Ontwikkelaar Housemarque heeft naam gemaakt met shoot 'em ups zoals Resogun en Super Stardust. Dat zie je duidelijk terug in het nieuwe Matterfall. Deze platformer heeft namelijk de charme en precisie van een ruimteschietspel, met een nadruk op het neerzetten van hoge scores.
Het verhaal van Matterfall is zo simpel, dat je deze alleen maar in het openingsfilmpje te zien krijgt. Grote bedrijven op aarde gebruikten een mysterieus metaal uit de ruimte, dat op een dag ineens tot leven komt. Hierdoor heeft alle technologie op de planeet zich tegen de mensheid gekeerd. Het is aan jou om achtergelegen overlevenden te redden.
Gekke besturing
Dat doe je door te springen, schieten en dashen door levels en vijanden. Onderdelen die in meer games zitten, maar Matterfall is uniek door zijn besturing. In dit spel zit de springknop namelijk niet op de X-knop van de gamepad, maar op één van de schouderknoppen. Hetzelfde geldt voor de dash-optie en een scanner.
Er schuilt een idee achter die wat gekke besturing: je kunt tot vier schouderknoppen tegelijkertijd indrukken, iets dat een stuk lastiger is met de vier actieknoppen van de DualShock-controller. Dat stelt je bovendien in staat om gelijktijdig de rechterpook te gebruiken om een bepaalde kant op te schieten. Met andere woorden: door de hoofdbediening op de schouderknoppen te plaatsen, kun je meer tegelijkertijd doen in de game.
Dat wordt ook geregeld van je vereist. Levels zitten al snel bomvol vijanden die van alle kanten komen, waardoor je moet springen, dashen en schieten om te voorkomen dat je wordt geraakt. Je kunt slechts een paar klappen vangen voordat je opnieuw moet beginnen vanaf een checkpoint, dus je moet leren om de vreemde besturing effectief toe te pa en.
Dat is wel even wennen. Speel je al vanaf de eerste Mario-games platformers, dan zul je zelfs na meerdere uren nog op X drukken om een sprong proberen te maken. Pas rond het einde van de game begon het bij ons echt natuurlijk aan te voelen. Een einde dat overigens verdraaid snel om de hoek komt kijken, want Matterfall heeft slechts twaalf levels. Na drie uur ben je daar wel doorheen.
Voor speedrunners
Dat klinkt kort, maar Matterfall is geen traditioneel platformspel zoals Super Mario of Sonic the Hedgehog. Dit is een game die gemaakt is voor speedrunners en competitieve spelers. Een ranglijst houdt bij wie de hoogste scores plaatst. Aan die strijd kun je deelnemen door levels keer op keer opnieuw te spelen en je se ies te optimaliseren.
Dat is waar Housemarque’s expertise ook tot zijn recht komt. Dat spelen om de ranglijsten te beklimmen is fundamenteel in nagenoeg alle spellen die het bedrijf op de markt heeft gebracht. Iets dat in Matterfall’s gameplay perfect tot zijn recht komt. De snelheid van levels, kwetsbaarheid van je personage en de besturing die op slimme wijze onder je trekkers zit: het zorgt ervoor dat er zeer veel manieren zijn om beter in deze game te worden.
Dat vereist echter wel een speciaal soort speler. Wil je liever levels eenmaal doorspelen en je richten op de ervaring? Dan is Matterfall wellicht wat te mager voor je. Krijg je het echter warm van binnen als je tweemaal per jaar speedruns kijkt op Games Done Quick, dan is dit mi chien wel de game voor jou.
Matterfall is voor 20 euro beschikbaar op PlayStation 4.