Marvel Ultimate Alliance 3 is zoals de films: puur vermaak
Reviews

Marvel Ultimate Alliance 3 is zoals de films: puur vermaak

Soms hoeft een game niet meer te zijn dan dat: een game. En dat is precies wat Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order is. Het is een spel zoals ze in het PlayStation 2-tijdperk massaal van de lopende band kwamen rollen. Alle hokjes worden aangevinkt: een simpel maar doeltreffend vechtsysteem, coöp en een dun verhaaltje dat volledig in dienst staat van de gameplay. Ideaal voor wanneer je niet te veel wilt nadenken en gewoon met een van je lievelingssuperhelden slechteriken en schurken wilt stompen.

Eigenlijk is daarmee alles wel gezegd. Wat rest zijn overpeinzingen die vrijwel niets veranderen aan het feit dat Marvel Ultimate Alliance 3 een oerdegelijke game is.

©GMRimport

Niet zo fantastische viertallen

Overpeinzingen zoals: waarom staat er bij de friendly-moeilijkheidsgraad dat het voor spelers is die niet bekend zijn met het actiegenre? Een opmerkelijke claim, want zelfs op die laagste moeilijkheidsgraad kan Marvel Ultimate Alliance 3 best uitdagend zijn. Helemaal als je een beetje wilt wisselen tussen de tientallen speelbare personages. Je kunt namelijk maar met vier helden tegelijk spelen; de rest zit op de reservebank en doet geen ervaringspunten op. Als je ze later toch besluit te gebruiken word je met flink onderontwikkelde personages opgescheept. Het is daarom slimmer om telkens een van je huidige teamleden met vervroegd pensioen te sturen zodra je een nieuwe held vrijspeelt. Zo blijf je niet de hele tijd bij hetzelfde viertal hangen.

Er is overigens wel een oplossing voor de levelverschillen tussen personages, maar die moet je buiten de verhalende modus zoeken. In de Infinity-modus kun je herhaaldelijk tegen hordes vijanden of bazen vechten om zo snel ervaringspunten te scoren. Het kan dus wel, maar zo’n bewuste keuze om te grinden staat nogal haaks op hét speerpunt van de game: dat je er niet te veel bij na hoeft te denken.

Dat zou zeker moeten gelden voor de laagste moeilijkheidsgraad. Die kan bij uitstek fungeren als een speeltuin voor jonge spelers, waarin zij vrij met alle Marvel-figuren kunnen experimenteren. Helaas is het spel daar niet bijzonder geschikt voor. En dat is zonde, want Marvel Ultimate Alliance is verder een droomgame voor kinderen die idolaat zijn van superhelden.

©GMRimport

Een ruimte vol vijanden hier, een baasgevecht daar en je kunt weer door naar het volgende level. Zo maken ze games tegenwoordig nauwelijks meer en ergens is dat jammer.

-

A most ambitious crossover

Er zijn weinig andere spellen op de markt die zoveel te bieden hebben voor jonge (en oude) Marvel-fans. Er zitten zoveel personages in dat je er letterlijk om de aantal minuten weer eentje vrijspeelt. Uiteraard zijn Avengers die in de Marvel-films verschijnen aanwezig, maar ook minder bekende personages als Ms. Marvel en Ghost Rider duiken op. Hoe al die verschillende stripfiguren toevallig allemaal op dezelfde plekken belanden gaan we hier niet vertellen, want dan pellen we de enige laag af van het dunne verhaal af. Laten we het er op houden dat de makers van Ultimate Alliance 3 dankbaar gebruikmaken van het werk dat Marvel met zijn Cinematic Universe heeft verzet.

De game is daardoor een feest van herkenning, niet van verwarring over waarom je onuitstaanbare oom Iron Fist in the middle of Knowhere opduikt. Iedereen die ook maar iets met Marvel heeft weet meteen wat de Infinity Stones zijn en waarom de Black Order zo belangrijk is dat ze het tot de subtitel van het de game hebben geschopt. Ultimate Alliance 3 hoeft verder weinig uit te leggen en dat houdt de vaart er lekker in. Nieuwe personages krijgen vaak niet veel meer dan een soort visitekaartje, waarin in één of twee zinnen staat waarvan we ze moeten kennen en wat hun belangrijkste karaktereigenschap is.

©GMRimport

Superhelden-DNA

Die kaartjes zijn tekenend voor de stijl van het derde deel in de Ultimate Alliance-serie. Het is uiteraard cartoony en daardoor ook gelijk wat over de top. Het spel heeft die kenmerkende combinatie van luchtig en serieus; ja, het universum dreigt te vergaan, maar voor een goede grap is er altijd ruimte. Marvel Ultimate Alliance 3 mag dan niet baanbrekend zijn, er is wel degelijk veel liefde ingestopt. Dat zie je ook heel duidelijk terug in hoe alle personages bewegen en spelen. Star-Lord van Guardians of the Galaxy danst terwijl hij schiet (of is het andersom?) en Thor vliegt over het speelveld door zich aan zijn hamer Mjölnir vast te klampen. Zo heeft iedere held wel zijn of haar eigen trekjes. Effectief zijn er slechts een aantal hoofdklassen aan te wijzen – snelle vechters, zwaargewichten en dan nog alle personages die van veraf schieten – maar het voelt alsof iedereen totaal van elkaar verschilt.

Diezelfde aandacht gaat uit naar de baasgevechten. Dat is maar goed ook, want daar zijn er heel veel van. Het tempo van de game blijft hoog liggen, waardoor je nooit langer dan een halfuur alleen maar tegen gewone vijanden vecht. Green Goblin, Red Skull, Elektra, Venom: gedurende het hele spel worden er van links en rechts bekende slechteriken aangevoerd. Ieder gevecht heeft ook een leuke gimmick en dankzij goedgeplaatste checkpoints wordt het eigenlijk nooit frustrerend. Echt grote bazen maken bovendien leuk gebruik van de Infinity Stones. Zo kan Green Goblin de tijd stilzetten om de bommen die je naar hem toesmijt te ontwijken. Wanneer de tijd weer verder gaat, sta je zelf plotseling in een mijnenveld en moet je als de bliksem wegwezen.

Watch on YouTube

Op die manier stuurt Ultimate Alliance 3 je langs allerlei locaties uit het Marvel-universum, met Wakanda als een van de uitschieters. Een ruimte vol vijanden hier, een baasgevecht daar en je kunt weer door naar het volgende level. Zo maken ze games tegenwoordig nauwelijks meer en ergens is dat jammer. Marvel’s Spider-Man bewees dat superheldengames veel meer kunnen zijn dan simpel vermaak. Met Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order laat Nintendo zien dat simpel vermaak soms genoeg is.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order is verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order is geen briljante game, maar dat hoeft ook helemaal niet. Het spel biedt vermaak voor iedere smaak, want er zijn zoveel Marvel-helden speelbaar dat ieders favoriet er waarschijnlijk wel tussen zit. Combineer dat met gevarieerde locaties en leuk gevonden baasgevechten en je hebt gewoon een goede game.

Plus- en minpunten
  • Heerlijke no-nonsense game, prettige pacing dankzij talloze baasgevechten, speelstijl van personages matcht hun dna
  • Spel oogt en presteert slecht in handheldmodus, moeilijkheidsgraden niet helemaal lekker afgestemd, levelsysteem staat vrij switchen tussen personages in de weg

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rollercoaster Tycoon Classic komt volgende maand naar Switch
Nieuws

Rollercoaster Tycoon Classic komt volgende maand naar Switch

Een gecombineerde remaster van de eerste twee delen

Atari brengt op 5 december Rollercoaster Tycoon Classic naar Nintendo Switch.

De game kwam voorheen al uit op Steam, GOG, iOS en Google Play, en combineert remasters van de eerste twee Rollercoaster Tycoons - games die oorspronkelijk in 1999 en 2002 uitkwamen. Deze zijn daarbij aangevuld met diverse uitbreidingspakketten en scenario's.

In de Rollercoaster Tycoon-games bouwen spelers hun eigen pretpark, vol met achtbanen, andere attracties en kraampjes voor bezoekers om hun geld aan uit te geven. Daarbij krijgen spelers totale controle over allerlei aspecten van het park, waaronder de aankleding en de prijzen. Ook kunnen complete achtbanen ontworpen worden.

Eerder dit jaar kocht Atari overigens voor 7 miljoen dollar de rechten op Rollercoaster Tycoon 3 van Frontier Developments. Dat was de oorspronkelijke ontwikkelaar van het derde deel. Daarvoor had Atari echter al de rechten op de eerste twee games in handen, en nu dus van heel de franchise.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Final Fantasy 7 Rebirth ontvangt geen dlc zodat derde deel zo snel mogelijk uitkomt
Nieuws

Final Fantasy 7 Rebirth ontvangt geen dlc zodat derde deel zo snel mogelijk uitkomt

Regisseur Naoki Hamaguchi denkt dat fans dat het belangrijkst vinden

Er wordt geen downloadbare content voor Final Fantasy 7 Rebirth uitgebracht, zodat de ontwikkelaar zo snel mogelijk het slotstuk van de remaketrilogie kan afmaken.

Dat liet Naoki Hamaguchi, de regisseur van Rebirth, weten in een interview met The Daily Star. Waar het eerste deel, Final Fantasy 7 Remake, wel extra content kreeg middels Intergrade, hoeven fans niet iets soortgelijk voor het vervolg te verwachten.

"We horen zeker de wensen van fans en de mensen die dat soort dingen willen", aldus Hamaguchi. "Ik begrijp het volkomen. Maar ik denk dat fans vooral het derde deel in de trilogie zo snel mogelijk willen zien verschijnen. Daarom gebruiken we onze ontwikkeltijd niet aan het maken van dlc. We zetten alles op alles om de derde game zo vlug mogelijk af te maken."

Hamaguchi liet daarnaast aan VG24/7 weten wat hij eventueel wil veranderen in het derde deel. Hij laat daarbij weten dat hij geen grote wijzigingen voorziet, maar dat hij wel heeft gehoord dat spelers vonden dat er veel minigames in Rebirth zaten. Wat Hamaguchi betreft was het aantal minigames echter wel in balans, maar denkt hij niet dat er in het derde deel evenveel minigames zullen zitten.

Hij concludeert: "Als we alleen maar hetzelfde doen in de derde game, dan is het niet echt meer nieuw of spannend. Ik wil een andere twist introduceren, dingen een beetje anders indelen, zodat het iets anders aanvoelt."

Eerder deze week gaf Square Enix aan dat het derde deel in de Final Fantasy 7 Remake-trilogie nu volledig in productie is. Ook werd gemeld dat in de derde game de Highwind - een luchtschip - zal voorkomen waarmee de spelwereld verkend kan worden. De makers hebben laten weten niet 'vals te spelen' en dat het de bedoeling is dat spelers geheel vrij worden gelaten bij het gebruik van dit schip.

Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de derde Final Fantasy 7 Remake-game moet verschijnen - er is nog niets getoond van het spel. Wel overweegt Square Enix om de game op Unreal Engine 5 in plaats van Unreal Engine 4 te laten lopen. Eerder dit jaar meldde het bedrijf ook dat men hoopt dat de ontwikkeling van de game ongeveer drie jaar vergt.

Final Fantasy 7 Rebirth verscheen begin dit jaar voor PlayStation 5. Erik Nusselder deelde een 9 uit: "De roadtrip van Final Fantasy 7 Rebirth is betoverend en geweldig geschreven, slingerend tussen emotionele en absurde momenten. De gevechten blijven geweldig en de soundtrack is overweldigend, maar het zijn vooral de charmante omgevingen en personages die van Rebirth een triomf maken. Elke locatie die je aandoet, voelt als een kleine vakantie met je beste vrienden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error