Metro Exodus is gewoon weer rauw claustrofobisch

Na twee delen lang voornamelijk in de duistere krochten van de titulaire metro onder Moskou te hebben rondgedoold, kiest de immer zwijgzame Artyom in Metro Exodus voor een bovengronds bestaan. Tijdens een roadtrip dwars door post-apocalyptisch Rusland, blijkt dat er meer is dan een leven ondergronds. Bandieten, kannibalen, mutanten, bugs en intens slecht stemacteerwerk; Artyom moet het allemaal doorstaan.

Met Metro Exodus laat ontwikkelaar 4A Games een hoop achter zich. De verhuizing van de donkere metrostelsels naar het bovengrondse is namelijk nogal ingrijpend. Los van dat je aanzienlijk meer daglicht te zien krijgt, is er ook gekozen voor een semi open wereld. Hoewel er nog steeds claustrofobisch lineaire stukjes zijn – dit zijn doorgaans ook de spannendste gedeeltes van Metro Exodus – zijn er ook momenten waarop je vrij door de natuur kunt dolen en zelfs zijmissies mag ondernemen.

Metro Exodus

Nog steeds claustrofobisch

De vergelijking met Fallout is dan ook helemaal niet ver gezocht. Helemaal omdat je in Metro Exodus ook overlevingsmiddelen moet craften en dus het liefst ieder hoekje afstruint naar grondstoffen. Het systeem is wel simpel gehouden; zelfs al trek je een hele gereedschapskist vol spulletjes open, zodra je de spulletjes oppakt wordt alles in maar twee basiselementen verdeeld. Hier kun je vervolgens medkits, kogels, granaten en werpmessen mee maken.

Grondstoffen zijn schaars genoeg dat je regelmatig keuzes moet maken. Maak je medkits, of toch een handjevol kogels? Beiden kunnen je leven redden, maar je weet op voorhand nooit helemaal zeker welke je het meest nodig gaat hebben. Teruggaan of opnieuw beginnen is geen optie; de enige weg is voorwaarts, zelfs als dat betekent meter voor meter overleven en saven, terend op je allerlaatste middelen.

Op die momenten is Metro Exodus eigenlijk op zijn best. Hoewel de besturing tijdens het vrij rondrennen soms roestig of ronduit lomp te noemen is (zeker in een boot of auto), toont het juist op deze momenten zijn charme. Met trillende handen vuur je de laatste kogels uit je Kalash richting een mutant. Shit, mis. Nog een keer schieten. Raak. Nog één salvo… fuck, ‘t geweer blokkeert. Het is vies geworden. Een mêlee-aanval betekent in veel shooters dat de vijand bijna gelijk dood is, in Metro betekent het alleen maar dat de vijand dichtbij genoeg is om jou van kant te maken. Als je onder die druk toch nog snel een mes door het voorhoofd van de mutant weet te werpen, is de opluchting groot. Gigantisch, zelfs. Terwijl je zelf het zweet van je voorhoofd veegt, veeg je in-game met een druk op de knop troep van je vizier. Ook dat soort grafische details dragen bij aan de benauwende sfeer.

Metro Exodus
Metro Exodus
Metro Exodus

Zwijgen is zilver?

Pakt het echter verkeerd uit en leg je het loodje, dan word je geconfronteerd met behoorlijk lange laadtijden. Het is één van de technische aspecten waar Metro Exodus niet bijster goed op scoort. Vijanden die een val maken weten maar schokkerig op te staan, mutanten en mensen lijken dezelfde drang naar de dood te hebben en bevriende personages duwen je regelmatig aan de kant als ze per se een bepaalde richting uit willen lopen. De vergelijking met Fallout is opnieuw te maken, zij het dit keer enigszins spottend.

Metro’s grootste probleem is echter dat het qua verhaalvertelling is blijven hangen in het vorige decennium. Zwijgzame personages waren nog helemaal oké toen GTA 3 en Half-Life de standaard voor hun genres bepaalden, maar anno 2019 kom je daar niet meer mee weg – zeker niet als je pretendeert dat je verhaal zo’n belangrijke pijler voor je game is. Als je kameraden op de radio schreeuwen dat ze contact met je verloren waren en blij zijn dat je nog leeft, maar Artyom vervolgens geen kik geeft, dan loopt de ervaring geen scheurtjes op, maar barst hij van ellende uit elkaar.

Metro combineert op geslaagde wijze shooter- en survivalelementen en is daarin toch nog altijd vrij uniek

-

Aan de andere kant: als we het veel te dikke Russische accent van diezelfde kameraden horen, zijn we blij dat Artyom zijn mond houdt. Het stemmenwerk in Metro Exodus is niet al te best. Overschakelen naar de Russische stemmen is een kleine pleister op de wonde, maar omdat je vrienden regelmatig door elkaar lopen te blaten is er dan ook niet echt een touw aan vast te knopen.

Op die momenten is ook nog eens veel te duidelijk te horen dat het gewoon losse zinnetjes zijn, apart opgenomen en daarna over elkaar heen geplakt; geen moment ademen de personages iets menselijks uit. Heb je genoeg gehad van dit levenloze gezever? Geen probleem, als je gewoon wegloopt uit een gesprek praat de ander doodleuk door. Artyom zou toch niks terugzeggen, dus wat maakt het ook uit?

Nu hoeft echt niet iedere game het acteerniveau van The Last of Us te hebben, maar juist in Metro Exodus draait een groot deel van het verhaal om je kameraden. Ze vragen je bijvoorbeeld om een persoonlijke gunst en bepaalde keuzes die je maakt bepalen zelfs het lot van je virtuele vrienden. Een emotionele band komt echter nooit van de grond en daarmee verliest Metro Exodus veel van zijn potentie.

Metro Exodus

Geen triple A-game, wel echt Metro

Maakt dat van Metro Exodus gelijk een slechte game? Nee, absoluut niet. Metro combineert op geslaagde wijze shooter- en survivalelementen en is daarin toch nog altijd vrij uniek. Dit deel lijkt misschien iets minder claustrofobisch en schuurt inderdaad minder tegen het horrorgenre aan, maar de grafische details, de manier waarop je met grondstoffen en items om moet gaan en het contrast tussen de weidse buitenlocaties en nauwe interieurs zorgen er voor dat je je regelmatig behoorlijk klein voelt. De media-aandacht voor Metro Exodus heeft je misschien doen vermoeden dat we hier met een triple-A titel te maken hebben, maar in realiteit hebben we ‘gewoon’ met Metro te maken, en dat is meer dan prima.

Metro Exodus is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze recensie is de game op PlayStation 4 Pro gespeeld.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend

Metro Exodus lijkt door zijn open wereld flink anders dan zijn voorgangers, maar blinkt nog steeds uit wanneer de gangetjes op zijn nauwst zijn. Wanneer de claustrofobie toeslaat, je kogels bijna op zijn en de enige weg vooruit is. Dat je nu daaromheen wat meer vrijheid krijgt en wat meer mag plannen, is leuk. Een sterk verhaal en goed stemacteerwerk had méér van Metro kunnen maken, maar dat is voor Exodus helaas een gepasseerd station.

Intens sfeervol

eenvoudig maar slim craftsysteem

grafische details