollectie uit te breiden en op te leuken. In het donker wordt er echter alleen illegaal geracet door het verkeer en verdien je reputatiepunten om het aanbod in auto’s en onderdelen te laten groeien. Belangrijk detail: ‘s nachts is de politie extra alert en zullen agenten alsmaar harder optreden naarmate je met meer zuurverdiende punten heelhuids een schuilplaats probeert te bereiken.

©GMRimport

Straatracesoap

In navolging van z’n voorgangers besloot EA dat ook Need for Speed Heat niet zonder verhaal kon, ondanks nadrukkelijke kritiek daarop bij de vorige twee delen. Hoewel in de nieuwe game de vage introductie - waarin de strijd tussen een straatracebende en corrupte politie-eenheid wordt gevestigd - niet veel goeds belooft, mogen we stellen dat de vertelling van het (weliswaar flinterdunne) plot veel slechter had gekund. Het Fast & Furious-gehalte is voorspelbaar hoog en de Grand Theft Auto-achtige dialogen tijdens het rondrijden kunnen repetitief worden, maar over het algemeen blijft het cringe-niveau behoorlijk beperkt. Sterker: de straatracesoap droeg een aardig steentje bij aan m’n motivatie om door te spelen en soms zelfs bewust voor verhalende missies te kiezen naast de reguliere races.

Met de keuze uit ruim honderdtwintig ontgrendelbare auto’s vult Need for Speed Heat het hele spectrum aan snelle modellen aardig in. Bovendien bepaal je zelf waar je wagen in uitblinkt: meer grip om bochten snel te nemen of juist door flamboyant te driften (en daarmee sneller je boostmeter te vullen), evenals de nadruk op racen op verharde of juist onverharde paden. Prettig: eenmaal aangeschafte upgrades zijn uitwisselbaar tussen je verschillende auto’s. Voor de echte liefhebber zijn wederom uitgebreide visuele aanpassingen mogelijk, inclusief handige opties om skins uit de community op je auto te plakken.

Aan het rijden zelf is door de ontwikkelaars duidelijk wat extra zorg besteed. Toegankelijkheid is hier nog steeds het toverwoord, maar het is juist de (naar voorkeur aanpasbare) balans tussen gewichtigheid en vlotheid die het rijgedrag van Need for Speed Heat zo soepel maakt. Sierlijk driften en razendsnel tussen het verkeer door zoeven wordt daarmee een lieve lust; het afschudden van de bikkelharde politiewagens is een aanzienlijk lastigere opgave. Het prettige stuurwerk wordt goed geholpen door de toffe, op Florida geïnspireerde spelwereld, die zorgt voor fijne diversiteit tussen stedelijke, landelijke en kustgebieden en gevarieerde parkoersen mogelijk maakt. Ook valt er genoeg te verzamelen, van graffiti tot glazen flamingo’s en van snelheidsproeven tot de uit Burnout bekende sloopbare reclameborden.

©GMRimport

Samen, maar niet altijd online

Minder geslaagd zijn de mogelijkheden om andere spelers te betrekken bij je straatracerij. Je kunt in je eentje (offline) Palm City onveilig maken, maar ook op een server met maximaal vijftien anderen spelen. Omdat ieder echter zelf kiest tussen overdag of ‘s nachts racen (er is geen sprake van een dynamische cyclus), ontstaat er een tweedeling en kom je in de praktijk relatief weinig anderen tegen. Het is wel mogelijk om met anderen deel te nemen aan races, maar de mogelijkheden om snel de prestatieniveaus van ieders auto te overzien en aan te passen zijn vrijwel non-existent. Bovendien komen de in-game crews waarmee je als collectief meer punten kan verdienen en scores kan vergelijken over als weggemoffeld.

Eigenlijk is de hele gebruikersinterface van Need for Speed Heat nogal een rommeltje. Naast onoverzichtelijke menu’s valt op dat zelfs offline het spel niet gepauzeerd kan worden en lijken de ontwikkelaars compleet gemist te hebben dat de schouderknoppen soms meerdere met elkaar conflicterende functies hebben. Daarnaast heb ik meermaals last gehad van kleine bugs en glitches, waaronder het alsnog ingerekend worden door een zojuist gesloopte politie-eenheid.

©GMRimport

Op menig moment straalt de game visueel echter als geen ander: bijvoorbeeld wanneer je vol gas door een nachtelijk namaak-Miami sjeest en de reflectie van kantoor- en neonverlichting, sirenes en rap bewegende koplampen reflecteert in de plassen op het wegdek. De combinatie van snelheidseffecten en (HDR-)belichting is waanzinnig en sfeervol - bij een vrij constante beeldverversing van dertig frames per seconde. Alleen wanneer je stilstaat, valt het gebrek aan details aan zaken als winkelpanden even op. Daartegenover staan wel de laadschermen waarin je kunstwerk op wielen als een sexy fotomodel wordt uitgelicht.

Dat alles laat echter niet onverlet dat Need for Speed Heat vrij weinig nieuws doet. Het blijft jammer dat EA juist met deze franchise typisch genoeg nooit van de veilige gebaande paden wil wijken om eens lekker uit de band te springen. Toch verdient deze game z’n plek, ondanks de sterke concurrentie in de categorie toegankelijk openwereldracen: Forza Horizon is gelikter, maar sterieler; The Crew is allesomvattender, maar bestuurt minder lekker. Need for Speed Heat komt wat dat betreft toch prima weg met het standaardrecept.

Watch on YouTube

Need for Speed Heat is getest op PlayStation 4 Pro en is nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One (X) en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Gezien EA’s conservatieve aanpak weet je eigenlijk op voorhand al wat je kunt verwachten van Need for Speed Heat. Toch zijn we blij met deze prettig besturende exercitie in straatracen, tuning en politieachtervolgingen - al is het geheel wat afgeraffeld.

Plus- en minpunten
  • Ouderwets vlot rijgedrag, fijne diversiteit in events en spelwereld, stralende graphics
  • Rommelige interface en afwerking, matig uitgewerkte multiplayermogelijkheden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden
Nieuws

Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden

'Het maakt onderdeel uit van de menselijke natuur'

Het aankomende The Witcher 4 zal net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden.

Dat meldde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamespot. Over romantische opties in games: "Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

In The Witcher 3 konden spelers met hoofdpersonage Geralt met een paar personages een romantische band opbouwen. Dit had vervolgens invloed op hoe bepaalde personages op Geralt reageerden. In het meest recente spel van CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, maken romantische relaties deel uit van meerdere missies.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards eerder deze maand werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!