Loop Hero daagt je uit op alle goede manieren
Reviews

Loop Hero daagt je uit op alle goede manieren

Loop Hero is een moeilijke, vage game. Pas na tien uur spelen versloeg ondergetekende de eerste baas. Maar die moeite is het helemaal waard. Sterker nog: van moeite is niet eens echt sprake, want Loop Hero speelt zichzelf. Letterlijk, gezien het vechten in de game een passieve aangelegenheid is, maar ook figuurlijk: als het kwartje eenmaal valt, wordt Loop Hero als een soort automatisme dat zich diep in je brein nestelt. Als een liedje dat je hoofd niet meer verlaat.

Voor je het weet denk, eet, slaap en leef je Loop Hero. Spellen die dat presteren zijn meestal goede games. Dat is met Loop Hero niet anders, maar waarom is dat precies? Tja, dat is dus lastig uit te leggen. Want Loop Hero is zeker niet zoals andere games.

©GMRimport

Loop alleen maar rondjes

Het is een vraag die spelers zich zelfs tijdens het spelen zullen stellen: wat ben ik nou eigenlijk aan het doen?

Loop Hero laat zich erg moeilijk omschrijven omdat er verschillende systemen tegelijkertijd draaien, zowel op de voor- als achtergrond. Als je die op zou sommen, kom je uit op een combinatie van een roguelite, een towerdefensegame, een deckbuilder, een idle-game én een rpg met lootmechanieken. Maar staar je niet zo blind op die genres. Gek genoeg is er niet één genre dat het voortouw neemt. Loop Hero voelt daardoor heel erg fris, ook door de bijna zakelijke retrostijl.

Nadat je een paar potjes hebt gespeeld, zijn eigenlijk maar een paar zaken duidelijk. De belangrijkste? Het universum is vergaan en jij moet het opnieuw opbouwen. Jij, een witte sprite, die automatisch en onophoudelijk rondjes loopt op een route op het speelveld. Als speler staat een deck met kaarten tot je beschikking. Je bepaalt zo hoe je de lege spelwereld vormgeeft. Je kunt met de kaarten vijanden introduceren, maar ook gebouwen of land verbouwen voor beloningen of een langer levensbalkje.

Het is heel moeilijk om afscheid van Loop Hero te nemen. Voor je het weet doe je ‘nog snel even een rondje’.

-

Je komt gaandeweg vijanden tegen die kaarten laten vallen, die je vervolgens weer kunt inzetten op het speelveld. En zo ga je rondje na rondje door - bouwend, sleutelend aan je uitrusting en steeds peinzend over welke kaarten je waar wilt inzetten. Hoe verder het rondje (de loop), hoe pittiger de vijanden. Je kunt gelukkig op ieder moment stoppen: dan neem je zestig procent van alle vergaarde resources mee naar het kamp, waar je permanente hulpmiddelen kunt vrijspelen (zie daar het roguelite-gedeelte).

Sterf je? Dan neem je maar dertig procent mee. Stop je op het begin van je loop, in het kamp, dan neem je alles mee terug zonder dat je iets achterlaat. En dus sta je ieder potje voor een belangrijke keuze: ga je door, misschien wel totdat je de boss aankan, of houd je op met spelen zodat je niet doodgaat en je resources houden mag? In Loop Hero weeg je continu risico en beloning af. Keer na keer. Loop na loop.

Het is heel moeilijk om afscheid van Loop Hero te nemen. Voor je het weet doe je ‘nog snel even een rondje’, dat vervolgens een heel goed rondje blijkt te zijn, waarna je natuurlijk niet meer kunt stoppen (je kunt niet middenin een loop saven). Bovendien neem je dus altijd spullen mee terug naar je kamp, waarmee je upgrades, nieuwe classes en meer potions kunt vrijspelen.

©GMRimport

Elk rondje is anders

Loop Hero legt dat overigens niet direct of uitgebreid uit, maar dat geldt voor vrijwel alles in de game.

Bijvoorbeeld: door negen steen- of bergkaarten naast elkaar in een vak van drie bij drie te plaatsen, ontgrendel je een hoge berg dat je ronddolende held extra leven gunt. Maar ja, dat moet je maar net weten. De game brengt je dat niet bij. Dat houdt in dat je ook nog een andere afweging moet maken als je Loop Hero blijft spelen: wil je urenlang bezig zijn met het uitdokteren van de beste manier om kaarten te plaatsen, of zoek je alles online op?

Je doet er waarschijnlijk goed aan uiteindelijk op te zoeken welke combinatie van kaarten wanneer het beste is. Soms is die vaagheid een beetje teveel van het goede, zeker als je net begint met spelen en met niemand over de game kunt praten. Loop Hero had beginnende spelers best wat meer mogen sturen daarin. Dat de game vaag is, is enerzijds de charme (zoals dat in Minecraft het geval is), maar zonder hulp kan het behoorlijk lang duren voordat de volgende laag van de game zich openbaart.

©GMRimport

Maar of je nou aan het googlen slaat of niet, je bent alsnog afhankelijk van welke kaarten je op welke momenten krijgt toebedeeld. En dat maakt het spel na tientallen uren spelen nog steeds uitdagend, zelfs als je veel upgrades hebt. Soms gaat het in een potje belachelijk moeizaam, soms wandel je er simpelweg doorheen. Maar uiteindelijk is de rng (de zogeheten 'random number generator' of het triviale algoritme) machtig in Loop Hero, waardoor je altijd tegen dezelfde figuurlijke muur aanloopt: moet ik deze kaart nou wel of niet leggen?

De enige manier om daar gevoel voor te kweken, is door heel veel te spelen. Maar zelfs de redelijk ervaren speler gaat nog af en toe de mist in. Er zijn zoveel manieren waarop iets goed of slecht kan gaan. Dat is geheel de charme van deze bijna onverklaarbare koorddans tussen genres. Zo moeilijk als Loop Hero te doorgronden is, zo gemakkelijk is het aan te raden. In ieder geval gemakkelijker dan uitleggen wat voor game het is.

Loop Hero kost 15 euro en is beschikbaar op pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!