Mario Kart Live: Home Circuit is zowel vertrouwd als verrassend
Reviews

Mario Kart Live: Home Circuit is zowel vertrouwd als verrassend

Na Pokémon Go en wat experimenten op de 3DS is Nintendo nog niet klaar met augmented reality en komt het nu met Mario Kart Live: Home Circuit. We zijn uitgebreid circuits gaan bouwen om rondjes te racen in de woonkamer en zijn aangenaam verrast dat het unieke concept meer voelt als Mario Kart dan je zou denken.

Mario Kart Live biedt een mix van bekende Mario Kart-actie en een fysiek wagentje dat met de Switch wordt bestuurd. Voor een prijs van 120 euro krijg je een Mario- of Luigi-kart, een oplaadkabel en een stapeltje karton waarmee je de poortjes kan maken. De vereiste software wordt niet meegeleverd op een cartridge, maar is gratis te downloaden via de eShop. Het enige wat je verder nodig hebt, is een kamer van 3 bij 3,5 meter en een gezonde dosis creativiteit.

Details over Mario Kart Live hebben we uitgelegd in onze preview, waar de verschillende modi, items en thema’s aan bod komen. De grote vraag is nu vooral: hoe werkt de game in de praktijk?

©GMRimport

Behendige besturing

Het eerste en belangrijkste punt is dat het bijzonder goed voelt om de kart zelf te besturen. Scherpe bochten maken is een fluitje van een cent dankzij een kleine draaicirkel, wat het mogelijk maakt om interessante banen te maken in een kleine kamer. Het helpt natuurlijk dat de karts niet zo bijster snel gaan als je in 50 of 100 cc speelt. En ondanks dat je niet zo snel door je woonkamer scheurt, is het gevoel van snelheid absoluut aanwezig. Als je de snelheid verder opschroeft naar 150 cc of 200 cc is er een behoorlijk verschil merkbaar en knal je al snel tegen elk stuk meubilair aan.

Op het scherm van de Switch wordt het snelheidsgevoel versterkt dankzij de visuele elementen van augmented reality en het geluid van een draaiende motor. De actie op het scherm voelt qua snelheid niet heel anders dan eerdere edities in de serie. Net als in de reguliere Mario Kart-delen kan je driften met de R-knop, wat precies werkt zoals verwacht. Voordat je het weet drift je door de nauwste bochten om een extra boost te pakken. Het is bijzonder hoe snel je vergeet dat er tijdens het Mario Karten een fysiek wagentje door je huis racet .

©GMRimport

Scheuren in een kleine ruimte

Een grote vraag die we vooraf hadden, is hoe de game omgaat met kleine ruimtes. De woonkamer van ondergetekende is van redelijke grootte, maar heeft niet heel veel vrije ruimtes. Al snel bleek gelukkig dat je ook met gemak onder tafels en stoelen heen rijdt, wat het speelveld een stuk flexibeler maakt. Zelfs met een kleine ruimte kan je genoeg variatie in tracks aanbrengen door bijvoorbeeld het circuit te laten kruisen met zichzelf of door allerlei objecten uit je woonkamer te integreren met het circuit. Jammer is wel dat verschillen in hoogtes niet gemeten worden en geen complexe levels met meerdere verdiepingen dus geen mogelijkheid zijn.

De beeldkwaliteit van de camera op de kart is daarnaast niet kraakhelder, maar is goed genoeg en laat ook op een grote televisie weinig te wensen over. Haperingen in de connectie komen zeker voor tijdens het spelen, maar grotendeels is de ervaring soepel. Dat is vooral afhankelijk van hoe dik de muren zijn, want de connectie verloopt via wifi. De game werkt dan ook het beste als je jezelf beperkt tot één kamer, wat ook wordt aangeraden door Nintendo, maar in de praktijk werkt de gang oprijden prima.

Het is bijzonder hoe snel je vergeet dat er tijdens het Mario Karten een fysiek wagentje door je huis racet .

-

Progressie in de game zelf

Hoewel Mario Kart Live meerdere modi kent, is de Grand Prix-modus de voornaamste bezigheid. Per cup worden drie races gereden, die alle drie een andere feel hebben dankzij wisselende thema’s, items en gevaren. Daardoor maakt het ook niet veel uit als de baan hetzelfde blijft, omdat veranderingen zoals extra boosts, tornado’s of een flinke zijwind de gameplay fris weten te houden. Tijdens deze races worden muntjes verzameld die nieuwe karts, outfits of toeters vrijspelen. Dit is de voornaamste vorm van progressie, omdat nieuwe modi zoals 150cc, 200cc of Mirror Mode al vrij snel zijn ontgrendeld. De cosmetische items zijn een leuke beloning en geven prima motivatie om nog een cup te gaan rijden.

Mario Kart draait voor velen om de hectische multiplayeractie, maar daar schiet Mario Kart Live een beetje in tekort. Het is mogelijk om Time Trials te racen en de ghost van je tegenstander te verslaan op dezelfde track. Om de beurt de snelste tijd neerzetten op deze manier is best aardig, maar komt niet in de buurt van de gezellige gameplay waar de serie bekend om staat. Ook is het mogelijk om met maximaal vier karts tegelijkertijd te spelen, maar daar heeft iedere speler logischerwijs een Switch en kart nodig. We kunnen ons voorstellen dat het enorm vermakelijk is om met meerdere karts te spelen, alleen hebben we dat helaas niet kunnen testen.

©GMRimport

Conclusie

Mario Kart Live: Home Circuit is uiteraard geen volwaardige Mario Kart-game. Wat het wel biedt is een bijzondere ervaring die erg vertrouwd voelt voor Mario Kart-fans en tegelijkertijd enorm vernuftig is. Het blijft verbazingwekkend dat je spannende races rijdt terwijl je vergeet dat dit in je eigen woonkamer gebeurt. Het prijskaartje is met 120 euro best flink, maar daar staat gelukkig tegenover dat dit ambitieuze ar-product wel precies werkt zoals beloofd. De Mario Kart-formule is zelfs beter aanwezig dan verwacht dankzij de verrassend vertrouwde besturing van de kart en geslaagde variatie in de banen.

Mario Kart Live is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation-baas: 'Balans tussen ai en menselijke touch cruciaal bij gameontwikkeling'
Nieuws

PlayStation-baas: 'Balans tussen ai en menselijke touch cruciaal bij gameontwikkeling'

Er komt volgens Hermen Hulst mogelijk vraag naar beide soorten ervaringen

Hermen Hulst, de mede-ceo van Sony Interactive Entertainment, heeft zich uitgesproken over het gebruik van artificiële intelligentie bij gameontwikkeling. Volgens hem is het belangrijk om de balans te houden tussen het gebruik van ai en een menselijke touch.

Dat meldt hij in een interview met de BBC. Hij geeft daarbij aan dat ai inderdaad een steeds grotere rol krijgt binnen ontwikkeling, maar dat het menselijke aspect onvervangbaar blijft. "Ik verwacht dat er een tweedelige vraag komt in gaming: de vraag naar ai-gedreven innovatieve ervaringen, en naar met de hand gemaakte, uitgedachte content. De juiste balans vinden tussen ai gebruiken de menselijke touch behouden wordt cruciaal."

Het gebruik van artificiële intelligentie bij gameontwikkeling komt steeds vaker voor. Eerder dit jaar kwam er een onderzoek naar buiten waaruit bleek dat bijna twee derde van alle gameontwikkelaars ai gebruiken in meer of mindere mate. Onlangs gaf SpaceX- en Tesla-oprichter Elon Musk nog aan dat hij met zijn ai-bedrijf xAI een gamebedrijf op wil richten om games "weer geweldig te maken".

In een uitgebreid artikel van Gamer.nl over het gebruik van ai bij gameontwikkeling blijkt dat Nederlandse ontwikkelaars ai nog niet zien als een simpele 'genereer-een-game-knop', maar wordt wel toegegeven dat het voor steeds meer toepassingen binnen gameontwikkeling wordt gebruikt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NES-versie Tetris komt volgende week naar Nintendo Switch Online
Nieuws

NES-versie Tetris komt volgende week naar Nintendo Switch Online

Het is voor het eerst dat de NES-versie opnieuw uitkomt

De NES-versie van Tetris is vanaf 12 december verkrijgbaar via de NES-app op Nintendo Switch.

Dat heeft Nintendo aangekondigd. Het is daarbij voor het eerst sinds release dat de NES-versie van de game opnieuw wordt uitgebracht.

De game is gebaseerd op een officiële licentie van Elorg, de Russische eigenaar van de Tetris-IP, en bevat twee modi: A-Type en B-Type. In eerstgenoemde modus beginnen spelers met een leeg scherm en moeten ze zo lang mogelijk zien vol te houden tot de blokken de top van het scherm bereiken.

In B-Type zijn blokjes al tot een bepaalde hoogte opgestapeld en bepaalt de game hoe snel nieuwe blokken naar beneden vallen. Het is daarbij de bedoeling om 25 lijnen te clearen. Ook bevat deze modus een aantal cameo's van bekende Nintendo-personages, waaronder Mario en Luigi.

De NES-app op Nintendo Switch is beschikbaar voor alle Nintendo Siwtch Online-leden. Men kan een jaarabonnement voor 19,99 euro afsluiten. Daarbij ontvangt men ook toegang tot SNES-, Game Boy- en Game Boy Color-apps. Mensen die extra betalen voor het zogeheten Expansion Pack ontvangen ook Nintendo 64-, Game Boy Advance- en Mega Drive-apps.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!