Minecraft Dungeons bevat geen minen of craften
Reviews

Minecraft Dungeons bevat geen minen of craften

Stel je voor: je krijgt de opdracht om een dungeon crawler te maken voor een jonge doelgroep. Wat doe je? Minecraft Dungeons is precies het antwoord op die vraag.

Neem een populaire franchise, maak wat levels met bekende omgevingen en gooi het vol met herkenbare vijanden uit die serie. De spelmechanieken moeten vooral niet te ingewikkeld zijn, zodat iedereen makkelijk in kan stappen. Gewoon een beetje hakken en slaan totdat alle tegenstanders het loodje hebben gelegd.

Minecraft Dungeons slaagt in die opzet. Het Minecraft-jasje zit als gegoten: de ontwikkelaars hebben er duidelijk veel liefde in gegoten. De omgevingen zijn sfeervol en de blokkerige Minecraft-stijl komt uitstekend tot zijn recht. Vooral de belichting is een positieve verrassing, met bliksemschichten die door de ramen knetteren en gloeiend hete lava dat de lucht vervormt.

©GMRimport

Simpel

Het spel doet zijn best om zo simpel mogelijk te blijven. Je kiest bijvoorbeeld geen klasse, maar past je vechtstijl aan via de wapens die je gebruikt. Met een zwaard ben je een simpele mêleestrijder, een lans geeft je wat meer bereik en met twee haken ben je weliswaar snel, maar moet je erg dichtbij je vijand staan. Daarnaast heb je altijd een langeafstandswapen, zoals een boog of kruisboog, en een stuk pantser.

Op deze manier is het makkelijk om een eigen build te maken. Schiet je veel met een boog, dan is het handig om het wolvenpantser te pakken dat extra pijlen oplevert. Sta je vaker middenin een groep vijanden, dan is het pantser waardoor je aanvallen vaak ontwijkt een veiligere keuze.

Tot slot zijn er drie plekken voor artefacten, die je speciale vaardigheden geven. Denk aan vuurpijlen, magische bubbels of verdovende hengels. Al met al is het een hoop loot, waardoor het telkens een verrassing is als een verslagen vijand weer wat nieuws laat vallen.

Bij elk level omhoog verdien je bovendien een vaardigheidspunt, waarmee je je uitrusting nog sterker kunt maken. Elk wapen en pantser heeft willekeurige eigenschappen die je met deze punten ontgrendelt. Wel zo aardig: als je je wapen bent ontgroeid en hem ontmantelt, krijg je die vaardigheidspunten weer terug. Minecraft Dungeons stelt alles in het werk om je zo min mogelijk dwars te zitten.

Voor een spel met Minecraft in de titel, zit er opvallend weinig minen en craften in. Er is geen ruimte om je personage en omgevingen een persoonlijk tintje te geven.

-

Willekeur

Het is wel spijtig dat spelers door deze opzet zo afhankelijk zijn van willekeur. Je wilt misschien helemaal niet met een zwaard vechten, maar het is op dat moment het enige wapen dat goed genoeg is. Misschien wil je een magiër zijn die de zielen van tegenstanders gebruikt om pijlen te schieten, maar ontgroei je dat artefact, doe je er te weinig schade mee en vind je geen krachtiger exemplaar.

De willekeurig gegenereerde levels zijn groots en hebben een hoop geheimen, maar het is niet altijd even boeiend om ze te verkennen. Regelmatig blijkt een lange gang vol vijanden geen enkele schat aan het einde te hebben staan. Een avontuurlijke instelling wordt dus niet altijd beloond.

©GMRimport

Geen Minecraft

De game slaat lekker weg, maar is weinig diepgaand. Dat hadden we van deze titel eigenlijk ook niet verwacht. Wel is het jammer dat de Minecraft-verwijzingen vooral uiterlijk vertoon zijn. Voor een spel met Minecraft in de titel, zit er opvallend weinig minen en craften in. Er is geen ruimte om je personage en omgevingen een persoonlijk tintje te geven.

Na elke missie ga je terug naar je kamp, waar ook je eigen huisje staat. Die kun je echter op geen enkele manier aanpassen. Ook het personage zelf kan niet worden veranderd. Aan het begin kies je uit een handjevol standaard skins, maar je eigen poppetje samenstellen zit er niet in. Verder was het logischer geweest om spelers blokken te laten slopen in levels en zo grondstoffen te verzamelen om bijvoorbeeld wapens mee te verbeteren, maar er valt helemaal niks te mijnen.

Wat overblijft is een prima game waar je in een uur of zes à acht doorheen beukt, maar een beetje hersenloos is het wel. Er zit ook niet al te veel content in, al speel je wel constant nieuwe moeilijkheidsgraden vrij om voor te grinden. En je komt constant dezelfde vijanden tegen: de boogschietende skeletjes uit het eerste level, blijven de hele game lang maar komen.

Het is dus precies wat je verwacht voor de jongere doelgroep: niet te ingewikkeld, simpel vermaak. Het is vooral leuk om met zijn tweeën of meer coöperatief door de levels te rammen, al is het jammer dat er weinig samenwerking vereist is. Een perfecte game om als ouder samen met je kind te spelen, zeker voor de lage prijs.

Deze game is getest op een pc. Minecraft Dungeons is vanaf dinsdag 26 mei verkrijgbaar voor Xbox One, pc, Nintendo Switch en PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Minecraft Dungeons is een aardige, maar simpele Diablo-kloon in een Minecraft-jasje die jammer genoeg vergeet de unieke aspecten van Minecraft te implementeren.

Plus- en minpunten
  • Speelt lekker weg, leuk met zijn tweeën (of meer), flexibel in klassen en loot
  • Niet heel diepgaand, te afhankelijk van willekeur, weinig verschillende vijanden, geen minen of craften

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers
Nieuws

Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers

Het park gaat op 11 december voor alle bezoekers open

De eerste bezoekers hebben rondgelopen in het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Japan.

Het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Universal Studios Japan gaat officieel pas op 11 december open, maar een aantal vaste bezoekers die de duurste jaarpassen voor het park in het bezit hebben mochten al een bezoekje brengen. In onderstaande video van VGC-redacteur Andy Robinson is te zien hoe ze het Donkey Kong-gedeelte betreden.

Eerder deze maand zond Nintendo al een speciale Direct-video uit waarin Donkey Kong-bedenker Shigeru Miyamoto een rondleiding gaf van het nieuwe parkgedeelte. Zo bleek dat er eten en drinken in een speciaal Donkey Kong-thema kan worden gekocht. Ook kan men met de harige aap op de foto en is er een spelletje voor drie personen waar men op de maat op trommels moet slaan om zo Rambi tevoorschijn te halen. Logischerwijs is er ook een achtbaan, genaamd Mine Cart Madness, in de vorm van een mijnkarrit.

Zoals gezegd gaat het Donkey Kong-gedeelte van het park in Japan op 11 december dit jaar open voor alle bezoekers. Zoals eerder al bekend werd gemaakt zal dit Donkey Kong-gedeelte ook onderdeel zijn van Super Nintendo World te Universal Studios te Orlando, Florida. Dat gaat op 22 mei 2025 open.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden
Nieuws

Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden

Er is onvoldoende financiering gevonden

Worlds Untold, een nieuwe studio van Mass Effect-schrijver Mac Walters, "pauzeert" de huidige werkzaamheden tot er een partner die voor de financiering kan zorgen is gevonden.

Dat heeft Walters via een statement op LinkedIn laten weten. Terwijl er naar financiën wordt gezocht, staat het werknemers van Worlds Untold vrij om naar andere werkzaamheden te zoeken. Volgens Walters gaat het om een moeilijke maar nodige keuze.

Worlds Untold werd vorig jaar uit de doeken gedaan. Het gaat om een studio die in samenwerking met NetEase Games is opgericht, maar blijkbaar is dat alleen niet genoeg voor het bestaansrecht van het bedrijf.

De studio uit Vancouver, Canada heeft als doel franchises te ontwikkelen "met diepgang en mogelijkheden die niet in een enkele game of zelfs een enkel medium passen". Het eerste spel moet een actie-adventuregame worden die zich in de nabije toekomst afspeelt. Daarbij moet er een "adembenemende spelwereld vol met mysterie en verkenning" in zitten. Zolang de financiering van de studio niet rond is, lijkt de toekomst van dit spel ook onduidelijk.

Walters vertrok begin vorig jaar bij Bioware. Hij heeft onder andere aan Jade Empire gewerkt, was de hoofdschrijver van Mass Effect 2 en 3 en de regisseur van Mass Effect: Legendary Edition. Andere grote namen die bij Worlds Untold aan de slag gingen, waren art director Ramil Sunga, die mee heeft gewerkt aan Anthem, Mass Effect Andromeda en Dragon Age, en audioregisseur Sotaro Tojima, bekend van Halo en Metal Gear Solid.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat Humanoid Origin zijn deuren sluit. Dit is een studio die werd gerund door Casey Hudson, de voormalige regisseur van Mass Effect. Ook hier was een tekort aan financiering de hoofdoorzaak.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!